|
Auteur |
Bericht |
Jurrie
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 03 okt 2008 11:22 Onderwerp: Wat is nu precies een procedurefout? |
|
|
Beste allemaal,
Laatst ben ik bekeurd voor het fietsen zonder licht. Stom natuurlijk. Nu kijk ik op de bon die uit de PDA van de motoragent kwam (high-tech allemaal hoor), en zie ik dat er een foutje op staan. Bij "Personalia conform (document noemen)" staat "Geen ID". Ook is er niets ingevuld bij "Nummer document" en "Burgerservicenummer". Ik heb echter zeker wel mijn ID kaart laten zien, en die is gewoon geldig. Hierdoor werd ik nieuwsgierig: is dit nu een procedurefout of niet?
Wanneer is iets een procedurefout? Als de agent een spelfout in je naam maakt? Als de plek van overtreding foutief is? Dat lijkt me wel. Maar als de agent je aanspreekt met "Goedemorgen, u reed te snel" terwijl het al 12:00 is geweest, lijkt me dat geen procedurefout Waar ligt de grens? En waar kan ik dit in helder, normaal Nederlands vinden?
Ik hoop dat jullie reageren!
Met vriendelijke groeten,
Jurrie Overgoor |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: vr 03 okt 2008 11:51 Onderwerp: |
|
|
www.rechtspraak.nl
Hoe vaak komt het voor dat mensen door een vormfout hun straf ontlopen?
Niet vaak. In de wet is geregeld dat van geval tot geval bekeken moet worden hoe ernstig een vormfout is en wat daar de gevolgen van moeten zijn. Ook kan tegenwoordig de dagvaarding nog in een later stadium worden aangepast dan vroeger mogelijk was. Zelfs nog in hoger beroep. Als een vormfout niet nadelig is geweest voor de verdachte, zal de rechter er ook geen gevolgen aan verbinden. Een vormfout die enigszins nadelig is geweest kan tot strafvermindering leiden. Als de vormfout zo ernstig is dat de verdachte wezenlijk in zijn verdediging is geschaad, kan het openbaar ministerie 'niet ontvankelijk' worden verklaard. De verdachte gaat dan vrijuit. Dit komt weinig voor. |
|
|
|
 |
|