|
Auteur |
Bericht |
maria06
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 01 okt 2008 5:57 Onderwerp: welk recht? |
|
|
Kan je volgens nederlands recht een dagvaarding uit brengen terwijl de zaak tegelijkertijd in een ander europees land aanhangig is gemaakt? |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: wo 01 okt 2008 15:38 Onderwerp: |
|
|
ja en dan zal de rechter beslissen aan de hand van de stukken of de zaak moet worden doorverwezen naar het andere land/aangehouden in afwachting van uitkomst procedure andere land. |
|
|
|
 |
maria06
|
Geplaatst: wo 01 okt 2008 15:42 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om een boedelverdeling waarvan de meeste zaken (oa onroerend goed en hypotheek) zich in het buitenland bevinden. Er zijn verzekering/beleggingspolissen in NL. Hoe zal de rechter daar over oordelen? |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: do 02 okt 2008 20:45 Onderwerp: |
|
|
de rechter zal eerst vaststellen a) of hij bevoegd is kennis te nemen van de vordering en zo ja b) welk recht van toepassing is.
en vervolgens oordeelt hij naar dat recht. als je in gemeenschap bent gehuwd in principe alles door de helft (niet verknochte schulden, bezittingen) en bij huwelijksvoorwaarden nav die voorwaarden. je moet zelf alle gegevens overleggen van wat er is. |
|
|
|
 |
maria06
|
Geplaatst: vr 03 okt 2008 8:15 Onderwerp: |
|
|
Ik heb tot nu toe begrepen dat de rechter de dagvaarding aan zal houden totdat in het andere land is bepaald of het daar ingediende verzoek daar ontvankelijk is, dwz naar het recht van dat land behandeld kan worden. Klopt dat?
Verder heb ik begrepen dat degene die de ander die in het buitenland woont wil dagvaardigen een probleem heeft met de plaats/het land waar hij/zij dat kan doen. Ik weet niet hoe dat oplosbaar is. |
|
|
|
 |
sietske1980
|
Geplaatst: vr 03 okt 2008 11:48 Onderwerp: |
|
|
de rechter kan de zaak aanhouden, hij kan je ook niet-ontvankelijk verklaren/zich onbevoegd verklaren omdat je daarginter eerst moet afronden/doorlopen.
als je iemand elders in europa wilt dagvaarden voor een zaak in Nl, dan lijkt dat me op zich niet zo moeilijk, je hebt allerlei EU-betekeningsverordeningen waarin staat hoe je degene daar geldig kunt oproepen om hier ter zitting te verschijnen. als zo iemand niet verschijnt doch juist is opgeroepen kan de rechter het gevolg aan verbinden wat hij geraden acht. het kan ook zijn dat je bedoelt dat jij iemand daar in dat land wilt dagvaarden. dan zul je mi een advocaat daar in de hand moeten nemen. |
|
|
|
 |
|