|
Auteur |
Bericht |
MSc.
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 18 sep 2008 12:37 Onderwerp: Huur / service abonnement |
|
|
Het volgende:
Op 12-11-1997 is door ons bedrijf een huurovereenkomst afgesloten met het CWS (schoonmaakbedrijf) voor een bepaalde tijd van tenminste 36 maanden. Nu zijn deze ruimschoots verstreken en ik heb het abonnement officieel (10-09-2008) opgezegd. Ik krijg vervolgens als antwoord dat dit op zijn vroegst pas op 12-11-2009 kan.
In de algemene voorwaarden staat het volgende vermeld:
Quote: | 11.1: De huur/service-overeenkomst tussen CWS en wederpartij zal worden aangegaan voor de tijd zoals in de huur/service-overeenkomst is vermeld.
11.2: Bij een huur/service-overeenkomst die voor onbepaalde tijd is aangegaan, heeft ieder der partijen het recht de overeenkomst met inachtneming van een opzegtermijn van een half jaar tegen 30 juni of 31 december van enig jaar te beeindigen.
11.3: Een huur/service-overeenkomst voor bepaalde tijd wordt bij het eindigen van de tussen partijen overeengekomen periode telkens stilzwijgend met een periode van één jaar verlengd, tenzij één der partijen uiterlijk 6 maanden voor het verstrijken van bedoelde (verlengde) periode per aangetekend schrijven van de wederpartij bericht heeft ontvangen dat zij de overeenkomst wenst te beendigen. |
Nu mijn vraag:
1. Na het verstrijken van de overeengekomen bepaalde tijd is de overeenkomst toch niet meer van toepassing (dus ook niet meer de algemene voorwaarden)? Of is door artikel 11.3 de overeenkomst ten alle tijden geldig, ook na het verstrijken van de overeengekomen bepaalde tijd.
2. En is het wettelijk toegelaten om in algemene voorwaarden een opzegtermijn van een half jaar te stellen en het stilzwijgend verlengen van 1 jaar. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 18 sep 2008 13:16 Onderwerp: Re: Huur / service abonnement |
|
|
MSc. schreef: | 1. Na het verstrijken van de overeengekomen bepaalde tijd is de overeenkomst toch niet meer van toepassing (dus ook niet meer de algemene voorwaarden)? Of is door artikel 11.3 de overeenkomst ten alle tijden geldig, ook na het verstrijken van de overeengekomen bepaalde tijd. |
Uit art. 11.3 volgt duidelijk dat het contract stilzwijgend wordt voortgezet, telkens met een periode van één jaar.
Quote: | 2. En is het wettelijk toegelaten om in algemene voorwaarden een opzegtermijn van een half jaar te stellen en het stilzwijgend verlengen van 1 jaar. |
Dat is toegelaten, tenzij zo'n beding "onredelijk bezwarend" zou zijn. Bij consumentenovereenkomsten wordt een opzegtermijn van langer dan 3 maanden vermoed onredelijk bezwarend te zijn, maar bij jou gaat het niet om een consumentenovereenkomst. Tenzij het bedrijf waar je werkt heel klein is (zeg te vergelijken met een eenmanszaak), geldt die grens van 3 maanden niet. Ik denk daarom niet dat 6 maanden onredelijk bezwarend is.
Het stilzwijgend verlengen met een periode van 1 jaar is zelfs bij consumenten toegestaan, dus ook bij bedrijven. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
MSc.
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 19 sep 2008 9:03 Onderwerp: Re: Huur / service abonnement |
|
|
bona fides schreef: | MSc. schreef: | 1. Na het verstrijken van de overeengekomen bepaalde tijd is de overeenkomst toch niet meer van toepassing (dus ook niet meer de algemene voorwaarden)? Of is door artikel 11.3 de overeenkomst ten alle tijden geldig, ook na het verstrijken van de overeengekomen bepaalde tijd. |
Uit art. 11.3 volgt duidelijk dat het contract stilzwijgend wordt voortgezet, telkens met een periode van één jaar.
Quote: | 2. En is het wettelijk toegelaten om in algemene voorwaarden een opzegtermijn van een half jaar te stellen en het stilzwijgend verlengen van 1 jaar. |
Dat is toegelaten, tenzij zo'n beding "onredelijk bezwarend" zou zijn. Bij consumentenovereenkomsten wordt een opzegtermijn van langer dan 3 maanden vermoed onredelijk bezwarend te zijn, maar bij jou gaat het niet om een consumentenovereenkomst. Tenzij het bedrijf waar je werkt heel klein is (zeg te vergelijken met een eenmanszaak), geldt die grens van 3 maanden niet. Ik denk daarom niet dat 6 maanden onredelijk bezwarend is.
Het stilzwijgend verlengen met een periode van 1 jaar is zelfs bij consumenten toegestaan, dus ook bij bedrijven. |
Jammer, dan kan ik er dus niet onderuit komen. Maar nu het volgende:
Op deze overeenkomst staan diensten vermeld, waarvan we van sommige diensten geen gebruik meer maken. Ze zijn hier dus akkoord mee gegaan. Als ik er dan voor zorg dat ik de overeenkomst niet opzeg, maar alle diensten die op de overeenkomst beschreven staan ben ik er toch ook?
In de algemene voorwaarden wordt hier niets over beschreven. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 19 sep 2008 22:03 Onderwerp: Re: Huur / service abonnement |
|
|
MSc. schreef: | Op deze overeenkomst staan diensten vermeld, waarvan we van sommige diensten geen gebruik meer maken. Ze zijn hier dus akkoord mee gegaan. Als ik er dan voor zorg dat ik de overeenkomst niet opzeg, maar alle diensten die op de overeenkomst beschreven staan ben ik er toch ook?
In de algemene voorwaarden wordt hier niets over beschreven. |
Als daar in de algemene voorwaarden niets over staat hoeft het schoonmaakbedrijf er vermoedelijk niet mee akkoord te gaan, maar het valt natuurlijk te proberen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|