Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
keukenman
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 9
|
Geplaatst: di 30 sep 2008 14:21 Onderwerp: levering; welke termijn acceptabel? schadevergoeding? |
|
|
Vorig jaar hebben we een keuken besteld, op de opdrachtbevestiging stond "op afroep in 2008".
Circa zes weken voor de gewenste leverdatum hebben wij contact opgenomen met de keukenleverancier. Die zou de spullen bestellen en hoopte dat dat binnen zes weken nog zou gaan lukken.
Nadat wij niets meer vernamen van de keukenleverancier kwamen wij tot de ontdekking dat de zaak failliet was. De boedel van de failliete zaak werd opgekocht en de zaak is doorgestart in een nieuwe BV.
De keukenverkoper (dezelfde persoon als van de failliete BV) gaf aan dat hij de keuken als nog wilde gaan leveren. Hij zou z'n best doen, maar gaf aan dat het wel enkele weken later zou gaan plaatsvinden.
De keukenkasten zijn twee weken later dan de gewenste datum geleverd. De keukenapparatuur werd nog een week later geleverd. Het werkblad werd vier weken later geleverd. Wij wachten nog steeds op enkele andere onderdelen.
Bij de leveringen is o.a. het achterblad foutief geleverd; waarschijnlijk is dat foutief besteld door verkoper. Verkoper heeft nimmer excuses naar ons toe gemaakt voor te late levering en foutieve leveringen. Aangezien wij zelf de keuken plaatsen heeft dit ons al veel extra installatietijd gekost.
Wij hebben enkele weken geleden verkoper in gebreke gesteld en gevraagd om binnen twee weken als nog de juiste onderdelen te leveren, en bij latere levering om een smartegeld vergoeding gevraagd, ter compensatie van het feit dat wij met een keuken zitten die niet af is en dat het ons extra tijd heeft gekost en nog gaat kosten om de keuken af te maken. De keuken had twee maanden geleden al af horen te zijn. Naar ons idee is de redelijke termijn waarbinnen het geleverd had moeten zijn al verstreken.
Vraag 1: In hoeverre hebben we recht op een vergoeding?
Op de getekende opdrachtbevestiging staat type A vermeld terwijl wij bij de aankoop vorig jaar mondeling over type B hebben gesproken.
Vraag 2: Is de opdrachtbevestiging, aangegaan met de failliet gegane BV, nog geldig? Het enige getekende stuk op naam van de nieuwe BV bevat de omschrijving 'zoals overeengekomen'. Kunnen we dan toch levering van type B afdwingen? |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 30 sep 2008 15:22 Onderwerp: |
|
|
"In hoeverre hebben we recht op een vergoeding?"
Je stelt dat je de keukenboer in gebreke hebt gesteld? Dit betekent dus ook dat je hem een termijn hebt gesteld om als nog te leveren neem ik aan (dat hoort namelijk in een ingebrekestelling). Als je dat niet hebt gedaan, dan zou ik er nog maar één sturen met een fatale datum er in. Daarna is hij schadeplichtig (tenzij het hem niet toe te rekenen is, zie 6:74 BW). Schade bestaat uit:
Artikel 96
1. Vermogensschade omvat zowel geleden verlies als gederfde winst.
2. Als vermogensschade komen mede voor vergoeding in aanmerking:
a. redelijke kosten ter voorkoming of beperking van schade die als gevolg van de gebeurtenis waarop de aansprakelijkheid berust, mocht worden verwacht;
b. redelijke kosten ter vaststelling van schade en aansprakelijkheid;
c. redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte, wat de kosten onder b en c betreft, behoudens voor zover in het gegeven geval krachtens artikel 241 van het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering de regels betreffende proceskosten van toepassing zijn.
Naast schadevergoeding kun je de overeenkomst ook ontbinden.
"Is de opdrachtbevestiging, aangegaan met de failliet gegane BV, nog geldig?"
Ja, want hij is stilzwijgend bekrachtigd door de verkoper door weer aan de gang te gaan met leveren. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|