|
Auteur |
Bericht |
Ruve_silverpacer
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 01 okt 2008 22:21 Onderwerp: 18 jaar wil van school en met thuisstudie verder!! |
|
|
Hallo iedereen!
Ik zit al een tijdje met een bloed serieus probleem.
Op school voel ik me totaal niet gelukkig.
Het liefst zou ik van school af willen maar ik weet niet of dat mag volgens de wet.
Ben al een tijdje bezig met een thuisstudie dat bevalt me heel erg goed super gemotiveerd beter dan op school ik leer thuis meer dan op school klinkt heel raar maar het is echt waar.
Nu zat ik er zo over na te denken om voltijd te gaan besteden aan thuisstudie maar dat kan niet want school zit in de weg.
Zou ik volgens de wet voltijd een thuisstudie mogen volgen zodat ik sneller aan stage kan beginnen dus ook sneller mijn diploma kan halen nu duurt het eeuwen.
Als ik hem sneller af kan ronden kan ik ook sneller aan het werk GELD GELD GELD.
Dus de vraag is kan ik stoppen met school en meer tijd aan mijn zelfstudie besteden? |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 01 okt 2008 22:28 Onderwerp: |
|
|
Voor zover ik weet geldt de leerplicht tot 16 jaar dus kun je zeker stoppen met school. |
|
|
|
 |
Ruve_silverpacer
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 01 okt 2008 22:39 Onderwerp: |
|
|
arizona schreef: | Voor zover ik weet geldt de leerplicht tot 16 jaar dus kun je zeker stoppen met school. |
Ja want de ene zeg 16 de andere zegt 18 en nog weer een ander zegt 23 dus ik weet het eigenlijk niet meer |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: wo 01 okt 2008 22:47 Onderwerp: |
|
|
Laatst werd op het nieuws beweerd dat er een leerplicht geldt tot 18, maar dat je vanaf 16 ook 'vervangende leerplicht' zou kunnen doen. Wat dat laatst precies inhoudt weet ik echter niet... _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: wo 01 okt 2008 23:21 Onderwerp: |
|
|
Ik wist dit ook niet precies, maar er blijkt een leerplicht te zijn en een kwalificatieplicht.
De leerplicht geldt maar tot je zestiende. Of om precies te zijn:
art. 3 Leerplichtwet schreef: | 1. De verplichting om te zorgen, dat een jongere als leerling van een school staat ingeschreven, begint op de eerste schooldag van de maand volgende op die waarin de jongere de leeftijd van vijf jaar bereikt, en eindigt:
a. aan het einde van het schooljaar na afloop waarvan de jongere ten minste twaalf volledige schooljaren een of meer scholen heeft bezocht;
b. aan het einde van het schooljaar waarin de jongere de leeftijd van zestien jaar heeft bereikt.
2. Een jongere die een basisschool in minder dan acht schooljaren heeft doorlopen, wordt voor de toepassing van het eerste lid onder a geacht reeds acht schooljaren een school te hebben bezocht. |
Als je 18 bent voldoe je in ieder geval aan lid 1 sub b en is dus je leerplicht geëindigd.
De kwalificatieplicht houdt in dat je ook na afloop van de leerplicht verplicht bent ingeschreven te staan (en onderwijs te volgen) "als leerling of deelnemer bij een school of instelling die volledig dagonderwijs dan wel een bij de wet geregelde combinatie van leren en werken verzorgt", als je geen startkwalificatie hebt behaald. Als ik het goed begrijp is een startkwalificatie een HAVO of VWO-diploma, of het diploma voor een beroepsopleiding aansluitend op het VMBO. Hier wordt het een "mbo2"-opleiding genoemd.
De kwalificatieplicht eindigt zodra de jongere de leeftijd van 18 jaar bereikt (art. 4b Leerplichtwet). Dus als je inmiddels 18 bent, ben je ook niet meer kwalificatieplichtig. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
stefanierosanna
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 02 okt 2008 15:35 Onderwerp: |
|
|
Hou er wel rekening mee dat je (volgens mij, weet ik niet 100% zeker) voor een thuisstudie geen studiefinanciering krijgt en als je stopt met je huidige studie je misschien je prestatiebeurs moet terugbetalen |
|
|
|
 |
|