Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 3:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

18 jaar wil van school en met thuisstudie verder!!
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Ruve_silverpacer

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 22:21    Onderwerp: 18 jaar wil van school en met thuisstudie verder!! Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo iedereen!

Ik zit al een tijdje met een bloed serieus probleem.
Op school voel ik me totaal niet gelukkig.
Het liefst zou ik van school af willen maar ik weet niet of dat mag volgens de wet.
Ben al een tijdje bezig met een thuisstudie dat bevalt me heel erg goed super gemotiveerd beter dan op school ik leer thuis meer dan op school klinkt heel raar maar het is echt waar.
Nu zat ik er zo over na te denken om voltijd te gaan besteden aan thuisstudie maar dat kan niet want school zit in de weg.
Zou ik volgens de wet voltijd een thuisstudie mogen volgen zodat ik sneller aan stage kan beginnen dus ook sneller mijn diploma kan halen nu duurt het eeuwen.
Als ik hem sneller af kan ronden kan ik ook sneller aan het werk GELD GELD GELD.

Dus de vraag is kan ik stoppen met school en meer tijd aan mijn zelfstudie besteden?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 22:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor zover ik weet geldt de leerplicht tot 16 jaar dus kun je zeker stoppen met school.
Ruve_silverpacer

Leeftijd: 35
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 22:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Voor zover ik weet geldt de leerplicht tot 16 jaar dus kun je zeker stoppen met school.

Ja want de ene zeg 16 de andere zegt 18 en nog weer een ander zegt 23 dus ik weet het eigenlijk niet meer
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 22:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Laatst werd op het nieuws beweerd dat er een leerplicht geldt tot 18, maar dat je vanaf 16 ook 'vervangende leerplicht' zou kunnen doen. Wat dat laatst precies inhoudt weet ik echter niet...
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 01 okt 2008 23:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wist dit ook niet precies, maar er blijkt een leerplicht te zijn en een kwalificatieplicht.

De leerplicht geldt maar tot je zestiende. Of om precies te zijn:
art. 3 Leerplichtwet schreef:
1. De verplichting om te zorgen, dat een jongere als leerling van een school staat ingeschreven, begint op de eerste schooldag van de maand volgende op die waarin de jongere de leeftijd van vijf jaar bereikt, en eindigt:
a. aan het einde van het schooljaar na afloop waarvan de jongere ten minste twaalf volledige schooljaren een of meer scholen heeft bezocht;
b. aan het einde van het schooljaar waarin de jongere de leeftijd van zestien jaar heeft bereikt.

2. Een jongere die een basisschool in minder dan acht schooljaren heeft doorlopen, wordt voor de toepassing van het eerste lid onder a geacht reeds acht schooljaren een school te hebben bezocht.

Als je 18 bent voldoe je in ieder geval aan lid 1 sub b en is dus je leerplicht geëindigd.

De kwalificatieplicht houdt in dat je ook na afloop van de leerplicht verplicht bent ingeschreven te staan (en onderwijs te volgen) "als leerling of deelnemer bij een school of instelling die volledig dagonderwijs dan wel een bij de wet geregelde combinatie van leren en werken verzorgt", als je geen startkwalificatie hebt behaald. Als ik het goed begrijp is een startkwalificatie een HAVO of VWO-diploma, of het diploma voor een beroepsopleiding aansluitend op het VMBO. Hier wordt het een "mbo2"-opleiding genoemd.

De kwalificatieplicht eindigt zodra de jongere de leeftijd van 18 jaar bereikt (art. 4b Leerplichtwet). Dus als je inmiddels 18 bent, ben je ook niet meer kwalificatieplichtig.

Leeftijd: 41
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: do 02 okt 2008 15:35    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hou er wel rekening mee dat je (volgens mij, weet ik niet 100% zeker) voor een thuisstudie geen studiefinanciering krijgt en als je stopt met je huidige studie je misschien je prestatiebeurs moet terugbetalen
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds