Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 16 aug 2025 1:30
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Is er kans om een zaak te beginnen?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Dennis1987

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 17:23    Onderwerp: Is er kans om een zaak te beginnen? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Oke ik zit met een probleem, het verhaal in het kort:

De voormalige huisbaas van mijn vriend heeft rond deze tijd vorig jaar hem de toegang tot zijn appartement ontzegd toen mijn vriend in de verhuizing zat. Dit heeft hij gedaan door de sloten te vervangen. Mijn vriend betrok deze woning al enkele jaren. Het conflict ontstond vanwege het volgende. In de periode dat mijn vriend het appartement betrok is de huisbaas aan een verbouwing begonnen, aanvankelijk zou dit enkele dagen gaan duren, maar dit is opgelopen tot 5 maanden. Mijn vriend kon toen niet in het huis verblijven omdat er geen water was en de douche verbouwd werd, de huisbaas vorderde echter wel deze 5 maanden de huur zonder een andere mogelijkheid voor verblijf van mijn vriend te regelen. Mijn vriend vond dat hij het geld terug moest krijgen en heeft toen de 2 laatste maanden terwijl hij aan het verhuizen was geen huur meer betaald. Toen heeft de huurbaas dus de sloten laten vervangen waardoor mijn vriend niet meer in het huis kon.

Na vele malen contact te hebben geprobeerd te leggen, tevergeefs, werd mijn vriend enkele maanden later door de nieuwe bewoner gebeld dat hij alle spullen in overleg met de huisbaas had overgekocht! Dus zonder medeweten over overleg met mijn vriend.

Sinds die tijd heeft mijn vriend ook nog steeds geen contact kunnen krijgen met zijn voormalige huisbaas.

Nou heb ik het adres van de huisbaas eindelijk kunnen achterhalen omdat hij klaarblijkelijk een tijdje geleden verhuist is en nu wel in het telefoonboek staat, toevallig woont hij nu een paar straten van mijn vriend vandaan. Maar ik vind het dus totaal niet kunnen dat hij zomaar de toegang ontzegd en de spullen van mijn vriend heeft verkocht. Het ging om spullen met een waarde van bij elkaar meer dan €10.000 omdat mijn vriend alle spullen die in het appartement stonden nieuw waren, en hij al nieuwe spullen had gekocht voor in het nieuwe huis, te weten, nieuwe tv's meubelen, al zijn kleding (veel dure merken), computers, telefoons, voorraad modems (mijn vriend heeft een bedrijf) en ga zo maar door. Het probleem is alleen dat al die spullen plus de bewijzen dat ze er waren in het huis zijn blijven liggen. Nou hebben we wel een drietal getuigen die vaak bij mijn vriend over de vloer kwamen en mee hebben geholpen met de aankopen voor het nieuwe huis.

Nou wil ik er dus wat aan doen. Ik wil de huisbaas eerst ingebreke stellen door hem de onderstaande brief op te sturen (namen heb en adres heb ik veranderd) mijn vraag is of wij ook een kans maken. Bijvoorbeeld door de huisbaas te dagvaarden. Dit moet lijkt mij haast wel.

Alvast bedankt.

Brief:
Quote:
Geachte heer P.,

Ik D. spreek in naam van H. (zie onderaan deze brief voor een verklaring van H..) [niet toegevoegd]

Met dit schrijven wil ik u op de hoogte stellen van de volgende feiten:
- Omstreeks vorig jaar deze tijd verhuurde u al enkele jaren een appertement aan de [straat], aan H..
- Rond bovengenoemde tijd heeft u tijdens de verhuizing van H. deze de toegang tot het appartement ontzegd door de sloten te veranderen vanwege het feit dat hij u huur schuldig was.
- Dit wilde hij u niet betalen omdat u hem geld schuldig was vanwege het feit H. tijdens de verbouwing die u aan het huis liet plaatsvinden zijn appartement niet kon betrekken terwijl hij wel huur moest betalen (voor een periode van 5 maanden) zonder dat er een regeling werd getroffen voor een andere verblijfplaats voor mijn cliënt.
- Cliënt heeft naderhand meerdere malen geprobeerd u te contacteren, maar kon hier niet in slagen omdat hij uw adres niet wist. Brieven zijn naar het appartement aan de [adres] te [plaats] gestuurd.
- Enige tijd later werd cliënt door de nieuwe bewoner gebeld die hem vertelde dat, hij alle inboedel, te begrijpen de goederen van mijn cliënt, heeft overgekocht van in overleg met u. Nog steeds werd toegang tot het appartement mijn cliënt ontzegd zodat deze niet bij zijn goederen kon.

Bij deze vorderen wij alle goederen van mijn cliënt dan ook terug aangezien u niet het recht had om over de goederen te beschikken. Naar gelang dit ons inziens niet meer mogelijk is vanwege het feit dat u de goederen van mijn cliënt heeft verkocht zullen wij genoegen nemen met een som geld te waarde van €10.000 (zegge tienduizend euro). Dit is een schatting aan de lage kant, alle spullen in het appartement had cliënt nieuw aangeschaft, daar komt nog bij dat cliënt ook al nieuwe goederen had gekocht die in opslag stonden voor het toenmalig nieuw te betrekken appartement.

Aangezien cliënt u nog huur schuldig was, al dan niet terecht, zijn wij bereid deze te betalen dan wel te laten verrekenen met het door u te betalen bedrag wanneer levering van de goederen van uw kant niet meer mogelijk is. De niet betaalde huur ging destijds om ongeveer €450, gemakshalve maken wij er €500 euro van, als wij dan de wettelijke rente daarbij optellen komt dat neer op een bedrag van € 529,36. (zegge vijfhonderdnegenentwintig euro zes-en dertig) Dit brengt te betalen geldsom wanneer het u niet meer mogelijk is de goederen van cliënt te leveren op een bedrag van €9470,64. (zegge negenduizendvierhonderdzeventig euro en vierenzestig eurocent) Mocht u twijfelen over de hoogte van de geldsom dan hebben wij een drietal getuigen plus de heer H. zelf die kunnen instaan voor het feit dat er vele goederen in het appartement dan wel in de opslag aanwezig waren met een gezamenlijk bedrag ruim boven de €10.000

Bij deze stellen wij de termijn van één maand (31 dagen) te eindigen op 23 oktober 2008 voor het betalen van de som geld dan wel het leveren van de goederen. Wanneer wij voor het verstrijken van deze termijn de goederen dan wel de geldsom niet hebben ontvangen, althans niks van u hebben mogen vernemen bent u wettelijk in verzuim, (art. 6:82 Burgerlijk Wetboek) en zullen wij een vordering tot schadevergoeding kunnen indienen.
Wanneer u de goederen kunt leveren zie ik graag een schriftelijk bericht tegemoet om een adres en datum af te spreken waar de goederen geleverd kunnen worden., ik sta open voor communicatie langs de elektronische weg, maar prefereer een schrijven via de post op bovenstaand adres.

Het bedrag kan overgemaakt worden op de volgende rekening:
Girorekening: [rekening nr]
Te name van [naam]
[plaats]

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben gëinformeerd.

Met vriendelijke groet,
D. in naam van H.

Bekijk profiel Stuur privé bericht
Laurens02

Leeftijd: 38
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij gebrek aan tijd heb ik de brief nog niet gelezen, wel het verhaal.

De huisbaas kan (of in ieder geval: mag, want het is hem redelijk gelukt) in geen geval zonder een gerechtelijke uitspraak de huurder de toegang tot zijn woonruimte ontzeggen. Ook het feit dat je vriend niet betaald heeft voor twee maanden, kan geen aanleiding zijn om zonder tussenkomst van de rechter je vriend uit het huis te zetten. Al helemaal ongehoord is dat hij de spullen van je vriend heeft verkocht.

M.b.t. de spullen: vooral omdat de nieuwe huurder je vriend heeft gebeld over de verkoop, zal hij niet te goeder trouw zijn geweest.

De spullen zou je dus moeten revindiceren bij de nieuwe huurder. Levert dit niets op, dan kun je de waarde / kosten op de verhuurder verhalen.

Ik denk dat het beste advies op deze plaats het volgende is: zoek een advocaat. De zaak lijkt tamelijk ingewikkeld, en gezien de (gestelde) waarde en de bewijsproblemen is het belangrijk het geheel erg goed aan te pakken. Procederen is sowieso onmogelijk zonder advocaat, gelet op de hoogte van het bedrag.

Misschien heeft iemand anders een andere visie, maar ik zou op korte termijn contact opnemen met een advocaat zodat de zaak vanaf het begin op een eenduidige en goed gestructureerde manier wordt aangepakt (niets afdoend aan je capaciteiten Wink).
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds