|
Auteur |
Bericht |
Cor vander Aart
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): NTI
|
Geplaatst: zo 21 sep 2008 22:14 Onderwerp: schade vergoeding onrechtmatige daad |
|
|
Kan ik de schade die mijn partner heeft bij het niet doorgaan van de vakantie ook vorderen in een civiele procedure (onrechtmatige daad)Casus ik word op een V.O.P aangereden en kan niet op vakantie vanwege letsel. Mijn vriendin en ik hebben beiden een bedrag betaald. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 22 sep 2008 7:24 Onderwerp: Re: schade vergoeding onrechtmatige daad |
|
|
Cor vander Aart schreef: | Kan ik de schade die mijn partner heeft bij het niet doorgaan van de vakantie ook vorderen in een civiele procedure (onrechtmatige daad)Casus ik word op een V.O.P aangereden en kan niet op vakantie vanwege letsel. Mijn vriendin en ik hebben beiden een bedrag betaald. |
Er is een duidelijk oorzakelijk verband en op die grond zou ik zeker proberen ook die schade te verhalen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 22 sep 2008 10:04 Onderwerp: |
|
|
Lastige vraag. Volgens mij spelen hier zelfs twee complicaties.
Strikt genomen zou je namelijk kunnen redeneren dat het niet doorgaan van de vakantie geen vermogensschade is. Het doorgaan zou waarschijnlijk eerder geld hebben gekost (bovenop de boekingskosten) dan dat het financieel voordeel zou hebben opgeleverd. Het mislopen van de vakantie lijkt eerder een vorm van immateriële schade, maar één die niet onder de in art. 6:106 BW opgesomde mogelijkheden valt en dus niet voor vergoeding in aanmerking zou komen.
Erg rechtvaardig zou dit natuurlijk niet zijn. Het is dan ook de bedoeling van de wetgever geweest om dit soort schade als vermogensschade te zien en in de jurisprudentie wordt dit ook gedaan. In HR 28 januari 2005, NJ 2008, 55 formuleert de Hoge Raad het zo:
Quote: | 3.3.1 Indien iemand uitgaven heeft gedaan ter verkrijging van een op zichzelf niet op geld waardeerbaar onstoffelijk voordeel en hij dit voordeel heeft moeten missen, zal met het oog op het begroten van de door hem geleden schade - die als vermogensschade moet worden aangemerkt - als uitgangspunt hebben te gelden dat de waarde van het gemiste voordeel moet worden gesteld op de voor het verkrijgen daarvan gedane uitgaven die hun doel hebben moeten missen. Indien deze schade op de voet van art. 6:98 BW aan een ander kan worden toegerekend als gevolg van een gebeurtenis waarvoor deze aansprakelijk is, zal die ander deze schade in haar geheel moeten vergoeden, tenzij dit, alle omstandigheden van het geval in aanmerking genomen, onredelijk zou zijn. | (Toevallig beklaagt een Toekomstig Jurist zich in het NJB van deze week over deze zin van de HR.)
De schade die je zelf lijdt in de vorm van de reeds gemaakte kosten voor de vakantie die niet doorgaat, kun je dus volledig vorderen. Dat zal ook wel niet verwonderen.
De tweede complicatie is dat een deel van de schade is geleden door je partner. De persoon die je heeft aangereden handelde onrechtmatig jegens jou, maar niet jegens je partner. Dat betekent dat je partner normaal gesproken haar schade niet kan vorderen. Een uitzondering wordt gevormd door art. 6:107 lid 1 BW:
Quote: | Indien iemand ten gevolge van een gebeurtenis waarvoor een ander aansprakelijk is, lichamelijk of geestelijk letsel oploopt, is die ander behalve tot vergoeding van de schade van de gekwetste zelf, ook verplicht tot vergoeding van de kosten die een derde anders dan krachtens een verzekering ten behoeve van de gekwetste heeft gemaakt en die deze laatste, zo hij ze zelf zou hebben gemaakt, van die ander had kunnen vorderen. |
Kosten die door een derde worden gemaakt ten behoeve van de gekwetste kunnen door die derde worden gevorderd als het om kosten gaat die de gekwetste zelf had kunnen vorderen, als hij ze zelf had gemaakt. Dit wordt verplaatste schade genoemd.
In dit geval lijkt het inderdaad om een soort verplaatste schade te gaan, want het was denkbaar geweest dat je zowel voor jezelf als voor je partner had betaald (i.p.v. ieder voor zich). Dan zou je het genot van de vakantie inclusief reisgezelschap hebben misgelopen, zodat je m.i. de volledige daarvoor gemaakte kosten vergoed had kunnen krijgen.
Het is mij echter niet duidelijk dat de door de partner gemaakte kosten zijn gemaakt ten behoeve van de gekwetste. De partner heeft toch vooral voor zichzelf geboekt en nog voordat iemand gekwetst raakte. Maar ik denk dat het nu van belang is om te beseffen dat de schade niet het aangaan van die boekingskosten zelf is, maar het verlies van het onstoffelijke voordeel (het reisgenot). Dat voordeel wordt in zekere zin opgegeven ten behoeve van de gekwetste.
Het is ingewikkeld en ik ben er niet zeker van, maar het lijkt me te verdedigen dat de partner haar kosten van de persoon die jou heeft aangereden kan vorderen op grond van art. 6:107 lid 1 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Cor vander Aart
|
Geplaatst: ma 22 sep 2008 20:42 Onderwerp: schadevergoeding onrechtmatige daad |
|
|
Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag. Ik ga het een en ander aanhalen in de beantwoording van de casus. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 22 sep 2008 20:54 Onderwerp: |
|
|
Was het een huiswerkvraag?
In dat geval hoor ik graag wat volgens de docent het juiste antwoord is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Cor vander Aart
|
Geplaatst: ma 22 sep 2008 23:05 Onderwerp: |
|
|
Klopt, betreft een casus dagvaarding. Ik zou graag het genoemde arrest willen inzien maar krijg dit niet gevonden. Kan je misschien de plaats noemen waar ik het kan vinden. Bedankt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 22 sep 2008 23:47 Onderwerp: |
|
|
De vindplaats is NJ 2008, 55 .
Als je geen toegang hebt tot Kluwer Plaza, dan kun je via ljn.rechtspraak.nl andere vindplaatsen vinden. Bijvoorbeeld LJN AR6460. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|