Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 23 aug 2025 6:53
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

probleem terugbetaling bbz uitkering
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
nlmx5

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 17:34    Onderwerp: probleem terugbetaling bbz uitkering Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste allemaal,

Ik heb in het verleden een uitkering gehad omdat ik tijdelijk in financiële nood zat als zelfstandige ondernemer. Verplicht daarbij is het inleveren van de jaarcijfers. Op 7 april kreeg ik hier een herinnering van die ik ben vergeten. Vandaag kreeg ik een aangetekende brief dat ze ook 10 juli een herinnering hebben gestuurd met daarin de verplichtingen de inleverdatum werd daarbij verlengd tot 1 augustus. Deze brief is echter nooit hier thuis aangekomen, hier ben ik 100% zeker van. Feit blijft dat ik in gebreke ben omdat ik vergeten ben deze jaarstukken te overhandigen. Hierdoor heb ik nu volgens de brief een schuld van 30.359,42 euro?! De totale uitkering was echter 7.389,01 Jullie begrijpen dat ik hier erg ziek van ben geworden, het voelt als een zware last, niet alleen omdat het ontzettend hoog bedrag is maar ook omdat ik het geld niet heb om dit terug te betalen. Ik kom hierdoor nog dieper in de schulden. Ik ging ervan uit dat ik de uitkering niet terug hoefde te betalen omdat mijn inkomen te laag was en is. Wanneer ik gewoon op tijd de jaarstukken had overhandigd was er niks aan de hand geweest. Het is een hele domme fout van mezelf en zit met mijn handen in het haar. Vandaar dat ik jullie aanschrijf. Aan het eind van de brief staat er dat ik een bezwaar in kan dienen indien ik het niet eens ben met de inhoud van deze beschikking. (gemotiveerd en een omschrijving van het besluit waartegen bezwaar wordt gemaakt + de gronden waarom ik het niet eens ben met dat besluit) Ik vrees op weinig kans.. Zouden jullie samen met mij een goede bezwaar brief willen opstellen zodat ik nog enigszins kans heb om uit deze ellendige situatie te geraken?
Wellicht kan ik aangeven dat ik de jaarstukken wel heb gestuurd? (ik hou niet van liegen maar ik moet hier uit komen heb jullie tips hard nodig)

De precieze tekst van de brief:

Per beschikking van 3 mei 2007 kenden we u ingaande 2 januari 2007 een periodieke uitkering toe in het kader van het Bbz2004 voor de periode van 6 maanden tot 2 juli 2007 Met onze beschikking van 28 september 2007 verlengden we deze periodieke uitkering met opnieuw 6 maanden tot 2 januari 2008

Tot op heden hebben we de jaarcijfers 2007 niet van u ontvangen en conform het bepaalde in art.44 en 47 Bbz2004 gaan we nu over tot terugvordering van de over 2007 verstrekte periodieke uitkering van euro 7.389,01.

Bij deze verzoeken we u het totale bedrag van euro 30.359,42 binnen 2 weken na dagtelling van deze beschikking over te maken op banknr..

Bij niet vrijwillige betaling kan deze beschikking zodra deze onherroepelijk is geworden, ten uitvoer worden gelegd. Dit betekend dat u door middel van beslag wordt gedwongen de vordering te voldoen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 18:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Op het eerste gezicht lijkt mij dat het bedrag van € 30.359,42 een foutje is. De tekst (als je hem inderdaad in zijn geheel hebt overgenomen) spreekt immers zelf ook eerst van € 7.389,01. Op dat punt loont het misschien de moeite om, voordat je bezwaar maakt, gewoon even een telefoontje te plegen naar de instantie van wie de brief afkomstig is, om daarover opheldering te vragen.

Verder ken ik deze regelgeving (Besluit bijstandverlening zelfstandigen) niet, maar ik zie wel in artikel 44 staan dat het college kan besluiten van terugvordering af te zien als daarvoor dringende redenen aanwezig zijn.
Ik kan me voorstellen dat als je bij je bezwaarschrift alsnog de vereiste gegevens verstrekt, je daarop een beroep zou kunnen proberen te doen.

Helaas werkt de rechtspraak tegen je. Ik zie althans dat in deze zaak het alsnog overleggen van de gevraagde gegevens niet werd gezien als een dringen reden.

Ik weet ook niet of het je helpt dat je de tweede herinnering niet hebt ontvangen. Artikel 38, lid 2 van het besluit bepaalt dat voor sommige vormen van bijstand (ik weet niet of je daaronder valt) uit eigen beweging binnen 6 maanden na afloop van het boekjaar de administratie moet opleveren, dus dan is de gemeente al heel soepel dat ze je überhaupt twee herinneringen sturen denk ik. Ook als de gemeente wel degene zou zijn die je om de stukken zou moeten verzoeken, bepaalt het besluit niet dat je twee herinneringen moet krijgen.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 18:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gezien het karakter van de BBZ regeling is het zaak dat u zo spoedig mogelijk - morgen dus - overlegt met de gemeente, uitlegt waar het mis is gegaan en kijkt of er een oplossing te vinden is.
Bekijk de homepage
nlmx5

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 18:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Waar ik bang voor ben is dat ze telefonisch erg hard zullen zijn en mij verwijzen naar de brief en hier niks meer aan kunnen doen. Is het dan niet juist beter om eerst een bezwaarschrift in te dienen voordat ik mijn eigen glazen misschien in ga gooien? Met daarin alsnog mijn jaar rekening? De tekst is inderdaad letterlijke overname.
arizona

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 19:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je het vriendelijk aanpakt, zie ik geen reden waarom een telefoontje een slecht idee zou zijn. In het beste geval helpt het je en in het slechtste geval niet, maar erger dan nu hoeft het volgens mij te niet worden.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: ma 15 sep 2008 21:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

nlmx5 schreef:
Allereerst bedankt voor jullie reacties. Waar ik bang voor ben is dat ze telefonisch erg hard zullen zijn en mij verwijzen naar de brief en hier niks meer aan kunnen doen.

Dat weet u pas als het zo ver is. Uiteraard stuurt u - indien beschikbaar - per direct de stukken, met een verklaring waarom u ze niet eerder hebt gezonden. Verder zou ik enkel bellen om voor dezelfde dag een face2face afspraak te maken. Het gaat tenslotte om het voortbestaan van uw onderneming!
Quote:

Is het dan niet juist beter om eerst een bezwaarschrift in te dienen voordat ik mijn eigen glazen misschien in ga gooien? Met daarin alsnog mijn jaar rekening? De tekst is inderdaad letterlijke overname.

Een 'Hierbij dien ik bezwaar in tegen het aangehechte besluit en ik verzoek u mij een termijn te geven om de gronden van het bezwaar aan te vullen' kunt u ook op de laatste dag van de termijn nog indienen per fax + post.

Vergeet echter niet dat het bezwaar de werking van het besluit niet opschort.
Bekijk de homepage
nlmx5

BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 12:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb inmiddels gebeld en gelukkig was de medewerker in kwestie erg begripvol, ik mag alsnog de jaarrekeningen inleveren voor het einde van de maand. Ik ga er meteen mee aan de slag. (de som van 30.000 euro was inderdaad een foutje van hun kant)

*bedankt allemaal voor jullie inzet het heeft gelukkig niet zo ver hoeven komen.

*slotje
arizona

BerichtGeplaatst: di 16 sep 2008 19:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Da's heel mooi. Veel succes!

Edit: voor de zekerheid zou ik je wel willen adviseren om, als er binnen de bezwaartermijn geen 100% zekerheid komt dat ze inderdaad van terugvordering afzien, toch bezwaar te maken (dat kan nog op de laatste dag op de wijze zoals door StevenK aangegeven). Als het immers spaak loopt, bijvoorbeeld omdat de medewerker door zijn baas wordt teruggefloten ofzo, dan zit je echt met de gebakken peren omdat je dan ook geen bezwaar hebt gemaakt en dus helemaal geen kant meer opkunt. Je zou dus eigenlijk op zijn minst om een schriftelijke bevestiging moeten vragen van het feit dat je nu uitstel tot eind deze maand hebt gekregen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds