Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 23:32
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Verhuurder eist toegang tot appartement
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
treval

Leeftijd: 64
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 12:47    Onderwerp: Verhuurder eist toegang tot appartement Reageer met quote Naar onder Naar boven

Achtergrond:

Ik huur een zelfstandige appartement op de eerste verdieping van een woonhuis.

De appartement op de begane grond is ook verhuurd - de verhuurder woont niet in de pand zelf.

Er is ook een zolder, reeds gebruikt door de verhuurder voor opslag enz. Toegang tot de zolder is alleen mogelijk door mijn appartement.

Er is een mondelinge afspraak tussen mij en de verhuurder dat als hij spul wilt ophalen of de verwarming controleren enz dat hij een afspraak kunt maken en ik zal mijn best doen om hem hierbij te helpen.

De verhuurder had een sleutel tot mijn voordeur maar het bleek dat hij meerdere keren zonder mijn toestemming binnen was geweest. Op advies van de regionale huurteam heb ik de slot laten vervangen.

Huidige situatie:

Na een initiele proces bij de huurcommissie, is er vorig maand uitspraak gedaan bij de kantonrechter over de aanvangshuurprijs. Dit is veel lager dan ik tot nu toe heb betaald - de verhuurder moet het verschil terug betalen.

Ineens wil de verhuurder toegang hebben tot mijn appartement om de zolder 'te verbouwen'. Hij zegt dat ik als ik dit niet toestaat dat hij mij 'onmiddelijk naar de rechter zal slepen'

Vragen:

1) Mag hij zomaar toegang eisen tot mijn appartement?
    2) Mag ik toegang weigeren?
    3) Het meest belangrijk: Wat is redelijk?

Ik weet dat dit een beetje een 'grey area' is gezien het feit dat hij alleen toegang tot zijn zolder heeft via mijn appartement.

Alvast bedankt. Treval

PS: Sorry voor de gebrekkige Nederlands - het is niet mijn moedertaal...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 07 sep 2008 16:30    Onderwerp: Re: Verhuurder eist toegang tot appartement Reageer met quote Naar onder Naar boven

treval schreef:
1) Mag hij zomaar toegang eisen tot mijn appartement?
2) Mag ik toegang weigeren?
3) Het meest belangrijk: Wat is redelijk?

Als het alleen ging om toegang tot de zolder om bij zijn opgeslagen spullen te komen, dan twijfel ik er in ieder geval niet aan dat de verhuurder geen recht heeft op vrije toegang. Wel lijkt me de mondelinge afspraak die je eerst had redelijk:
Quote:
Er is een mondelinge afspraak tussen mij en de verhuurder dat als hij spul wilt ophalen of de verwarming controleren enz dat hij een afspraak kunt maken en ik zal mijn best doen om hem hierbij te helpen.

In dit geval wil de verhuurder blijkbaar de zolder verbouwen. De mondelinge afspraak biedt daarvoor waarschijnlijk geen uitkomst, maar dat lijkt mij geen reden voor de verhuurder om vrije toegang tot de zolder te kunnen eisen. Bovendien, wat is het nut van zo'n verbouwing als de verhuurder die zolder toch alleen via jouw appartement kan bereiken?

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 10:27    Onderwerp: Re: Verhuurder eist toegang tot appartement Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Bovendien, wat is het nut van zo'n verbouwing als de verhuurder die zolder toch alleen via jouw appartement kan bereiken?

Ik denk dat het voornamelijk gaat om een soort 'machtspel', de verhuurder heeft z'n rechtzaak verloren; nu wil hij het moeilijk maken. Maar dit kan ik natuurlijk niet direct bewijzen.

Het zou mij niet verbazen dat als de verbouwing af is dat hij probeert de zolder apart te verhuren of een huurverhoging vragen.

Ff terug naar mijn oorspronkelijk vraag: Wat is redelijk?

Wat voor rechten heb ik als huurder om in ieder geval zin toegang te contoleren? Ik wil hem geen sleutel geven en natuurlijk wil niet thuis moeten zitten als hij bezig is.

Treval
Jasper v G

Leeftijd: 34
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 10:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of het mogelijk is dat de verhuurder zomaar toegang heeft via jou appartement tot de zolder is mede afhankelijk van het huurcontract. Wanneer in het huurcontract is opgenomen dat hij zondermeer toegang heeft tot de zoldertuimte en jij hiermee akkoord bent gegaan door het tekenen van het contract zal je de verhuurder dus daadwerkelijk toegang moeten gaan verschaffen tot de zolder. Eerlijk gezegd vermoed ik niet dat dit in de het huurcontract is opgenomen. Je zou het even precies moeten nakijken en ben je zeker van je zaak: Laat die rechtbank dan maar komen.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 11:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een bepaling in een huurcontract die stelt dat je de verhuurder ten alle tijde toegang moet verlenen lijkt me ongeldig.

@Treval: redelijk is een afspraak zoals je die had. In goed overleg een afspraak maken om de verhuurder tot de zolder toe te laten, op een moment waarop het jullie beiden uitkomt.

Met die verbouwing moet hij maar wachten tot je verhuisd bent.

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 13:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Met die verbouwing moet hij maar wachten tot je verhuisd bent.

Dat zou leuk zijn maar ik geloof niet dat ik hem zomaar toegang tot zijn eigendom kan weigeren. Anders zou hij gewoon een nieuwe slot op mijn voordeur kunnen plaatsen en mij toegang weigeren to mijn appartement of niet? (Perhaps I should be careful not to give him ideas... Smile)

Maar goed, stel dat ik wel de recht heb om te zeggen dat hij moet wachten tot dat ik verhuis. Op wat voor grond zou dit kunnen? Is er relevant Jurisprudentie dat ik kan lezen misschien?
treval

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Een bepaling in een huurcontract die stelt dat je de verhuurder ten alle tijde toegang moet verlenen lijkt me ongeldig.

Voor de duidelijkheid, er is geen clausule in de huurcontract over toegang tot de zolder, alleen een mondeling afspraak.
Nautica

Nautica

Leeftijd: 66
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 13:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij kan en mag niet zomaar een slot vervangen om je de toegang te weigeren. Hij zou je dan het woongenot waarvoor de huurovereenkomst bestaat ontnemen.
Wel heeft een eigenaar van het huurpand ten alle tijde recht op toegang voor onderhoudswerkzaamheden en kan dit dus ook voor de zolder gelden.
Wel moet dat in overleg gebeuren maar volgens mij kan je dat niet botweg weigeren. Als er inderdaad sprake is van pesten zou ik vragen waarvoor de noodzaak tot verbouwing dient. Indien hij deze aan iemand wil gaan verhuren kan dat dus niet want dan moet de zolder huurder door jou appartement. Laat de verhuurder maar een brief sturen waarom de zolder moet worden verbouwd dan heb je in ieder geval iets zwart op wit.

BerichtGeplaatst: ma 08 sep 2008 13:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nautica schreef:
Wel heeft een eigenaar van het huurpand ten alle tijde recht op toegang voor onderhoudswerkzaamheden en kan dit dus ook voor de zolder gelden.

Nee dat heeft hij niet ("ten alle tijde").

Quote:
Wel moet dat in overleg gebeuren maar volgens mij kan je dat niet botweg weigeren.

Toegang om een lekkend dak te repareren kan natuurlijk niet botweg geweigerd worden. Toegang om de hele zolder te verbouwen mag wel botweg geweigerd worden. Om de zolder te kunnen verbouwen lijkt het me nodig dat het appartement voortdurend in en uit kan worden gelopen door de eigenaar en werklui. Dat hoef je als huurder niet te accepteren.

BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 19:30    Onderwerp: Even een update... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt allemaal voor jullie reacties en advies.

Even een update voor wie er geinteresseerd is:

Ik ga liever niet voor de rechter dus ik heb een brief aan de verhuurder gestuurd waarin staat dat hij toegang mag hebben voor de verbouwing met de voorwaarden dat ik geen last van zou hebben. Toegang mag op werkdagen tussen 09:00 en 17:00, geen stof of puin achterlaten enz.

Kreeg netjes een brief terug dat hij akkoord was en dat hij mij zou informeren wanneer hij wilt beginnen. Prima, no problem dacht ik.

Opgelost, en iedereen weer blij? Niet echt... Smile

Zaterdag ochtend

veel herrie van de huis ernaast (waar de verhuurder woont), slagboormachines enz. Blijkt dat hij een gat aan het maken is door de muur heen zodat hij toegang tot de zolder krijgt zonder dat hij mij moet vragen. Ok, misschien mag dat. Veel gestomp boven (geen geluids isolatie, houten vloer) en later in de dag begint een motor of zoiets dat een vibratie maakt in de plafond. Mijn onderbuurman heeft ook last van al de herrie. Het lijkt dat hij dit expres doet. Surely not?

Zondag ochtend om 07:45

Iemand boven mijn slaapkamer die weer veel herrie maakt, deze keer met een stofzuiger. Niet leuk maar ik was al wakker.

Maandag, 18:30

Thuis van mijn werk om 18:00 of zo. Om 18:30 hoor ik weer iemand boven in de zolder - alweer begint de machine die een vibratie in de plafond maakt. (Het is nu 19:30 en het loopt nog steeds!)

Nou, misschien heb ik het helemaal verkeerd, maar het lijkt mij dat de verhuurder dit allemaal expres doet om mij uit de appartement te pesten. Dat lukt hem niet maar het is toch vervelend dat het zo gaat.

Ik ben begonnen een logboek bij te houden en morgen ga ik een geluidsmeter aanschaffen zodat ik later bewijs heb.

Bewijs verzamelen duurt wel even, heeft iemand enige idee wat ik in de tussentijd zou kunnen doen? (Behalve gewoon oordopjes kopen!)

mvg, Treval
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds