|
Auteur |
Bericht |
Ted
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 20:44 Onderwerp: Kan ik hier voor worden opgepakt? |
|
|
Goeiedag allemaal,
Aanleiding:
Ik ben vierdejaars student Facility Management.
Deze periode moeten wij (studenten van het 4e jaar) een congres op zetten. Dit zal bestaan uit 14 workshops. Alle studenten zijn verdeeld in 14 groepjes.
Het onderwerp van mijn groep is "Beveiliging van de Nederlandse Overheid".
Bij de ingang van dit congres zullen 14 posters worden opgehangen van 80x60, één voor elke workshop. Aan mij de taak een poster te maken voor die van ons.
Mijn idee was om de onderstaande plaatjes over elkaar heen te plakken.
De dam als achtergrond. Daarover heen de sniper. In het vizier de koningin.
Uiteraard gaat de workshop over hoe de beveiliging in de toekomst (beter) geregeld wordt en wat de rol van de Facility Manager daarbij wordt. Oftewel, ik sta overduidelijk aan de goede kant.
Maar toch vraag ik mij af:
Kan het maken van één poster (totale oplage 1, niet op internet etc) mij problemen bezorgen?
Als het antwoord daarop Ja is, heb ik nog een ideetje (liever niet). Waarbij onder de poster staat "no queens were hurt during the making of this poster". Zou de toevoeging van die satire het dan wel weer goed maken?
  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 20:56 Onderwerp: |
|
|
Waar ben je bang voor? Dat je wordt opgepakt wegens bedreiging van de koningin?
Je hebt uiteraard te maken met het auteursrecht op de foto's die je wilt combineren. Heb je de foto's niet zelf gemaakt, dan heb je toestemming van iedere fotograaf nodig. (Als je je beperkt tot knip-en-plakwerk van rechtmatig ingekochte posters, dan speelt dit probleem vermoedelijk niet. Maar ik neem aan dat je meer bewerkingen wilt uitvoeren dan met een schaar mogelijk zijn.)
Verder is er het portretrecht van de koningin. Of dat hier in het geding is moet ik nog even over nadenken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ted
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 21:19 Onderwerp: |
|
|
In de eerste instantie voor het bedreigen ja. Ik had zelf niet gedacht aan auteursrecht.
Is dat echt nodig voor één poster die daarna weer de prullenbak in gaat? |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 22:22 Onderwerp: |
|
|
Mijn inschatting is dat je voor een veroordeling op basis van bedreiging geen kans heeft. Als je het op safe wilt spelen kun je er in het klein iets onder zetten. Je zult eerder problemen krijgen met het auteursrecht en dan alleen civiel, maar dan moet de auteursgerechtigde daar een rechtzaak voor willen aanspannen. Op het eerste plaatje kan auteursrecht zitten, voor het tweede lijkt me dat uitgesloten. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 22:28 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | Op het eerste plaatje kan auteursrecht zitten, voor het tweede lijkt me dat uitgesloten. |
Juist het tweede plaatje lijkt me creatief opgezet. Waar baseer je je conclusie op? _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Ted
|
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 23:29 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Alfatrion schreef: | Op het eerste plaatje kan auteursrecht zitten, voor het tweede lijkt me dat uitgesloten. |
Juist het tweede plaatje lijkt me creatief opgezet. Waar baseer je je conclusie op? |
Het is een loop, met op de achtergrond een soort heg en een persoon. Ik zie daar weinig creatiefs in. Als je zelf zo iets zou schieten (met camera) dan zou dat er het zelfde uitzien. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 23:36 Onderwerp: |
|
|
Ted schreef: | Hoe zit het vervolgens met de koningin? Dat zou het derde plaatje worden. |
De koning heeft portretrecht heeft. Persoonlijk zou ik eerder iemand op drossen om op de koninging te lijken. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: wo 09 dec 2009 9:35 Onderwerp: |
|
|
Een lookaline fotograferen produceert een portret van de koningin (zie Katja Schuurman/Yellow Bear). Als het je bedoeling is om een portret van Hare Majesteit te maken, dan is het resultaat een portret.
De setting van de foto is misschien niet zo spectaculair, maar je moet kiezen waar je gaat staan, wat je naast het geweer nog in beeld brengt, wat er door de zoeker te zien is en hoe je dat onderling scherp/vaag laat verschijnen. Nee, ik vrees dat de drempel voor auteursrecht lager is dan jij denkt. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
Ted
|
Geplaatst: wo 09 dec 2009 12:38 Onderwerp: |
|
|
Hm, dus Arnoud, wat zou jij mij aanraden?
Nogmaals, het is enkel één poster die slechts door de genodigde gasten van het congres wordt gezien en enkel bij binnenkomst. De afbeelding wordt verder nergens anders voor gebruikt en al zeker niet voor commerciële doeleinden. Door studenten.
Denk je dat iemand hier een probleem van zou maken?
P.S. leuk om reactie te krijgen van de man waarvan ik met enige regelmaat zijn blog bezoek ^^ |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 09 dec 2009 20:11 Onderwerp: |
|
|
Arnoud Engelfriet schreef: | Een lookaline fotograferen produceert een portret van de koningin (zie Katja Schuurman/Yellow Bear). Als het je bedoeling is om een portret van Hare Majesteit te maken, dan is het resultaat een portret. |
Eens, maar het lijkt me dat je via een lookalike alleen een schending van het portretrecht kunt krijgen als het gaat om het commerciële aspect van het (verzilverbare) portetrecht.
Hoe de stand van de jurisprudentie op het moment precies is weet ik niet, maar ik dacht dat je een verzilverbaar portretrecht zelf moet hebben "verdiend" door als sporter of artiest hieraan te hebben gewerkt. De koningin heeft dan geen verzilverbaar portretrecht. Bovendien: ze kan met goed fatsoen geen betaling vragen voor het gebruik van haar portret.
Het privacyaspect van het portretrecht lijkt mij hier niet te spelen, en zeker niet als het om een lookalike gaat.
Het probleem zit hier eerder in de context waarin haar beeltenis wordt gebruikt. De maker van een werk kan zich op basis van het auteursrecht onder voorwaarden verzetten tegen tentoonstelling van het werk in een context die hem niet zint, maar mij is niet bekend dat het portretrecht hier ook toe kan dienen. Wel valt hier voor mijn gevoel iets voor te zeggen... _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|