Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 15:35
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Deurwaarder op de stoep voor niet thuiswonend 20-jarig kind
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
maartenmaarten

Leeftijd: 71
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 17:44    Onderwerp: Deurwaarder op de stoep voor niet thuiswonend 20-jarig kind Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal,

mijn ex-vrouw en ik zijn al een aantal jaren gescheiden.
Mijn dochter waar het om gaat is nu 20 jaar oud en woonde tot voor kort bij mij in huis. Zij kon zich echter niet langer verenigen met de regels die in mijn huis gelden en heeft mij in een dronken en kwade bui de huissleutels overhandigd en is vertrokken en verblijft naar ik vermoed bij haar vriend. Ik had totaal geen controle meer over haar, ze heeft in mijn ogen verkeerde vrienden en drinkt veel en ziet het leven als één groot feest. Goedschiks ging niet langer, mijn gedachte was dat ze misschien eerst eens goed op haar snufferd moest gaan om haar hardleersheid te laten varen en heb haar dus laten gaan. Ook ik trok de situatie niet langer, het groeide me boven het hoofd. En ze is natuurlijk wel meerderjarig, dus ik had het idee dat ik er ook niet zo heel veel meer over te koop had.
Inmiddels is ze een keer langs geweest (na een telefoontje van haar om hierover een afspraak te maken) om al haar spullen op te halen, waaronder ook al haar papieren. Ik heb haar bij die gelegenheid gevraagd of ze zich bij haar vriend ging laten inschrijven, maar hierop wou ze me geen antwoord geven en ze is eigenlijk geheel stilzwijgend weer vertrokken.
Ik neem dan ook aan dat ze zich in de gemeentelijke basisadministratie (nog) niet heeft laten uitschrijven op mijn adres, net zo min bij andere instanties en bedrijven. Zo krijg ik dus eigenlijk nog alle post van haar thuis, die ik ongeopend wegleg en waarvan mijn dochter weet dat ze ze kan komen halen of dat ik ze zal doorsturen als ze mij vertelt waar ze verblijft.
Inmiddels zijn er echter ook enveloppen van een incassobureau gericht aan mijn dochter bij mij op de deurmat gevallen en ik verwacht eerlijk gezegd dan ook dat er binnenkort een deurwaarder bij mij op de stoep zal staan. Kennelijk betaalt ze haar rekeningen niet meer sinds dat ze bij mij uit huis is vertrokken (ongeveer twee maand geleden).

Mijn vraag is nu; hoe moet ik met deze situatie aan?

Dat mijn dochter bij mij terug in huis komt is uitgesloten. Dat zou simpelweg niet werken. En daarbij is ze ook meerderjarig, zij het dat ze nog geen 21 is. En bij mijn weten ben je tot het 21ste levensjaar van je kinderen verplicht in hun onderhoud te voorzien.
Kan ik dan ook gedwongen worden - hetzij door mijn dochter, hetzij door de deurwaarder - om bijvoorbeeld haar schoolrekening te betalen (naar vermoed heeft ze ook deze namelijk niet betaald)? En wat zal er gebeuren als ik de deurwaarder vertel dat mijn dochter niet meer bij mij woont en ik niet met 100% zekerheid kan zeggen waar ze dan wel verblijft?
En wat kan het juridisch gezien überhaupt nog meer voor consequenties hebben dat mijn dochter nog steeds ingeschreven staat op mijn adres, maar hier dus (permanent) niet meer verblijft?
Ik loop mezelf helemaal suf te piekeren over de hele situatie, maar dan met name over het vader-dochter aspect. Ik hoop dat jullie mij concreet op wat mogelijke juridische gevolgen kunnen wijzen.
Welke dingen kan ik eventueel nog meer verwachten? Kan ik aansprakelijk gesteld worden voor één en ander, etc.? Overigens is de moeder van mijn dochter helemaal buiten beeld.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet!

Bij voorbaat dank en Met vriendelijke groet,
Maarten
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Raymonm

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: ma 22 sep 2008 22:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me in ieder geval van belang om ergere dingen te voorkomen dat je dochter word uitgeschreven uit het gba. Ga langs de gemeente en leg de situatie kort uit, deze zal een onderzoek starten.
In de GBa komt het adres dan ook als in onderzoek te staan, waardoor er bij bv. een deurwaarder bekend is dat er dingen worden uitgezocht.

Succes.
maartenmaarten

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 1:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste Raymonn, bedankt voor je reactie!

Dus wanneer ik naar de gemeente ga en het netzo uitleg als hierboven, zal er sowieso een notitie gemaakt worden dat het te betwijfelen valt of mijn dochter wel bij mij verblijft? Dan lijkt het me inderdaad zeer zinvol om even contact met de gemeente te zoeken, zoals je zegt om 'ergere dingen' te voorkomen. Denk je daarbij overigens aan bepaalde specifieke dingen?
Zijn er nog andere zaken waar jullie mij op kunnen wijzen?

Bij voorbaat dank en Met vriendelijke groet,
Maarten
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 19:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Maarten,
De Gemeente zou meer voor je kunnen doen denk ik.
Ik kan een voorbeeld geven van mijn man zijn meerderjarige zoon die bij zijn ex woonde, deze zoon was ook niet formeel met de regels daar in huis, en werd van de ene op de andere dag het huis ontzegt, de ex liet hem uit de gemeente schrijven dus niet meer woonachtig op dat adres, en zij wist ook niet waar hij definitief verbleef.
De zoon is dus zonder vaste woon en verblijfplaats, als hij zichzelf niet op een verblijfplaats laat registreren, daar kwamen wij dus 1,5 jaar daarna achter toen hij een kamer nam en onze hulp inriep, hij was dus volgens de gemeente illigaal hier.
En moest zich opnieuw in laten schrijven in de gemeente.

Wat de zorgplicht betreft voor je dochter dat had je al toen zij bij jou in huis woonde, en van alimentatie is dacht ik geen sprake als het door de rechter niet in een beschikking uitgesproken is.
Een advies; ga naar de gemeente en als je echt niet van plan bent haar terug te nemen laat haar dan uitschrijven op jou adres, ze is meerderjarig en weet het allemaal beter.De tijd zal het leren ,en ze komt gerust wel weer aanwaaien,er zal nog steeds post komen, en dat leg je gewoon opzij,
sterkte Exclamation en vragen Question dan hoor ik het wel.
arizona

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 19:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maartenmaarten schreef:
om 'ergere dingen' te voorkomen. Denk je daarbij overigens aan bepaalde specifieke dingen?

Om het concreet te maken: als je dochter op jouw adres staat ingeschreven, dan kan de deurwaarder spullen in jouw huis in beslag nemen om haar schulden te betalen. Om dat te voorkomen zou je dan moeten bewijzen (bijv. met aankoopbewijzen) dat het jouw spullen zijn en niet die van haar.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 20:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om gedoe te voorkomen zou je ervoor kunnen kiezen de uitstaande rekeningen te voldoen. Je kunt het betaalde dan later van je dochter terugvorderen, of dit zien als bijdrage aan haar levensonderhoud.

BerichtGeplaatst: di 23 sep 2008 20:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maarten.
Uitschrijven van jou adres,zo spoedig mogelijk!
en alle instanties aanschrijven,waarvan je bericht en rekeningen ontvangt, als je het bewijs van uitschrijven hebt,
dat ze niet meer woonachtig is op jou adres.
zodat er geen beslag gelegt kan worden op jou spullen of wat dan ook.
sterkte.
maartenmaarten

BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 12:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo allemaal!

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ik ga deze week nog naar de gemeente, daar moet ik dan maar even een uurtje vrij voor nemen.
Ik vind het ontzettend moeilijk, maar dit is inderdaad de keus van mijn dochter. Ik zie mij ook geen andere mogelijkheid dan haar te laten uitschrijven in dit geval, omdat - als ik het goed begrijp - wanneer ik dat niet doe, ik kan opdraaien voor haar rekeningen. Dat zou mij zelf financieel gezien ook in de problemen brengen.
We hebben het niet zo royaal, mijn dochter betaalde daarom ook altijd al haar eigen rekeningen waar ze ook deels voor werkte. Ook op school was het altijd al hommeles, vaak wou ze niet heen. Ze heeft een jaartje niets gedaan, alleen af en toe ergens wat gewerkt. Maar toen kon ze haar drank en sigaretten niet meer betalen, ik ben toen al een paar keer bijgesprongen met onder meer het betalen van haar telefoonrekening. Nu was ze net een jaar met een nieuwe studie begonnen, een combinatie van werken en leren. En ik dacht echt dat het beter ging... Totdat het zomervakantie werd... Ze 'ontspoorde' gewoon compleet, geen regelmaat meer, alle dagen drinken etc. Ze maakte er een potje van en ik ontvluchte mijn eigen huis op een gegeven moment. Drama! Het escaleerde dus gewoon, maar terugkomen is geen optie en wil ze naar haar zeggen ook niet. Ze moet zich nu maar alleen zien te redden... En inderdaad, ik hoop dat ze op een dag terug komt. Dan hoef ik geen excuses, maar gewoon dat ze inziet dat ze verkeerd bezig is geweest en dat ze haar leven weer op de rit wil zetten en dan zal ik haar proberen te helpen. Maar ik weet het ook allemaal even niet meer nu, je blijft je constant afvragen van had ik niet eerder in moeten grijpen, hoe kon het nu zo uit de hand lopen, doe ik hier nu op dit moment goed aan, etc. De situatie is nu eenmaal zo, helaas. Voor mezelf is het - afgezien van het vader/kind-aspect - wel belangrijk dat ik zelf niet verder in de problemen raak, bijvoorbeeld financieel gezien. Uitschrijven dus! Hoewel dat wel even slikken is...
Nogmaals bedankt voor jullie meedenken en advies!

Vriendelijke groet,
Maarten
tussenwalenschip

BerichtGeplaatst: wo 24 sep 2008 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maarten.
Jezelf geen schuldgevoel opleggen, als je als vader naar eer en geweten hebt gehandeld.
Een elastiekje is voor ons nu eenmaal langer rekbaar, veel jeugd hebben tegenwoordig een kort lontje.
Je bent om en nabij mijn leeftijd, mag je dan ook eens zelf een leven hebben?en nog even genieten?
sterkte en sucses. Wink
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds