Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 17 aug 2025 23:43
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

relatiebeding
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
jubal

Leeftijd: 57
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: za 20 sep 2008 21:58    Onderwerp: relatiebeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb een contract getekend met een tussenpersoon dat ik bepaalde werkzaamheden zal uitvoeren bij een opdrachtgever X. In dit contract is een relatiebeding opgenomen, waarin staat dat ik gedurende 12 maanden na beëindigen van de overeenkomst me dien te onthouden van iedere vorm van zakelijk contact met de opdrachtgever, behoudens voorafgaand verkregen schriftelijke toestemming van de tussenpersoon. De termijn van 12 maanden is nog niet verstreken. Tevens kan ik melden dat in dit contract geen bepalingen zijn opgenomen wat de sancties/boetes zullen zijn bij het overtreden van dit relatiebeding.

Nu ben ik rechtstreeks benaderd door een onderneming – zonder tussenkomst van een tussenpersoon - om daar werkzaam te zijn. Deze onderneming heeft inmiddels een intentieverklaring getekend om de opdrachtgever X over te nemen. De werkzaamheden zullen inhouden dat ik bij opdrachtgever X de administratieve processen stroomlijn conform de overnemende onderneming.

Nu zijn mijn vragen:
• Is het relatiebeding hier van toepassing? Zonee, zijn er mogelijkheden om rechtstreeks, zonder tussenkomst van een derde, een nieuw contract af te sluiten?
• Wat kunnen de sancties c.q. boetes zijn wanneer ik het relatiebeding niet hanteer, rekening-houdend dat er in het contract geen sancties/boetes bepaald zijn?

Graag u reactie.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 0:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het relatiebeding lijkt hier op het eerste gezicht wel op van toepassing te zijn. Dat betekent echter niet dat je geen rechtsgeldig contract kunt sluiten.

Als er geen sanctie of boete is overeengekomen kan de tussenpersoon m.i. niet veel meer dan een verbod vorderen dat je nog langer voor werkgever X werkt, voor zover die 12 maanden nog niet om zijn. Verder kan de tussenpersoon een schadevergoeding vorderen, maar dan moet die schade wel worden aangetoond. Dat lijkt me vrijwel onmogelijk.

Een verbod om voor X te werken zou wel kosten kunnen meebrengen omdat je dan jegens X contractbreuk pleegt. X kan dan eventuele schade op jou verhalen.

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 7:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

"Een verbod om voor X te werken zou wel kosten kunnen meebrengen omdat je dan jegens X contractbreuk pleegt. X kan dan eventuele schade op jou verhalen."

In deze situatie heeft opdrachtgever X ermee ingestemd dat ik de werkzaamheden voor de overnemende partij ga verrichten.

Is er dan nog sprake van contractbreuk laat staan het ontstaan van schade?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 10:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als X weet dat jij met de tussenpersoon hebt afgesproken niet zonder diens toestemming voor X te gaan werken, dan zal X niet mogen klagen als de tussenpersoon er via de rechter in slaagt jou te dwingen die werkzaamheden voor X te staken.

Leeftijd: 49
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gewijzigd ivm reactie bona fides:

Misschien is sprake van een misverstand. Wat bona fides (denk ik) bedoelde is, dat als jij voor X gaat werken, en de tussenpersoon stapt naar de rechter en vordert een verbod om voor X te werken, en dat zou worden toegewezen, dan kun je niet meer voor X werken, hoewel je met X (of de overnemende partij) een contract hebt om wel voor X te werken. Dán pleeg je contractbreuk met X (of de overnemende partij) en dan zou je eventueel schadevergoeding aan hen moeten betalen.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 10:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Klopt dat bedoel ik. Maar als X van alles op de hoogte is, weet X dat dit kan gebeuren.

X handelt dan mogelijk zelf onrechtmatig jegens de tussenpersoon (wegens uitlokken van wanprestatie door jubal jegens de tussenpersoon). Ook is het denkbaar dat X zelf ook een contract met de tussenpersoon heeft getekend waarin is bepaald dat X jubal niet buiten de tussenpersoon om in dienst mag nemen.

edit: ah, ik denk nu inderdaad ook dat jubal mij aanvankelijk verkeerd begreep.

Laatst aangepast door bona fides op zo 21 sep 2008 10:34, in totaal 1 keer bewerkt
jubal

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 10:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is er een juridische mogelijkheid zodat het relatiebeding niet van toepassing is?

Bijvoorbeeld dat ik een contract afsluit met de overnemende onderneming en in dit contract opneem dat de werkzaamheden in onderling overleg met de overnemende onderneming worden vastgesteld.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 10:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je dient je te onthouden van iedere vorm van zakelijk contact, dus met een truc kun je er niet omheen werken.

Wat je kunt proberen is toestemming vragen. Verder is het denkbaar dat een rechter een beroep door de tussenpersoon op het relatiebeding zal afwijzen, omdat de tussenpersoon bij dat beding geen redelijk belang heeft, of omdat het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn om jou aan het beding te houden.

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 10:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Je dient je te onthouden van iedere vorm van zakelijk contact, dus met een truc kun je er niet omheen werken..

Ik heb me van ieder vorm van zakelijk contact onthouden met onderneming X en bovendien heeft de opdrachtgever met mij contact opgenomen. Is het bovenstaande dan nog geldig?

bona fides schreef:
Je Wat je kunt proberen is toestemming vragen.

Maak ik hiermee geen slapende honden wakker? Wat zou de tussenpersoon kunnen eisen?

bona fides schreef:
Verder is het denkbaar dat een rechter een beroep door de tussenpersoon op het relatiebeding zal afwijzen, omdat de tussenpersoon bij dat beding geen redelijk belang heeft, of omdat het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn om jou aan het beding te houden.

Wat houdt het hierbovene precies in?
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 11:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

jubal schreef:
Ik heb me van ieder vorm van zakelijk contact onthouden met onderneming X en bovendien heeft de opdrachtgever met mij contact opgenomen. Is het bovenstaande dan nog geldig?

Werken voor vind ik een vorm van zakelijk contact.

Quote:
Maak ik hiermee geen slapende honden wakker? Wat zou de tussenpersoon kunnen eisen?

Je maakt een slapende hond wakker, maar uiteindelijk heb je ervoor getekend. Aan jou de keuze natuurlijk.

Quote:
Wat houdt het hierbovene precies in?

Een rechter zal een belangenafweging maken waarbij hij alle omstandigheden in aanmerking zal nemen. Ik kan niet voorspellen wat daar uitkomt, want ik ken die omstandigheden niet (en ik ben geen rechter).

BerichtGeplaatst: zo 21 sep 2008 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor je informatie
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds