Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
Auteur |
Bericht |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 12 sep 2008 22:16 Onderwerp: |
|
|
Flash schreef: | Ik lees nu pas dat je het ook niet eens bent met mijn aandeelverhoudingen
Hoe kom je op jouw gerechtigdheid dan?? |
Als de nieuwgetrouwden weer gaan scheiden (zeg nog voor deze boedel is verdeeld), dan hebben beiden natuurlijk een recht dat 25% van de waarde vertegenwoordigt. Als je dat bedoelt met gerechtigdheid ben ik het wel met je eens.
Maar in dat geval lijkt de situatie mij (ik gebruik jouw A, B, C):
de onverdeelde boedel, bestaande uit:
1. een aandeel van 50% voor B, en
2. een aandeel van 50%, in gemeenschappelijk bezit van A en C.
Dat gemeenschappelijke aandeel is onderverdeeld in:
1. een aandeel van 50% voor A, en
2. een aandeel van 50% voor C.
A en C hebben dan dus een aandeel in een aandeel in de boedel, totdat zij verdelen. Verdelen A en C als eerste, dan (pas) gaat de oorspronkelijke boedel van A en B eruit zien zoals jij schetst: A 25%, B 50%, C 25%.
Of wordt een "50% aandeel in een 50% aandeel in goed X" van rechtswege omgezet in een 25% aandeel in goed X? Ik denk het niet.
Zolang A en C getrouwd zijn, is er m.i. een aandeel van 50% voor B en een aandeel van 50% dat in de gemeenschap valt van A en C en wordt bestuurd door A. A en C vormen m.i. samen één van de twee deelgenoten voor bijv. de toepassing van art. 3:195 BW. A heeft het hierbij voor het zeggen. (Nu weet ik niet precies wat allemaal onder het "bestuur" valt van art. 1:97 BW.)
edit: ik denk dat we het al eens waren. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: za 13 sep 2008 8:20 Onderwerp: |
|
|
We zijn het inderdaad eens. B en C zijn nu gehuwd en beiden gerechtigd tot aandeel II. Aandeel II is 50% van de ontbonden gemeenschap. B kan hierover beschikken en is dus degene die het convenant zal moeten tekenen/de verdeling zal moeten laten plaatsvinden.
C is weliswaar gerechtigd, maar gaat pas echt een rol spelen in de verdelingshandelingen indien B en C ook zijn gescheiden. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
maria06
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 13 sep 2008 9:52 Onderwerp: |
|
|
Dank voor jullie inzichten. Het is voor mij voorlopig duidelijker. Hopelijk zullen de onderhandelingen tussen A en B gevoerd worden al ben ik me er van bewust welke invloed C op A heeft, maar dat is niet juridisch en op dat laatste moet ik me concentreren. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 2 van 2 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|