|
Auteur |
Bericht |
watnu?
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 sep 2008 8:21 Onderwerp: Hulp bij zoeken in JAR |
|
|
Omdat ik op advocaatkosten wil besparen, wil ik zelf wat jurisprudentie opzoeken in JAR. Hoe kom je daar als niet-jurist?
Zo heb ik een aantal (voor mijn zaak relevante) uitspraken van iemand gekregen, die niet meer kan nazien welke zaaknummers dit betreft. Ik zal er hieronder één kopiëren. Kun je aan de hand van deze tekst (trefwoorden) dan ergens opzoeken welk nummer dit betreft?
Nadat een werknemer aanvankelijk op staande voet was ontslagen, komt hij alsnog met zijn werkgever overeen dat het dienstverband zal worden ontbonden met een vergoeding van
€ 50.000,-. Volgens de beëindigingovereenkomst geven partijen elkaar na betaling van deze vergoeding finale kwijting. Desondanks eist de werknemer na de ontbinding uitbetaling van niet opgenomen vakantiedagen en opgebouwde vakantietoeslag. Volgens hem geldt de finale kwijting niet voor deze posten, omdat tijdens de onderhandelingen over de beëindigingovereenkomst nooit is gesproken over de periode voor het (nadien ingetrokken) ontslag op staande voet.
In het vonnis overweegt de kantonrechter Maastricht dat het bovenstaande onvoldoende is om de vordering van de werknemer toe te wijzen. Maar de werknemer heeft, toen hij de getekende beëindigingovereenkomst aan zijn werkgever retourneerde, in een begeleidende brief verzocht om het vakantiegeld en de vakantiedagen af te rekenen. Hieruit volgt, aldus de kantonrechter, dat de werknemer, ondanks de inhoud van de beëindigingovereenkomst een voorbehoud heeft gemaakt ten aanzien van deze posten. Derhalve heeft de finale kwijting geen betrekking op het vakantiegeld en de vakantiedagen en wijst de kantonrechter de vordering van de werknemer toe
************************************************************* |
|
|
|
 |
Nautica
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 04 sep 2008 8:25 Onderwerp: |
|
|
Ik kan je geen antwoord geven op je vraag maar als de zaak nog loopt en er nog onderhandelingen zijn houdt dan rekening met het volgende:
Bij een ontslagvergoeding krijg je vanaf de datum dat het contract is ontbonden gedurende de periode, dat bij een normale opzegging een opzegtermijn zou gelden, gedurende deze periode GEEN uitkering van CWI op basis van WW. Houdt daar dus rekening mee met de bepaling van de ontslagvergoeding !!!!
In de praktijk maakte ik dit mee met een familielid die haar hele leven al bij de KLM had gewerkt. Het contract is door de kantonrechter op verzoek van de werkgever ontbonden met een ontslagvergoeding (overeengekomen tussen partijen) echter hierna bleek dat zij gedurende de opzegperiode van 4 maanden geen uitkering kreeg van CWI. Door het lange dienstverband van meer dan 15 jaar was een dergelijk lange termijn ontstaan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 04 sep 2008 10:59 Onderwerp: Re: Hulp bij zoeken in JAR |
|
|
watnu? schreef: | Kun je aan de hand van deze tekst (trefwoorden) dan ergens opzoeken welk nummer dit betreft? |
Je kunt het proberen op zoeken.rechtspraak.nl. Heb je het LJN-nummer, dan vind je het JAR-nummer op ljn.rechtspraak.nl. Maar als het om een oudere uitspraak gaat is de kans groot dat je hem niet op rechtspraak.nl vindt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
watnu?
|
Geplaatst: ma 08 sep 2008 14:16 Onderwerp: |
|
|
Nautica schreef: | Ik kan je geen antwoord geven op je vraag maar als de zaak nog loopt en er nog onderhandelingen zijn houdt dan rekening met het volgende:
Bij een ontslagvergoeding krijg je vanaf de datum dat het contract is ontbonden gedurende de periode, dat bij een normale opzegging een opzegtermijn zou gelden, gedurende deze periode GEEN uitkering van CWI op basis van WW. Houdt daar dus rekening mee met de bepaling van de ontslagvergoeding !!!!
In de praktijk maakte ik dit mee met een familielid die haar hele leven al bij de KLM had gewerkt. Het contract is door de kantonrechter op verzoek van de werkgever ontbonden met een ontslagvergoeding (overeengekomen tussen partijen) echter hierna bleek dat zij gedurende de opzegperiode van 4 maanden geen uitkering kreeg van CWI. Door het lange dienstverband van meer dan 15 jaar was een dergelijk lange termijn ontstaan. |
Ja, maar dat lijkt me vanzelfsprekend. Je ontvangt tenslotte nog salaris en bent feitelijk nog in dienst. |
|
|
|
 |
watnu?
|
Geplaatst: ma 08 sep 2008 14:18 Onderwerp: Re: Hulp bij zoeken in JAR |
|
|
bona fides schreef: | watnu? schreef: | Kun je aan de hand van deze tekst (trefwoorden) dan ergens opzoeken welk nummer dit betreft? |
Je kunt het proberen op zoeken.rechtspraak.nl. Heb je het LJN-nummer, dan vind je het JAR-nummer op ljn.rechtspraak.nl. Maar als het om een oudere uitspraak gaat is de kans groot dat je hem niet op rechtspraak.nl vindt. |
Nee, die nummers zoek ik dus juist. En bij zoeken op trefwoorden op de door u genoemde websites, komt deze uitspraak er niet uitrollen. Ik weet alleen dat het een uitspraak uit 2006 is. Wordt er op internet wellicht minder gepubliceerd dan in de schriftelijke JAR? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 08 sep 2008 14:59 Onderwerp: |
|
|
Het gaat om JAR 2006, 165 (zie je pb). Inderdaad niet gepubliceerd op rechtspraak.nl. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
wilmadewit
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 08 sep 2008 15:07 Onderwerp: |
|
|
... |
|