Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 4 van 4 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4 |
|
Auteur |
Bericht |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
Geplaatst: za 19 dec 2009 22:45 Onderwerp: |
|
|
Quote: | @basa
Ik heb op pagina drie een reactie gegeven op jou argumenten en daarin geprobeerd te verduidelijken wat ik bedoel. Daar hoor ik je totaal niet over dus ik denk dat je gewoon iets niet wil zien is mij prima, maar wel einde discussie. Of schrok je van jezelf dat je ook stigmatiseert?
en de vraag of je moslim bent, waarom ik dat vroeg is heel simpel.
Een moslim zou zich veel meer persoonlijk aangevallen kunnen voelen dan een ander, zeker in deze tijd waarin de islam regelmatig onder vuur ligt.
Maar als je dan geen moslim bent hoe kan je dan weten wat kwetsend of beledigend is? dat is dan jouw persoonlijke mening, hetzelfde waarmee je op pag. 2 de discussie binnenkwam.
Zoals ik al schreef volgens mij heb je weinig verstand van religie's, dus waar jij je mening op baseert wat waar is en wat niet en wat kwetsend is denk ik misschien anders over.
| Of ik de Islam aanhang gaat je niets aan en heeft niets te maken met de inhoud, de relevantie ontgaat mij volledig. Verder dat jij niet begrijpt dat ik met opzet stigmatiseerde, zegt meer over jouw dan over mij. Jij hebt mij al heel goed laten zien wat je bedoelt, je haalt allemaal verschillende argumenten aan waarvan mij de relevantie voor het onderwerp van dit topic mij volledig ontgaat. Bona Fides heeft al een paar antwoorden gegeven op jouw reacties tegen mij, mijn antwoord zou niet anders zijn. Maar om toch even aardig te zijn, de laatste keer.
Quote: | zoals b.v. Iran? waar het wettelijk is toegestaan? | Toon mij aan dat het nationaal wettelijk in Iran is toegestaan. Kom je met afthanse dorpjes, dan ondersteun je slechts wat ik beaam.
Quote: |
christenen?????
en ik schrijf ook niet DAT ze het doen alleen dat het volgens het geloof (van enkele) en soms ook wettelijk niet verboden is. niks stigmatiserends dus. | Weer sla je de plank volkomen mis, met het stukje over Christenen toonde ik slechts aan hoe waardeloos jouw reactie was betreffende: Quote: | streng gelovige moslims mogen ook huwen met meerdere vrouwen en ook huwen mat meisjes vanaf 9!!!!! jaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! |
Quote: | en ik schrijf ook niet DAT ze het doen alleen dat het volgens het geloof (van enkele) en soms ook wettelijk niet verboden is. niks stigmatiserends dus. | Dat deed je wel, zie je eigen quotatie. Maar je bent genuanceerder geworden, dat is mij welgevallig. Indien je het zo geformuleerd had dan zou mijn reactie daarop ook heel anders zijn geweest. Daar doel ik dus op dat je mijn reacties over jezelf hebt afgeroepen. En probeer nu eens serieus, met inhoud op mijn eerste reactie te reageren. Ik geef je nog een kans. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 20 dec 2009 12:08 Onderwerp: |
|
|
Al met al is het meer een normatieve discussie dan een juridische. Nergens staat dat wie dan ook moet opstaan voor de rechtbank. Maar ja, zo zijn er wel meer dingen die nergens staan .......... _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
pauluzz
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 20 dec 2009 23:54 Onderwerp: |
|
|
basa,
Jij wil uitleg hebben over mijn reactie, is goed ga ik uitleggen hoe ik aan mijn mening en informatie kom. Mocht jij daarna nog steeds een andere mening toebedeeld zijn dat kan, uiteindelijk wordt veel bepaald door eenieders levenswijsheid, afkomst e.d. maar wellicht kunnen we elkaars ideeen/mening respecteren en begrijpen.
In dit verhaal komt dus alleen mijn persoonlijke mening t.o.v. jou mening aan bod, mocht ik e.e.a. fout zien, interpreteren lunnen we daar als volwassenen verder over dicussieren.
Waarom ik die felle reactie gaf? Wel kijk eens naar je eigen eerste reaktie op pag2, vind je die zelf niet heel erg mild? nadenkend over wat er allemaal afgespeeld heeft, media, kamervragen evt wetswijziging?
Ik (persoonlijk dus) vins het namelijk wel heel erg.
je schrijft,
Quote: | persoonlijk vind ik dat het slechts een traditie is en dat we ons daar niet zo druk over moeten maken |
Maar het is wel een traditie van meer als 1000 jaar oud en daardoor dus ook mijn reactie met inderdaad een extreem voorbeeld dat er volgens traditie ook dingen gevraag zouden kunnen worden die niet geaccepteerd kunnen worden. Dit soort tradities vind je inderdaad ook in andere heilige schriften, vandaar het voorbeeld uit het oude testament.
En als je dan schrijft dat we ons daar niet zo druk over moeten maken komt bij mij over op struisvogelpolitiek. Achteraf was het misschien beter geweest om te vragen je mening te verduidelijken en te beargumenteren, maar het schoot bij mij erg diep het verkeerde keelgat in dus daarom vraag ik je nu vriendelijk je mening te verduidelijken en waarom jij denkt dat de zaak geen gevolgen heeft voor de toekomst.
Dan zal ik nu jou laten zien waar ik mijn informatie vandaan heb gehaald van de huwelijksleeftijd.
In Iran is de wettelijke huwelijksleeftijd 9 jaar voor meisjes en 14 voor jongens. De wet wordt soms uitgebuit door pedofielen die jonge meisjes uit de provincie trouwen, hen gebruiken en dan afdanken. In 2000 stemde het Iraanse parlement voor het verhogen van de huwelijksleeftijd naar veertien jaar voor meisjes, maar dit jaar sprak een door de traditionele clerus gedomineerd wetgevend toezichtsorgaan hierover een veto uit. In Jemen probeerden conservatieven tevergeefs de wettelijke mimimumleeftijd van 15 jaar af te schaffen; volgens plaatselijke experts wordt de wet echter zelden gehandhaafd. Het begin van de puberteit wordt gezien als de geschikte tijd om een huwelijk te consumeren.
bron:
http://www.frontaalnaakt.nl/archives/00000799.html
zie ook:
http://www.amnesty.org.uk/uploads/documents/doc_18417.pdf
http://nl.wikipedia.org/wiki/Sharia
http://www.muhammadanism.org/Hadith/Topics/Marriage.htm
Feit is dus dat het erin staat, logisch je kan het niet herschrijven. Jammere is dat volgens sharia het heilige boek als wet wordt gezien en daar dus in streng gelovige landen een beroep op kunt doen. En zoals ik het lees in de link's boven staat het ook in de algemene iraanse wet.
Bedenk wel dat het iraanse inwonersaantal meer als 66 miljoen is http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_landen_naar_inwonertal
Daarbij rekening houdend dat we nu alleen over een land spreken, terwijl er meer streng gelovige landen zijn, daardoorben ik heel bang dat dit vaker voorkomt dan dat jij misschien denkt.
Daarbij komt ook nog dat ik 1 al veel te veel vind! (durf gerust te zeggen dat we het daar 100% over eens zijn!)
Als je verder gaat zoeken op internet kom je meer artikelen tegen en echt niet alleen de extreem rechtse.
of jij de islam aanhang gaat mij inderdaad geen fluit aan, maar je had wel een felle tegenreactie en je spreekt over traditie dus het leek alsof je er meer van wist vandaar dat ik het vroeg. Zoals ik al eerder gezegd heb lijkt mij de kans groot dat een moslim in deze discussie zich sneller of anders aangevallen zal voelen, misschien denk jij daar anders over, prima je goed recht we kunnen het niet over alles eens zijn.
Ik hoop hiermee wat duidelijkheid geschept te hebben, wat vragen beantwoord en hoe ik tot deze conclusie's kom, of je het ermee eens bent is wat anders uiteraard.
Dan vraag je de relevantie tot de zaak Enait, procestechnisch nul maar als je even verder kijkt weer wel, godsdienst (cultuur, traditie)werd in dit geval boven omgangsvormen gesteld.
Daardoor dus ook mijn vraag aan jou op pag2. waar stopt dit? vanuit vrijheid van godsdienst kan je allerei tradities willen dus ook extreme voorbeelden.
Snap je nu dat jouw opmerking dat het slechts een traditie is mij even verkeerd schoot? Het is allemaal wel leuk en aardig maar zo vaak niet meer van deze tijd, ik wil graag vooruit niet achteruit.
grt |
|
|
|
 |
Basa
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 256
|
Geplaatst: ma 21 dec 2009 13:45 Onderwerp: |
|
|
Pauluzz, nu kunnen we verder praten. Je eerste reactie kwam op mij over alsof jij een proleet was behorende tot de hersenloze kant van domrechts. Echter blijft mijn punt staan dat jouw eerste reacties op zijn minst abject te noemen waren, maar je bent bijgedraaid en mij meer inzicht gegeven over wat je werkelijk denkt en dat is m.i. een stuk genuanceerder. Verder vraag je of ik mijn reactie mild vind en laat mij daarover dit zeggen: mijn mening is die van iemand die begrijpt dat er in een samenleving normen en waarden en dus ook tradities veranderen. Dat iemand niet op wilt staan voor de rechtelijke macht, doch het zo interpreteert als te moeten opstaan voor rechters qq dan zegt dat slechts dat hij zijn respect niet wil tonen op de traditie die in dit land, zeker geen 1000 jaar, getrouw is. De verandering gaat zo ver als de samenleving veranderd als een dynamisch evoluerende organisme. Dat kun je niet stoppen en moet je niet willen stoppen, want dat zou een onmogelijke taak zijn. Dat er over de hele wereld macabere mistoestanden plaatsvinden ben ik me wel degelijk van bewust en het is dan ook ontegenzeggelijk. Toch hebben die mistoestanden niets te maken met deze situatie en dien je de feiten bij de feiten te houden. Indien je dan toch een discussie wil beginnen over de toegefelijkheid van de rechters, samenleving of overheid tegenover godsdienst als gerechtvaardigde inbreuk op gewoonten en tradities en dat het daarmee een gevaar zou kunnen vormen, kun je daar beter een nieuwe topic over beginnen. Ik ben me ook bewust van de situatie in Iran, met mijn reacties wilde ik, geloof het of niet, de ballon van een proleet doorprikken die naar ik dacht achter de kreten zat. Ik heb Iranese vrienden en die hebben mij alles erover verteld en daarnaast was ik voordat ik begon aan een studie rechten, maatschappelijk werker en in die functie voornamelijk bezig met de zogeheten ‘oudkomers’. De vele tranen die deze mensen hebben uitgestort over mijn schouder, doet mij nog steeds inzien hoe belangrijk het is dat Nederland staat voor deze mensen. Roepen over situaties in het midden oosten en dat als argument gebruiken voor deze discussie, klopt hoe je het ook wend of keert, van geen kant. Verder blijf ik bij mijn mening, dat het slechts een traditie is en dat respect ook op andere manieren kan worden getoond. Net als de toga, vind ik het opstaan voor de rechterlijke macht een nutteloze traditie, want als het daarvan afhankelijk zou zijn dan doet mij dat vrezen voor de rechterlijke macht in Nederland. Er wordt weer veelte zwaar aan deze affaire getrokken en daar maakt domrechts hardnekkig gebruik van en verliezen de mensen de realiteit. De realiteit is niet dat er over een aantal jaren getrouwd mag worden met 9 jarige meisjes en de pedopartij een minister-president levert. Nederlandse aanhangers van de islam hebben daar net zo’n aversie tegen als jij dat hebt. M.i. vormen dit soort gedachten een gevaar voor de Nederlandse samenleving, we verharden steeds meer en polarisatie neemt alleen maar toe. De tsunami van de Islam is op gang dus we moeten de dijken verhogen en vrezen dat onze tradities verdrinken. Dit is mijn mening en daar zal ik bij blijven, hoeveel levenservaring ik erbij zou krijgen ook. 
Laatst aangepast door Basa op ma 21 dec 2009 20:48, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
pauluzz
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 21 dec 2009 18:24 Onderwerp: |
|
|
Basa,
Er is denk ik iets fout gegaan in de iterpretatie van jouw opmerking over traditie op pag2.
In jouw verhaal nu haal ik uit dat je dat bedoelt als zijnde oude traditie in de rechtspraak en daaruit vernieuwing.
Op mij kwam het over dat je de traditie van Mohammed Enait bedoelde zijn streng gelovige traditie (meer als 1000jr oud) en daarvoor je goedkeuring gaf.
Een zeer groot verschil dus!
Dan je verdere opmerkingen beschouwend van de verandering van de samenleving komen dan natuurlijk ook in een heel ander daglicht te staan. Uiteraard zal de maatschappij altijd blijven veranderen helaas ook wel eens ten slechte.
Waarom er aan deze zaak zo zwaar wordt getrokken? m.i. omdat het voortkwam uit een geloofskwestie en dat alles in een tijd waar de islam continue onder vuur ligt en nagenoeg overal de schuld van krijgt.
Had de man bezwaar gehad omdat hij het oubollig e.d. vond was het verhaal weer volledig anders geweest.
Maar uiteraard kan ik deze stelling nooit bewijzen.
Ik hoop dat je nu begrijpt waarom ik zo kwaad was op jouw opmerking, verandering heb ik geen problemen mee maar ik wil wel graag vooruit en niet achteruit. |
|
|
|
 |
Basa
|
Geplaatst: di 22 dec 2009 14:29 Onderwerp: |
|
|
Nee, ik begrijp niet waarom je zo kwaad wordt op een mening. Een mening mag iedereen hebben, hoe erg die mening volgens jouw ook is. Je kunt mensen proberen te overtuigen dat jouw mening de juiste is, maar kwaad worden en daarmee doen alsof jouw mening de juiste onfeilbare mening zou zijn, is arrogant te noemen. Verder kan ik nu je reacties wel beter plaatsen, maar daar is alles mee gezegd. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 4 van 4 |
Ga naar pagina Vorige 1, 2, 3, 4 |
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|