Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Personalized T...
verkiezingsbed...
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 18 jul 2025 14:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Bestaande bomen op erfgrens
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Eelco

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 21:58    Onderwerp: Bestaande bomen op erfgrens Reageer met quote Naar onder Naar boven

Onlangs heb ik een appartement betrokken op de begane grond. Het appartementencomplex bestaat uit een grote villa die is opgedeeld in 8 appartementen. De villa heeft rondom tuin/bestrating.
Het probleem is echter dat er aan één zijde bijna op de erfgrens een aantal coniferen staan van >10m hoogte. Deze coniferen zijn van de buren en veroorzaken heel veel overlast en hangen een paar meter over de erfgrens. Het hele jaar door ligt de tuin tot ongeveer 10meter van de erfgrens vol met naalden. Achter op de bestrating parkeren wordt daardoor haast onmogelijk gemaakt. Ook een zithoek of dergelijke is niet te doen. Voor beplanting zie ik ook geen mogelijk omdat de bomen al het zonlicht wegneemt.
Deze kwestie gaat de VVE aan van dit complex waar dit probleem ook besproken is en er een unanieme steun is voor het verwijderen van de bomen.
De leeftijd van de bomen schat ik op ong. 20jaar. Ik ben er van op de hoogte dat de bomen daar eigenlijk nooit geplant hadden mogen worden, omdat het officeel bomen zijn en ze binnen 2meter van de erfgrens zijn geplant. Maar kan de tegenpartij zich nu beroepen op verjaring van dit feit, omdat er nooit officieel bezwaar is gemaakt?
Er is wel door meerdere bewoners over meerdere jaren mondeling te kennen gemaakt niet blij te zijn met de bomen en hun overlast.

Het liefst heb ik dit als goede buur opgelost en ben ik zelfs bereid om de bomen zelf op eigen kracht professioneel te verwijderen. Dit omdat ik hierin gediplomeerd en ervaren ben als hovenier/beheerder landgoed.
De buren lijken echter tot grote teleurstelling niet bepaald in de stemming om hierover te praten en verdedigen zich met het feit dat de bomen er al geruime tijd staan.

Kleine toevoeging is dat de coniferen op korte afstand van elkaar staan en van matige tot zelfs slechte kwaliteit zijn. En mijns inziens zelfs gevaar op kunnen leveren bij harde wind. Het zijn geen bomen die kenmerkend zijn voor de omgeving, deel uitmaken van een oude windkeerring of houtwal of dergelijke.

Kan iemand mij uitsluitsel geven over verjaring en kan ik deze zaak goed op lossen door een aangetekende brief te versturen als ze mondeling niet willen toegeven?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 20 apr 2009 22:17    Onderwerp: Re: Bestaande bomen op erfgrens Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eelco schreef:
De leeftijd van de bomen schat ik op ong. 20jaar. Ik ben er van op de hoogte dat de bomen daar eigenlijk nooit geplant hadden mogen worden, omdat het officeel bomen zijn en ze binnen 2meter van de erfgrens zijn geplant. Maar kan de tegenpartij zich nu beroepen op verjaring van dit feit, omdat er nooit officieel bezwaar is gemaakt?

Ja, dat kan. Het gaat erom of die termijn van 20 jaar al voltooid is of niet.

Quote:
Er is wel door meerdere bewoners over meerdere jaren mondeling te kennen gemaakt niet blij te zijn met de bomen en hun overlast.

Dat is niet voldoende. Voor stuiting van deze termijn is een daad van rechtsvervolging vereist, bijv. het uitbrengen van een dagvaarding.

Quote:
Kleine toevoeging is dat de coniferen op korte afstand van elkaar staan en van matige tot zelfs slechte kwaliteit zijn. En mijns inziens zelfs gevaar op kunnen leveren bij harde wind.

Het is verstandig om je buren hiervoor te waarschuwen, bij voorkeur door op papier te zetten waarom jij van oordeel bent dat de bomen gevaar op kunnen leveren. Mocht het gevaar zich voordoen, dan zullen de buren daardoor eerder aansprakelijk zijn voor de schade. Als er direct gevaar dreigt voor de omgeving is het ook mogelijk om via een kort geding te eisen dat er iets aan wordt gedaan.

Mocht de verjaring zijn voltooid, dan is het de buren volgens mij toegestaan om op dezelfde plek nieuwe bomen te planten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds