Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Top Notch Qual...
Best Quality C...
Force justice ...
Best Patches i...
Personalized T...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 30 jul 2025 9:20
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Belang van de Wet Wapens en Munitie?
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Robbie 007

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 18 sep 2009 12:21    Onderwerp: Belang van de Wet Wapens en Munitie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede dag, ik heb een paar vraagjes m.b.t de Wet Wapens en Munitie. Enige tijd geleden ben ik een onderzoek gestart naar de functionaliteit en het belang van de WWM.
Mijn onderzoek richt zich op dit ogenblik vooral op de “wapens” die omschreven worden in categorie 1 sub 7 van de WWM.

De eerste (bevestigings) vraag, wat is het belang van de Wet Wapens en Munitie ? Het antwoord wat ik tot dus ver heb gevonden luid: Het terugdringen van moord en doodslag binnen de samenleving en een goede controle te kunnen houden op de wapens die zich in de samenleving bevinden. Klopt dat ?

Tweede vraag, Wat is het belang van de regel die omschreven staat in de WWM cat.1.7 ?

Hartelijk dank voor jullie tijd.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bankman

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 13:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als niet-jurist heb ik wel regelmatig te maken met deze wetgeving omdat ik actief ben in de schietsport. Daarmee geef ik al een aanvullend belang van deze wet, namelijk het regelen van het bezit van vuurwapens door sportschutters.

Een "wapenvergunning" of verlof tot het voorhanden hebben van wapens geeft de sportschutter de mogelijkheid om specifieke vuurwapens en de daarbij behorende munitie in bezit te hebben en daarmee zijn sport te bedrijven. Ik vindt het een prima zaak dat dit goed geregeld is en dat wapenbezit in het algemeen beperkt is.

Wat betreft categorie 1 sub 7: dit is mijns inziens vooral een vangnet bepaling die het mogelijk maakt om zaken te verbieden die voor bedreiging van anderen geschikt zijn. Denk bijvoorbeeld aan de modelpistolen die je tegenwoordig in veel vakantielanden kunt kopen.

Als je zoiets ziet, kan bijna niemand direct zien dat het een speelgoed wapen is en dus kun je die dingen makkelijk gebruiken voor overvallen of dergelijke. Hetzelfde geldt voor de aanstekers in de vorm van een handgranaat en al dat soort spul. Met een lik verf en wat zaagwerk lijkt het al snel op een echte granaat.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Robbie 007

BerichtGeplaatst: di 22 sep 2009 18:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hartelijk dank voor uw reactie, als voormalig sportschutter deel ik uw mening ten zeerste.
Als niet erkend (LOI cursus heb ik gevolgd echter nooit examen gedaan) wapenexpert vind ik de Nederlandse WWM goed georganiseerd, maar de “wapens” die omschreven worden onder categorie 1 sub 7 kan ik niet goed plaatsen.

Alle wapens die omschreven worden in de WWM zijn ontwikkeld om een bepaalde stootkracht uit te oefenen, die stootkracht veroorzaakt ernstig letsel en/of dood tot gevolg bij een mens, in het geval van een object/voorwerp veroorzaakt het schade en/of vernietiging.

De voorwerpen die omschreven worden in cat.1.7 bezitten vrijwel geen stootkracht, in feite zijn het geen wapens. De voorwerpen kunnen geen ernstig letsel/dood veroorzaken, toch worden deze voorwerpen geplaatst in de WWM. Waarom ?
Omdat ze op echte wapens lijken die een ‘ernstige’ bedreiging kunnen vormen, ernstig wordt het als de bedreiging waar gemaakt kan worden.
Een dreiging kan enkel geuit worden door een persoon , en als mijn info klopt, staat er voor een bepaalde bedreiging een celstraf van 2 jaar, voor een schriftelijke bedreiging zelfs 4 jaar.

Als een bepaalde bedreiging uiten bij wet al strafbaar is, waarom voorwerpen plaatsen in de WWM die geen ernstig letsel kunnen veroorzaken ?
bankman

Leeftijd: 67
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009 13:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt met dat met een voorwerp dat binnen de categorie 1 sub 7 valt wel degelijk schade kan worden toegebracht, ondanks dat het feitelijk geen wapens zijn. Bedreiging van een persoon met een niet als zodanig herkenbaar namaakwapen leidt wel degelijk tot schade. Dat kan in de vorm van verlies van zaken (bijvoorbeeld een portemonnee die onder bedreiging afhandig wordt gemaakt), maar net zo goed in de vorm van psychologiese schade.

De schrik en angst die voortvloeit uit het overvallen worden door een vent met een (namaak)pistool kan ernstige gevolgen hebben. Er is dan wel degelijk sprake van letsel.

Daarnaast is voor zover ik weet aan bedreiging met een wapen een zwaardere straft gekoppeld dan aan eenvoudige bedreiging in woord of handeling. Door middel van deze bepaling kun je de discussie vermijden of bedreiging met een namaakwapen nu wel of niet moet worden gezien als bedreiging met een wapen.
Robbie 007

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009 13:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mmm, psychologische schade, ik ben geen psycholoog maar ik ben ‘helaas’ wel een keer op jonge leeftijd getuige geweest van moord en poging tot zelfmoord met een vuurwapen.

Als ik met die ervaring antwoord zou moeten geven op de vraag of het bij mij psychologische schade heeft toegebracht dan zeg ik, nee ik ben door dat moment niet getraumatiseerd.
Het is ook niet zo dat als ik bv een actie film aan het bekijken ben waarin veel ‘wapens’
voorkomen of een mediabericht waar wapens in vermeld worden dat ik een flashback (terugval) krijg naar die ervaring.
Een enkele keer heb ik een flashback van dat schietincident, echter dat word bij mij niet getriggerd door als ik ‘wapens’ zie, ik herleef het incident dat ik heb meegemaakt als ik erg kwaad word (of als ik iemand zie die erg kwaad is). Gebeurd gelukkig niet vaak, en als het gebeurd bevries ik letterlijk en figuurlijk op zo’n moment. Tijdens het schietincident ‘bevroor’ ik ook, niet van angst, eerder door ongeloof omdat de situatie op dat moment erg surrealistisch was.
De flashbacks die ik af en toe heb ervaar ik ook niet als hinderlijk of schadelijk voor mijn persoonlijke leven, ik zou haast zeggen dat ik blij ben dat ik ze heb, omdat het me herinnerd wat er kan gebeuren als iemand volledig door het lint gaat. Raar maar waar.

Dus in het geval van psychologische schade denk ik dat het verschilt van persoon tot persoon, echter, met lichamelijk letsel/schade maakt het niet uit hoe sterk iemand is of hoe zwak iemand is. Lichamelijk/fysiek is elk mens voor een wapen even kwetsbaar, of iemand nu een bodybuilder is of een slank fotomodel, een wapen veroorzaakt in beide gevallen ernstig lichamelijk letsel.
Robbie 007

BerichtGeplaatst: vr 02 okt 2009 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoop echt dat iemand antwoord kan geven op mijn vragen, ik zou het enorm op prijs stellen.

mvg
Robbie
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds