|
Auteur |
Bericht |
mikki77
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 02 sep 2008 20:07 Onderwerp: Terugbetalen ouderschapsverlof na (deels) opzeggen contract |
|
|
verwijderd
Laatst aangepast door mikki77 op do 06 nov 2008 19:58, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: di 02 sep 2008 20:55 Onderwerp: |
|
|
Als ik het goed heb, staat er in de betreffende CAO:
Artikel 11.1.6 schreef: | Als de werknemer de arbeidsovereenkomst op zijn verzoek beëindigt, tijdens of binnen 6 maanden na het einde van het betaalde ouderschapsverlof, dan betaalt hij het doorbetaalde salaris over het ontvangen ouderschapsverlof aan de werkgever terug. Dit is niet het geval
wanneer de werknemer ontslag neemt nadat de werkgever zijn verzoek om de arbeidsduur aan te passen aan de arbeidsduur tijdens het ouderschapsverlof heeft geweigerd. |
Ik zou hier zelf niet uit opmaken dat het aanpassen van de arbeidsduur geldt als "deels opzeggen". Ook los van deze bepaling zou ik dat niet daaronder begrijpen. De bepaling zou dan op jouw geval helemaal niet van toepassing zijn.
Een bepaling dat terugbetalen alleen bij "voor de helft opzeggen" zou gelden, zie ik niet terug in de CAO.
Je vraag over wat de strekking is van "opzeggen tijdens of na het verlof" kan ik niet beantwoorden. De tekst van de CAO-bepaling roept dezelfde vraag bij mij op. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 03 sep 2008 3:56 Onderwerp: |
|
|
Dat is een redelijk royale CAO. Vraag is wel of ie inderdaad van toepassing is nu de AVV slechts tot 30 april 2008 loopt. Om van toepassing te zijn zou je werkgever lid moeten zijn van de MO-groep of zou de CAO rechtstreeks in de arbeidsovereenkomst van toepassing verklaard moeten zijn.
Van ''deels opzeggen" kan in dit verband overigens geen sprake zijn. In de eerste plaats omdat de arbeidsovereenkomst in principe ondeelbaar is, maar ook omdat men het heeft over beëindiging en ontslag nemen.
Belangrijker is echter dat de laatste zin van artikel 11.1.6 expliciet refereert aan de Wet aanpassing arbeidsduur en het niet logisch zou zijn niet terug te hoeven betalen als je ontslag neemt als je verzoek geweigerd wordt, maar wel als je verzoek wel gehonoreerd wordt. Overigens heeft de CAO het dan wel weer over een aanpassing van je arbeidsduur aan het aantal uren dat je werkte tijdens het ouderschapsverlof. Hoe dan ook, een redelijke uitleg brengt mede, m.i., dat je werkgever niet op basis van deze CAO kan terugvorderen als je van 34 uur naar 28 uur terug zou willen. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
mikki77
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 03 sep 2008 13:04 Onderwerp: |
|
|
verwijderd |
|