|
Auteur |
Bericht |
nmkuyper
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 6
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 11:53 Onderwerp: Acceptatie huurwoning bindend? |
|
|
Ik heb gisteren een woning van een woningbouwvereniging bezichtigd en om een aantal redenen de woning geaccepteerd. Ter plekke heb ik het acceptatieformulier getekend. Reeds een paar uur erna (en nu nog) ben ik hevig aan het twijfelen geslagen. De woning is me eigenlijk te klein en te onpraktisch. Ik heb het huurcontract zelf nog niet getekend (en dus ook nog geen sleutels etc).
Mijn prangende vraag:
Kan ik nog onder het (daadwerkelijk) huren van de woning uit of niet? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 16:23 Onderwerp: |
|
|
Als de woningbouwvereniging je eraan wil houden misschien niet, maar als je zo snel mogelijk laat weten dat je er toch liever vanaf ziet, zal dat waarschijnlijk wel worden geaccepteerd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
nmkuyper
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 6
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 16:36 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Als de woningbouwvereniging je eraan wil houden misschien niet, maar als je zo snel mogelijk laat weten dat je er toch liever vanaf ziet, zal dat waarschijnlijk wel worden geaccepteerd. |
Bedankt voor je antwoord. En misschien doen ze inderdaad niet moeilijk.
Maar ik bedoel zuiver juridisch gezien. Je zit natuurlijk met het leerstuk van aanbod en aanvaarding. Zij hebben aangeboden en ik heb aanvaard (acceptatieformulier getekend). Echter, het huurcontract is nog niet getekend.
Hoe verhouden de overeenkomst (acceptatieformulier) en het contractenrecht (huurcontract) zich met elkaar?
Ik zou dit eigenlijk zelf moeten weten, maar ik ben het even kwijt... |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 16:44 Onderwerp: |
|
|
Aanbod en aanvaarding zijn vormvrij (art. 3:37 BW). Er is geen papieren huurcontract nodig om een huurovereenkomst tot stand te brengen. Mondeling of langs andere weg volstaat. In principe zit je er dus aan vast.
Het is anders als je kunt aantonen dat dat acceptatieformulier slechts een intentieverklaring is, of zo. Maar dan is er geen aanvaarding van een aanbod. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
nmkuyper
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 16:58 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Aanbod en aanvaarding zijn vormvrij (art. 3:37 BW). Er is geen papieren huurcontract nodig om een huurovereenkomst tot stand te brengen. Mondeling of langs andere weg volstaat. In principe zit je er dus aan vast.
Het is anders als je kunt aantonen dat dat acceptatieformulier slechts een intentieverklaring is, of zo. Maar dan is er geen aanvaarding van een aanbod. |
Nogmaals dank!
Dan vrees ik dat ik pech heb... Er staat letterlijk "Ondergetekende verklaart de woning XXXX van Woningbouwvereniging te accepteren met een totale huurprijs van € X per maand". En onder "handtekening nieuwe huurder" staat mijn handtekening.. |
|
|
|
 |
nmkuyper
|
Geplaatst: do 28 aug 2008 12:05 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor de hulp!
Het is me gelukt om er onderuit te komen. Pfff, wat een opluchting! |
|
|
|
 |
|