|
Auteur |
Bericht |
oldbyte
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 aug 2008 18:59 Onderwerp: Contract voor bepaalde tijd |
|
|
Hallo,
Mijn dochter heeft een contract getekend voor bepaalde tijd, zes maanden. Dit is een zgn 0-uren contract. Deze periode van een half jaar is inmiddels afgelopen maar de werkgevener heeft haar geen verlenging aangeboden of laten tekenen. Toch is zij gewoon verder gegaan met haar werkzaamheden.
Nu doet zich het geval voor dat zij per direct wil stoppen vanwege studie. De werkgever is niet blij en overweegt een rechtszaak.
Mijn vraag is wie heeft er nu gelijk? Is het contract inderdaad verlopen of geldt er nu toch een opzegtermijn? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 25 aug 2008 19:37 Onderwerp: |
|
|
Het contract is stilzwijgend verlengd voor opnieuw een periode van een half jaar:
art. 7:668 lid 1 BW schreef: | Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan. |
Een contract voor bepaalde tijd kan alleen tussentijds worden opgezegd als dat schriftelijk is overeengekomen.
Dat gezegd hebbende (en een beetje afhankelijk van de precieze omstandigheden die ik natuurlijk niet ken) lijkt het mij erg onredelijk van de werkgever om je dochter aan het contract te houden als dat betekent dat zij voorlopig niet aan een studie zou kunnen beginnen. Met een 0-urencontract loopt de werkgever al geen risico (want is er geen werk, dan hoeft hij geen loon te betalen). Dat moet dan m.i. betekenen dat je dochter moet kunnen aangeven op welke tijden zij voortaan niet meer beschikbaar is wegens andere bezigheden (namelijk haar studie).
edit: stom stom stom, de zin was nog niet af. Aangevuld in vet. Zie ook art. 7:667 lid 3 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet.
Laatst aangepast door bona fides op di 26 aug 2008 1:52, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
oldbyte
|
Geplaatst: ma 25 aug 2008 20:30 Onderwerp: |
|
|
Heel erg bedankt voor je snelle reactie. Ik weet in elk geval waar we aan toe zijn.
Beter dus om er zo goed mogelijk samen uit te komen dan aan laten komen op een rechtszaak tegen mijn dochter. Ik vraag me trouwens af wat dat voor partijen zou opleveren.
Als zij 'schuldig' wordt bevonden weet ik niet wat dat voor haar betekent. Ik heb in elk geval gezorgd dat ze direct een ontslagbrief maakt en morgen inlevert. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 0:36 Onderwerp: |
|
|
Oldbyte, er is wel sprake van een 0-uren contract, maar in verband daarmee twee vragen:
1. Is je dochter verplicht aan een oproep gehoor te geven?
2. Hoe veel uren werkt zij gemiddeld?
Dat van de ontslagbrief is een prima idee en laat zij daar dan ook duidelijk de reden (starten met studie) in zetten. Wel zou het handig/netjes zijn als zij daarbij een opzegtermijn in acht neemt als dat mogelijk is.
Ik denk overigens dat deze werkgever helemaal geen rechtzaak gaat starten, hoor. Waarom zou hij? Alleen al vanwege de kosten die daarmee gemoeid zijn is het niet de moeite waard. Bovendien: wie wil een inmiddels niet meer gemotiveerde werknemer hebben rondlopen?
Denk dat je dat meer als geblaf moet zien. Geen zorgen maken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 1:59 Onderwerp: |
|
|
oldbyte schreef: | Heel erg bedankt voor je snelle reactie. Ik weet in elk geval waar we aan toe zijn. |
Helaas ook een deels te snelle reactie. Zie de correctie van mijn vorige bericht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
oldbyte
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 7:15 Onderwerp: |
|
|
Mijn dochter heeft gedurende die periode steeds een vast aantal uren gedraaid. Helaas heb ik nu het arbeidscontract niet bij de hand maar daarin staat zoiets dat het contract zonder noodzakelijke opzegging vanzelf afloopt en dat was in juli.
Ik weet niet of het dan automatisch is verlengd omdat zij is blijven doorwerken zonder dat haar een nieuw of verlengd contract is aangeboden.
Tja en de werkgever is boos omdat zij vrijwel altijd alleen in de winkel stond en als zij er niet is kan de winkel ook niet open zonder dat er eerst iemand anders is gevonden. dus daar wringt de schoen een beetje.
Vind ik overigens wel een hele verantwoording hoor om alleen in de winkel te staan maar dat is een andere discussie. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 8:35 Onderwerp: |
|
|
oldbyte schreef: | Ik weet niet of het dan automatisch is verlengd omdat zij is blijven doorwerken zonder dat haar een nieuw of verlengd contract is aangeboden. | Dan is het automatisch verlengd. Zie de eerdere reactie van bona fides.
Dat van de uren, maar met name het deel over of je dochter formeel verplicht is aan een oproep gehoor te geven vraag ik omdat het van belang is bij de beoordeling van de vraag of er al dan niet sprake is van een arbeidsovereenkomst (met alle opzeggingsgvolgen van dien) en voor hoe veel uren dan. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
oldbyte
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 13:24 Onderwerp: |
|
|
In het contract kan ik niet echt vinden of zij echt verplicht is aan een oproep gehoor te geven. Zij heeft al die tijd 3 dagen van 10 uur gemaakt uitgezonderd vakantie (was niet doorbetaald), een paar keer invallen op een andere dag en op zaterdag en 1x een dag ziek
Zonder nu het hele arbeidscontract te publiceren heb ik een tweetal artikelen overgetypt:
Artikel 1
1. Werkgever neemt werkneemster in dienst voor bepaalde tijd van xx januari to xx juli 2008
2. De arbeidsovereenkomst zal van rechtswege eindigen door het verstrijken van de tijd zonder dat voorgaande opzegging nodig is.
3. Ieder der partijen is gerechtigd de arbeidsovereenkomst tussentijds op te zeggen met inachtneming van de wettelijke opzegtermijn conform de bepalingen in de CAO, artikel 16.2 lid b.
4. De CAO Bakkersbedrijf, alsmede de daarbij behorende bijlagen, zoals deze luiden of zullen komen te luiden vormen met deze arbeidsovereenkomst één geheel.
Een eindje verder
Artikel 3
1. De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor 0(nul) uur per week.
2. De dagen en tijden waarop arbeid dient te worden verricht, worden bepaald door de werkgever, welke daarbij, zoveel als de eisen van een goede bedrijfsvoering toelaten, rekening houdt met de wensen van de werknemer.
3. De werkgever kan de werknemer verplichten tot het werken op zon- en feestdagen waarvoor de werknemer een vergoeding ontvangt die gebruikelijk is binnen het bedrijf. |
|
|
|
 |
oldbyte
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 7:14 Onderwerp: |
|
|
Nog 1 vraag hierover als het mag. Gezien regel 3 uit artikel 1 mag tussentijds opzeggen in elk geval.
Maar als ik regel 1 en 2 bekijk is het contract dan niet verlopen qua tijd? Ik heb wel gelezen in jullie reacties dat contracten normaliter automatisch worden verlengd maar hier staat expliciet vermeld dat het afloopt.
En als het dan toch automatisch verlengd is, is het dan weer op basis van nul uren of wordt het dan automatisch een ander soort omdat ik ergens gelezen heb dat nul uren maar voor een half jaar mag.
Alvast bedankt voor de reactie. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 8:06 Onderwerp: |
|
|
oldbyte schreef: | Nog 1 vraag hierover als het mag. Gezien regel 3 uit artikel 1 mag tussentijds opzeggen in elk geval.
Maar als ik regel 1 en 2 bekijk is het contract dan niet verlopen qua tijd? Ik heb wel gelezen in jullie reacties dat contracten normaliter automatisch worden verlengd maar hier staat expliciet vermeld dat het afloopt.
|
Van de flexwet kan niet in het contract worden afgeweken. Er is dus nog steeds een arbeidsovereenkomst.
Quote: |
En als het dan toch automatisch verlengd is, is het dan weer op basis van nul uren of wordt het dan automatisch een ander soort omdat ik ergens gelezen heb dat nul uren maar voor een half jaar mag.
|
Nog steeds een nul uren contract, hoewel het wettelijk vermoeden hier een rol kan spelen.
In ieder geval staat er een opzeggingsmogelijkheid in de overeenkomst, dus wanneer er voor 1 september opgezegd wordt, eindigt de overeenkomst op 30 september. |
|
|
|
 |
oldbyte
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 8:10 Onderwerp: |
|
|
Dank voor de reactie.
Ik geloof dat ik nu voldoende weet om ermee om te gaan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 11:11 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: | oldbyte schreef: | Nog 1 vraag hierover als het mag. Gezien regel 3 uit artikel 1 mag tussentijds opzeggen in elk geval.
|
Van de flexwet kan niet in het contract worden afgeweken. Er is dus nog steeds een arbeidsovereenkomst. |
Bovendien wordt er niet van de wet afgeweken. Zie art. 7:667 lid 1 BW:
Quote: | Een arbeidsovereenkomst eindigt van rechtswege, wanneer de tijd is verstreken bij overeenkomst, bij de wet of door het gebruik aangegeven. |
Maar van belang is dus art. 7:668 lid 1 BW. De stilzwijgende verlenging is niet geheel "automatisch", maar is het gevolg van het voortzetten van de arbeid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
oldbyte
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 19:10 Onderwerp: |
|
|
OK dat is een belangrijke aanvulling. Ik dacht namelijk omdat het er zo specifiek staat dat de overeenkomst dan toch was afgelopen.
Maar goed ik ga zo wel goed bewapend op pad. Ik zal ook wel aanstippen dat ik het niet netjes vind dat het contract zo maar hebben laten lopen zonder iets als verlenging aan te bieden.
Hopelijk loopt het allemaal niet zo'n vaart en kan ze toch gewoon naar school. Ze heeft al aangeboden om als het rooster dit toelaat zoveel mogelijk te werken. Maar of ze aan die 30 uur komt is de vraag. Het probleem is ook dat zij drie dagen alleen in de winkel staat dus af en toe een uurtje daar is hij niet mee geholpen.
Ik ben veel wijzer geworden hier. Mijn zeer hartelijke dank. |
|
|
|
 |
Nautica
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 aug 2008 19:01 Onderwerp: |
|
|
In ieder geval is het contract stilzwijgend verlengd voor een zelfde periode.
De opzegtermijn is afhankelijk van wat in de CAO is vastgelegd maar kan ook gebonden zijn aan de wijze waarop de baas het loon betaald.
Ligt er niks vast over opzegtermijn en krijgt je dochter elke week een loonzakje dan kan ook per week worden opgezegd. Indien ze per maand betaald krijgt dan per maand.
Ik zou me niet zo druk maken. Ik ben zelf ondernemer en ga echt geen juridische kosten ( en die zijn hoog) maken aan een werknemer met een 0 uren contract die niet meer gemotiveerd is. Een goede ondernemer had haar juist gesteund in deze beslissing in de hoop in de vakantietijd of latere periode weer gebruik van haar diensten te kunnen maken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 28 aug 2008 19:27 Onderwerp: |
|
|
Nautica schreef: | Ligt er niks vast over opzegtermijn en krijgt je dochter elke week een loonzakje dan kan ook per week worden opgezegd. Indien ze per maand betaald krijgt dan per maand. |
Dat is niet juist. Zelfs al zou de CAO een opzegtermijn bepalen, tussentijds opzeggen kan alleen als schriftelijk is vastgelegd dat tussentijds opzeggen mogelijk is. Zie art. 7:667 lid 3 BW. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|