Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Personalized T...
verkiezingsbed...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 23 jul 2025 8:52
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Brief aan CBR om teruggave rijbewijs
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Annemarieke

Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2008 19:04    Onderwerp: Brief aan CBR om teruggave rijbewijs Reageer met quote Naar onder Naar boven

Afgelopen maandagnacht heeft bestuurder van een auto een ongeval veroorzaakt. Eenzijdig, maar wel onder invloed van alcohol. Na verhoor op bureau is hij heengezonden. In de krant inmiddels kunnen vernemen dat het promillage 1.67 is geweest. Bestuurder heeft tijdens zijn verhoor toegegeven dat hij alcohol op had.

Vandaag (wist niet dat er instanties zo snel wekten! Wink ) krijgt hij een brief in de bus van het CBR dat hij hen een brief moet schrijven om zijn rijbewijs terug te krijgen. Hij had verwacht bericht te krijgen van het OM, maar na wat speurwerk lees ik dat het CBR een afdeling vorderingen heeft waarmee de politie rechtstreeks contact op kan nemen. Ik veronderstel dat dat in dit geval is gebeurd.

Nu is mijn vraag wat ik deze bestuurder kan adviseren omtrent de inhoud van deze brief. Zal het CBR op basis van deze brief beslissen of bestuurder een EMA cursus zal moeten doen of een onderzoek naar zijn rijgeschiktheid?

Is het verstandig om in de brief uit te wijden over omstandigheden en spijt van de bestuurder. In retrospect weet hij uiteraard dat hij nooit had mogen gaan rijden, maar in zijn benevelde toestand was hij niet zo intelligent als hij doorgaans is.

Of is het juist verstandig om een kort zakelijk briefje te schrijven met het verzoek tot teruggave rijbewijs en af te wachten wat het CBR verder zal melden?

Of zelfs afwachten of er nog een bericht van OvJ zal volgen?
Alvast dank voor al jullie inzichten!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JetKroket

JetKroket

Leeftijd: 105
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2008 19:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Zal het CBR op basis van deze brief beslissen of bestuurder een EMA cursus zal moeten doen of een onderzoek naar zijn rijgeschiktheid?

Nee.
Naar aanleiding van de uitslag, heeft de politie een schriftelijke mededeling als bedoeld in artikel 130, lid 1 Wegenverkeerswet 1994 aan de divisie Vorderingen van het CBR gedaan.

Van het CBR moet je verplicht de EMA cursus volgen. Men moet verplicht de EMA cursus volgen, indien de uitslag tussen de 1,3 en 1,8 promille (niet beginnend bestuurder) ligt. Is de uitslag hoger dan 1,8 promille dan stuurt het CBR je verplicht voor een onderzoek naar een psychiater...

Deze educatieve maatregel wordt opgelegd volgens het administratieve recht, naast de gebruikelijke boete uit het strafrecht. Indien de uitslag meer dan 1,3 promille aangeeft, wordt er ook een dagvaarding uitgereikt.

Indien je niet of onvoldoende aan deze cursus deelneemt, wordt het rijbewijs ongeldig verklaard. Het beste is zo snel mogelijk de cursus te volgen. De divisie Vorderingen van het CBR ontvangt na afloop bericht over het verloop van de cursus. Als dit positief is, is daarmee de procedure beëindigd. Daarvan krijg je uiteraard bericht. Het rijbewijs blijft dan geldig.

De EMA cursus duurt 3 dagen en kost ongeveer E 700,=.
Zie ook www.cbr.nl - vorderingsprocedure.

Quote:
Of is het juist verstandig om een kort zakelijk briefje te schrijven met het verzoek tot teruggave rijbewijs en af te wachten wat het CBR verder zal melden?

Dat zou ik doen.
Quote:
Of zelfs afwachten of er nog een bericht van OvJ zal volgen?

Kan dat? Staat er een termijn in de brief die hij aan het CBR moet schrijven?
Annemarieke

BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2008 20:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er wordt in de brief niets gezegd over volgen van een EMA cursus. bestuurder is ook zeker meer dan bereid deze cursus te volgen, het is ook helemaal niet de bedoeling straf te ontlopen oid.

Misschien maar even afwachten tot ik de brief heb gezien of er een termijn instaat. Bestuurder wacht nl ook nog op kopie van zijn pv omdat het papier op het politiebureaus op was.

Als echter de termijn om die brief te schrijven langer is dan 10 dagen, is het dan handig eerst af te wachten wat de melding van de OvJ eventueel is?
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: wo 06 aug 2008 20:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Er wordt in de brief niets gezegd over volgen van een EMA cursus.

Het besluit zal apart komen. 'Het besluit wordt zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de mededeling genomen.', zo art. 131, lid 1 Wegenverkeerswet 1994. Op internet verneem ik geregeld dat men niet vreemd hoeft op te kijken als het besluit pas na maanden of zelfs pas na een half jaar komt.

Quote:
Als echter de termijn om die brief te schrijven langer is dan 10 dagen, is het dan handig eerst af te wachten wat de melding van de OvJ eventueel is?

Ik weet het niet.
Quote:
Misschien maar even afwachten tot ik de brief heb gezien ...

Lijkt me een goed plan.
Annemarieke

BerichtGeplaatst: do 07 aug 2008 8:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Brief gezien inmiddels:

Quote:
Voor teruggave van het rijbewijs kunt u:

a. een verzoek daartoe SCHRIFTELIJK te richten tot de directeur van het Centraal Rijvaardigheidsbewijzen te Rijswijk.

en/of

b. een bezwaarschrift tegen de invordering of verdere inhouding daarvan, persoonlijk of door een advocaat of bij een bij bijzondere volmacht schriftelijk gemachtigde, inleveren bij het C.B.R (Postbus 3019 2280 GA Rijswijk).

c'est tout.
Nou ja, en de plaats van invordering staat verkeerd vermeld in het pv Mad

Als de beslissing niet binnen 4 weken wordt gegeven, dan is het CBR toch in overtreding van de wet? Welke opties staan dan open?
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: vr 08 aug 2008 16:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als de beslissing niet binnen 4 weken wordt gegeven, dan is het CBR toch in overtreding van de wet? Welke opties staan dan open?

Helaas, ik weet het niet. Embarassed
JetKroket

JetKroket

BerichtGeplaatst: vr 15 aug 2008 20:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vond dit. Misschien kun je er iets mee.
Quote:
Samenvatting Rapportnummer: 2007/0012
Op 25 mei 2004 nam het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) het besluit dat verzoeker een onderzoek naar zijn geschiktheid motorrijtuigen te besturen moest ondergaan en schorste daarbij de geldigheid van zijn rijbewijs.

Nadat dit onderzoek had plaatsgevonden, liet het CBR verzoeker bij brief van 16 november 2004 weten dat hij geschikt was een motorvoertuig te besturen. Verzoeker klaagde erover dat het CBR de vorderingsprocedure op grond van de artikelen 130 - 134a van de Wegenverkeerswet 1994 te langzaam had afgewikkeld. Die wet bepaalt t.a.v. verschillende stappen in deze procedure dat deze "zo spoedig mogelijk"of "zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken" worden gezet.

Het CBR had in reactie op de klacht onder meer aangegeven dat bepaalde factoren een overschrijding van de termijn kunnen veroorzaken, zoals de ingewikkeldheid van de zaak en het feit dat zorgvuldig betracht diende te worden. Daarbij liet het CBR weten dat de wettelijke termijnen waar het hier om ging, geen fatale termijnen zouden zijn, maar termijnen van orde.

De Nationale ombudsman overwoog dat deze reactie van het CBR een volstrekt onvoldoende rechtvaardiging vormde voor het gebrek aan voortvarendheid dat in deze zaak was betracht. Het CBR had niet aangegeven waarom in deze zaak de ingewikkeldheid of de vereiste zorgvuldigheid een verklaring voor de behandelingsduur zou vormen. Ook had het CBR geen verklaring gegeven voor het feit dat tussen het moment van schorsen van het rijbewijs en de aanvang van het onderzoek vier maanden was gelegen, terwijl de wet voorschrijft dat het onderzoek zo spoedig mogelijk aanvangt. Het CBR heeft het vereiste van voortvarendheid geschonden.

De Nationale ombudsman oordeelde dat de onderzochte gedraging op dit punt niet behoorlijk was.

De Nationale ombudsman gaf het CBR in overweging met verzoeker in overleg te treden over een tegemoetkoming in de schade die verzoeker had geleden doordat hij zijn rijbewijs onnodig lang had moeten missen.

Annemarieke

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 15:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bestuurder heeft vorige week een kort zakelijk briefje naar CBR geschreven met verzoek om teruggave rijbewijs.

Vandaag kreeg hij per aangetekende post van de RDW zijn rijbewijs terug...
Moet zeggen dat ik er persoonlijk weinig van snap meer momenteel Smile

Maar ik wilde even de update hier posten, omdat ik mij zo voor kan stellen dat er meer mensen zijn die met betrekking tot dit onderwerp het internet afstruinen.
Annemarieke

BerichtGeplaatst: vr 29 aug 2008 12:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vandaag heeft het CBR gereageerd op brief van bestuurder. Hier staat in dat ze geen vorderingsprocedure heeft ontvangen.

Nu bestaat neem ik aan wel de kans dat als bestuurder voor moet komen ,de rechter alsnog invordering zal eisen?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds