Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Erfbelasting e...
Kan Inzagerech...
Force justice ...
Inzagerecht Ar...
Familie uitslu...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 15 jan 2025 10:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

De Telegraaf, ingezonden brief
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ella

Leeftijd: 37
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UvA

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 16:07    Onderwerp: De Telegraaf, ingezonden brief Reageer met quote Naar onder Naar boven

In een ingezonden brief in De Telegraaf van vanochtend staat dat "het in de Verenigde Staten uitgesloten is dat burgers met een dubbele nationaliteit een hoge, federale politieke functie bekleden."

Waar in het Amerikaanse recht is dit geregeld, en zijn er linkse mensen die hierom juridische stappen tegen de VS overwegen te nemen?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Minister Plasterk beweerde laatst in Buitenhof dat het bovenstaande niet waar is. Hij stelde dat je wel twee paspoorten mag hebben maar je moet beloven (of zweren, dat kan ik me niet goed herinneren) loyaal te zijn aan de VS en aan geen enkele andere entiteit o.i.d.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
LeChat

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 17:21    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit vond ik op de Elsevier-site:

Quote:
Dubbele nationaliteit: Twee passen, één pet?

Hoe gaan andere landen om met bewindspersonen met een dubbele nationaliteit? De praktijk in Europa en de Verenigde Staten

Amerikaan worden doe je met volle overtuiging. Niet door het opgeven van de oude nationaliteit, maar door het afleggen van de eed van trouw aan de Grondwet. In Europa wordt de loyaliteit van ministers en staatssecretarissen van buitenlandse komaf evenmin afgemeten aan het bezit van een of meer buitenlandse paspoorten.

Mogen Nederlandse bewindspersonen twee of meer paspoorten bezitten? De Partij voor de Vrijheid stelde die vraag naar aanleiding van het aantreden van de PvdA-staatssecretarissen Ahmed Aboutaleb (half-Marokkaans) en Nebahat Albayrak (die ook Turkse is). De partij van Geert Wilders vreest dat de twee terecht kunnen komen in belangenconflicten. Kan Albayrak, die verantwoordelijk is voor immigratie, wel objectief beslissen over Turkse nieuwkomers?

Albayrak kan haar Turkse nationaliteit opgeven, maar is dat vooralsnog niet van plan. In het geval van Aboutaleb is dat onmogelijk omdat de Marokkaanse Grondwet het verbiedt. Slechts zestien andere landen kennen een soortgelijke regel, waaronder Argentinië en Griekenland.

Buitenlanders moeten bij de aanvaarding van het Nederlanderschap hun oorspronkelijke nationaliteit afleggen. Hierop zijn echter zoveel uitzonderingen dat het aantal houders van één of meer paspoorten naast het Nederlandse inmiddels meer dan een miljoen bedraagt, tegen vierhonderdduizend in 1995. Het gaat vooral om Turken en Marokkanen, aldus het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Het Nederlandse debat rond Aboutaleb en Albayrak is uitzondelijk in Europa, zo blijkt uit een rondgang van Elsevier (zie pagina 45, 47 en 4Cool. Ook in de...

Het complete artikel bevat 245 woorden.
Jaargang 63, week 9, van Elsevier... Dit is slechts de inleiding, waarschijnlijk kun je in het volledige artikel meer info vinden over de concrete regels in de VS.

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 19:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je moet hier oppassen niet appels met peren te vergelijken (ik zeg niet dat dat hier gebeurt, wel dat je moet oppassen Wink).

Volgens Plasterk en het in vet gequote stukje uit Elsevier moet een ieder bij het aannemen van de Amerikaanse nationaliteit trouw zweren aan de Amerikaanse Grondwet. Daarmee wordt kennelijk onder andere bereikt dat daar het hebben van 2 paspoorten als burger niet als probleem wordt gezien.

Op zich kan dit heel goed samengaan met de bewering dat "het in de Verenigde Staten uitgesloten is dat burgers met een dubbele nationaliteit een hoge, federale politieke functie bekleden." Of dit ook zo is, weet ik niet.

Ik weet niet of Plasterk het in Buitenhof ook had over Amerikaanse bewindslieden. Het viel me wel op dat hij niet vermeldde dat Nederlandse bewindslieden trouw zweren of beloven aan de Grondwet.
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 20:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Good point! Yesss
arizona

Leeftijd: 48
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 21:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Deze site geeft heel veel informatie waaruit volgens mij o.a. impliciet is op te maken dat er geen formele beperkingen zijn voor mensen met een dubbele nationaliteit om in de VS een hoge federale politieke functie te bekleden.

http://www.richw.org/dualcit/faq.html#noway

Bijv.:

Quote:
If you are seriously planning to seek a political office in the US -- especially in the federal government -- it is extremely possible that having a second citizenship may be a serious liability. Your opponent will almost certainly be sorely tempted to (mis)represent your status for his/her own political gain -- questioning your loyalty to the US and your suitability for office -- and any efforts on your part to explain or justify your situation are likely to fall on deaf ears. This is less likely to be an issue if you are running for a state or local office.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 21:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Plasterk had het wel over Arnold Schwarzenegger, en die heeft inderdaad dubbele nationaliteit. Ook dit sluit niet uit dat de ingezonden brief in de Telegraaf het bij het rechte eind heeft, want de goeverneur van een staat lijkt me geen federale politicus.
Moderator
Nemine contradicente

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 21:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Of het juridisch correct is weet ik niet, maar ik weet wel dat toen Schwarzenegger net verkozen was er in de media in Nederland opgemerkt werd dat het niet mogelijk is voor Schwarzenegger om President te worden.
Er schijnt een grondwetsbepaling te zijn die voorschrijft dat de Amerikaanse president geboren moet zijn in de VS.
Of dat dit waar is weet ik niet, het lijkt me vreemd maar gezien de geschiedenis van de VS en de oorlog(en) met het VK is het niet ondenkbaar.
Van andere federale functies weet ik het helemaal niet.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 22:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat dacht ik ook, maar het is toch ingewikkelder. Zie Article II:
Quote:
No Person except a natural born Citizen, or a Citizen of the United States, at the time of the Adoption of this Constitution, shall be eligible to the Office of President; neither shall any person be eligible to that Office who shall not have attained to the Age of thirty five Years, and been fourteen Years a Resident within the United States.

Volgens een congressionele wet van 26 maart 1790 is het zo dat:
Quote:
The children of citizens of the United States that may be born beyond sea, or outside the limits of the United States, shall be considered as natural-born citizens of the United States.

Hieruit zou volgen dat je president kunt worden wanneer je geboren bent in de VS, of wanneer je geboren bent uit Amerikaanse ouders. Echter, een congressionele wet heeft geen effect op de uitleg van de Amerikaanse grondwet. Die grondwet zelf geeft geen definitie, en het US Supreme Court heeft zich er nog nooit over uitgelaten.

Dit kan mogelijk nog interessant worden, aangezien John McCain het in 2008 weer wil proberen (hij verloor het in 2000 van Bush in de republikeinse primaries). Hij is geboren in de Panamakanaalzone uit 2 Amerikaanse ouders. Hij heeft twee mogelijkheden om aan het criterium van Article II te voldoen: via zijn ouders, en via het gegeven dat de Panamakanaalzone op dat moment een US Territory was. Maar het staat dus niet voor 100% vast dat dit voldoende is.

Madeleine Albright kan het in ieder geval schudden, want zij is geboren in het toenmalige Tsjechoslowakije. Zonder de restrictie zouden Albright en Kissinger op enig moment 4e zijn geweest in de lijn van opvolging.

Ik herinner me overigens nog mijn teleurstelling toen ik als klein jongetje van deze beperking hoorde...

edit: ik zie nu dat mijn bij elkaar gegooglede informatie op de door EJB_CH genoemde site al compact (en voor zover ik het begrijp: correct) staat weergegeven.

Laatst aangepast door bona fides op za 10 mrt 2007 11:47, in totaal 1 keer bewerkt
Duch
Moderator
Duch

BerichtGeplaatst: vr 09 mrt 2007 23:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Plasterk had het wel over Arnold Schwarzenegger, en die heeft inderdaad dubbele nationaliteit. Ook dit sluit niet uit dat de ingezonden brief in de Telegraaf het bij het rechte eind heeft, want de goeverneur van een staat lijkt me geen federale politicus.

Goeverneur is inderdaad geen federale functie, en beginsel gaat de (grond)wet van de betreffende staat over de eisen waaraan voor die functie voldaan moet zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 07 feb 2008 10:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Dit kan mogelijk nog interessant worden, aangezien John McCain het in 2008 weer wil proberen (hij verloor het in 2000 van Bush in de republikeinse primaries). Hij is geboren in de Panamakanaalzone uit 2 Amerikaanse ouders. Hij heeft twee mogelijkheden om aan het criterium van Article II te voldoen: via zijn ouders, en via het gegeven dat de Panamakanaalzone op dat moment een US Territory was. Maar het staat dus niet voor 100% vast dat dit voldoende is.

De kwestie begint actueel te worden. Deze analyse van "A Texan" laat zien dat dit nog wel eens een soort "Hirsi Ali"-affaire zou kunnen worden. Deze Texaan haalt Blackstone erbij om van McCain een natural born citizen te bakken:
Quote:
McCain, although born outside the United States, was a natural-born citizen because (1) he was a citizen at birth, albeit by statute and not by force of the 14th Amendment and (2) he was born within the full "dominion" of the United States, for was he born not only in a territory fully subject to the jurisdiction of the United States, but also on a military base to a father serving in the military, and was therefore akin to the children of ambassadors, which, as Blackstone noted, "were always held to be natural subjects: for as the father, though in a foreign country, owes not even a local allegiance to the prince to whom he is sent."

Het schijnt dat Mitt Romney het balletje al heeft opgegooid. Grappig genoeg had Mitt's vader George Romney die in 1968 in de republikeinse primaries van Nixon verloor nog iets slechtere papieren dan McCain: George Romney was geboren in Mexico uit Amerikaanse ouders.

BerichtGeplaatst: do 07 feb 2008 19:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit is toch al een keer aan de orde geweest? Of was dat een ander forum. Ik ga even zoeken...
arizona

BerichtGeplaatst: do 07 feb 2008 19:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Dit is toch al een keer aan de orde geweest? Of was dat een ander forum. Ik ga even zoeken...

Na het zoeken: Ik zou echt zweren dat het in deze draad aan de orde is geweest maar ik zie het daar niet terug.

Edit: Oh sorry, ik zit echt totaal niet op te letten. Dit is een oude draad (een spinoff van de door mij aangehaalde denk ik) die vandaag is "herleefd"...
bona fides

BerichtGeplaatst: do 07 feb 2008 20:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

arizona schreef:
Dit is toch al een keer aan de orde geweest?

Inderdaad Wink

Ik moest er weer aan denken nu McCain vermoedelijk de republikeinse kandidaat gaat worden. Of dit constitutionele probleempje echt een rol gaat spelen in de verkiezingen is nog even afwachten, maar juridisch gezien is het dus niet zo heel duidelijk dat hij kwalificeert als "natural born citizen". Hij is niet geboren op Amerikaans grondgebied (de Panamakanaalzone was nooit "incorporated with an eye toward its becoming a state"), en geboren zijn uit Amerikaanse ouders is blijkbaar ook niet voldoende. Maar kennelijk is er toch nog een argument te construeren dat van hem een "natural born citizen" maakt. Of het opgaat kan ik natuurlijk niet beoordelen.

BerichtGeplaatst: do 18 sep 2008 1:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Robinson v. Bowen
Quote:
Senator John McCain, this action alleges, is not a “natural-born citizen” within the meaning of Article II of the Constitution of the United States and is therefore ineligible to serve as president. Senator McCain was born in the Panama Canal Zone in 1936. His parents were both United States citizens. Plaintiff will appear on the November ballot as an elector pledged to Alan Keyes, a third-party candidate, and seeks to defeat Senator McCain through litigation rather than via the democratic process, moving for an order to remove Senator McCain from the California ballot in November.

(...)

In 1937, to remove any doubt as to persons in Senator McCain’s circumstances in the Canal Zone, Congress enacted 8 U.S.C. 1403(a), which declared that persons in Senator McCain’s circumstances are citizens by virtue of their birth, thereby retroactively rendering Senator McCain a natural born citizen, if he was not one already. This order finds it highly probable, for the purposes of this motion for provisional relief, that Senator McCain is a natural born citizen. Plaintiff has not demonstrated the likelihood of success on the merits necessary to warrant the drastic remedy he seeks.

De rechter vindt het verder in eerste instantie een zaak voor de Senaat en het Huis van Afgevaardigden, nl. bij het tellen van de stemmen van de kiesmannen. Pas daarna kan er - misschien - sprake zijn van een vorm van rechterlijke controle.

De wat denigrerende manier waarop deze rechter volstrekt reguliere deelnemers aan het Amerikaanse democratische proces aanduidt vind ik wat merkwaardig ("Plaintiff is a mere candidate hoping to become a California elector pledged to an obscure third-party candidate whose presidential prospects are theoretical at best."). Verder lijkt zijn redenering niet helemaal te kloppen (Congress kan de betekenis van de Amerikaanse Grondwet niet veranderen, en zeker niet met terugwerkende kracht).

Intussen heeft Obama een soortgelijke zaak aan zijn broek gekregen.
Quote:
Berg cited a number of unanswered questions regarding the Illinois senator's background, and in today's lawsuit maintained that Sen. Obama is not a natural born U.S. citizen or that, if he ever was, he lost his citizenship when he was adopted in Indonesia. Berg also cites what he calls "dual loyalties" due to his citizenship and ties with Kenya and Indonesia.

Even if Sen. Obama can prove his U.S. citizenship, Berg stated, citing the senator's use of a birth certificate from the state of Hawaii verified as a forgery by three independent document forensic experts, the issue of "multi-citizenship with responsibilities owed to and allegiance to other countries" remains on the table.

Dat Obama niet op Hawaii zou zijn geboren is onzin; zie ook zijn geboorteadvertentie. Ook het gerucht dat hij dubbele nationaliteit zou hebben klopt niet. (Maar dat laatste zou grondwettelijk gezien voor zover ik weet niet aan het presidentschap in de weg hebben gestaan.)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds