|
Auteur |
Bericht |
Astrid-Astrid
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 20:05 Onderwerp: vragen mbt hoger beroep |
|
|
Hoi,
2 vragen:
1) kun je een hoger beroep dat door de advocaat is ingetrokken opnieuw 'opstarten'.
2) als je door een fout van een advocaat een veel hoger bedrag moet betalen, kun je dat dan ergens verhalen?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 26 aug 2008 22:40 Onderwerp: |
|
|
Betreft dit een strafzaak of een burgerlijk recht-zaak?
In zijn algemeenheid:
Een advocaat kan niet zomaar een hoger beroep intrekken. Hij werkt namelijk in opdracht van zijn cliënt.
Voor het instellen van hoger beroep staat een termijn. Wanneer je binnen zo'n termijn niets doet, dan is je kans verkeken.
In verband met de rechtzekerheid lijkt het mij toe dat je, zelfs wanneer je nog binnen de beroepstermijn zou zijn, niet opnieuw hoger beroep kunt aantekenen.
Het is lastig te bewijzen of je door een fout van een advocaat een veel hoger bedrag moet betalen, lijkt me, maar dat hangt er dus van af wat er precies is gebeurd. Elke advocaat heeft echter wel een aansprakelijkheidsverzekering, dus bij schade zou daar een beroep op kunnen worden gedaan. Dan moet je de advocaat wel eerst aansprakelijk stellen en wanneer deze zijn/haar aansprakelijkheid in de kwestie niet aanvaardt moet je er een procedure over gaan voeren. Rolt daar jouw gelijk uit, dan krijg je dus vergoeding van de schade toegewezen en op die manier verhaal je het. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 6:01 Onderwerp: Re: vragen mbt hoger beroep |
|
|
Astrid-Astrid schreef: | Hoi,
2 vragen:
1) kun je een hoger beroep dat door de advocaat is ingetrokken opnieuw 'opstarten'.
2) als je door een fout van een advocaat een veel hoger bedrag moet betalen, kun je dat dan ergens verhalen?
Alvast bedankt! |
Volgens mij zag ik deze vraag elders, veel uitgebreider, ook al voorbij komen? |
|
|
|
 |
Astrid-Astrid
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 14:36 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat kan. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 18:50 Onderwerp: |
|
|
Astrid-Astrid schreef: | Ja, dat kan. |
Het lijkt me - voor de overige bezoekers - goed dat u al die informatie hier ook deelt. |
|
|
|
 |
Astrid-Astrid
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 19:01 Onderwerp: |
|
|
Situatie:
- rechtbank bepaalt dat we 15000 euro moeten betalen
- we gaan in hoger beroep
- de rechter vraagt ons te schikken
- we geven aan de helft te willen betalen en wel zo snel mogelijk
- de tegenpartij geeft bij onze advocaat aan accoord te gaan met het bedrag, maar geeft hierbij aan dat het bedrag binnen 1,5 maand betaalt dient te worden, en vraagt het hoger beroep in te trekken
- de advocaat trekt het hoger beroep in en stelt ons van de schikking en de intrekking van het hoger beroep op de hoogte per post
- wij kunnen dit bedrag niet binnen 1,5 maand betalen
- de tegenpartij stuurt een brief, dat omdat we niet binnen 1,5 maand betaald hebben, dat de schikking is vervallen en dat we wederom 15000 euro moeten betalen.
Naar mijn idee heeft de advocaat fout gehandeld, omdat hij wist dat we niet binnen 1,5 maand 7500 euro konden betalen. Hij had dus niet zonder overleg het hoger beroep in moeten trekken.
Wat kunnen we nu nog doen, we hebben inmiddels de deurwaarder al op bezoek gehad. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 19:55 Onderwerp: |
|
|
Jullie geven aan te willen betalen en wel zo snel mogelijk.
Hoe moet de advocaat dan weten dat dat toch niet binnen anderhalve maand kan?
Het intrekken van het hoger beroep zonder voorafgaand overleg met jullie (tenzij dit al eerder zou zijn besproken) lijkt niet de gang van zaken te zijn zoals die hoort te zijn.
Ik zou met je advocaat in overleg treden over hoe dit opgelost gaat worden, maar dat deel over zo snel mogelijk lijkt me daarbij wel degelijk van belang.
Ben benieuwd hoe andere forummers hierover denken. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|