|
Auteur |
Bericht |
gelder29
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 13:59 Onderwerp: Wel of geen rechten? ontslagvergoeding? |
|
|
Ik werk inmiddels al drie jaar bij min of meer de zelfde werkgever, ik ben in oktober 2005 in dienst getreden bij het bedrijf laten we dat bedrijf (A) noemen. In feb 2008 is ons bedrijf ondergebracht bij een andere stichting bedrijf (B)maar er is aan mijn werkzaamheden en werkplek en management niets veranderd. Het was voor het bedrijf (A)handiger om onder een andere naam verder te gaan. In februari heb ik een jaarcontract moeten tekenen, de jaren ervoor dus vanaf okt 2005 heb ik gewerkt zonder contract. Nu zijn we bijna in oktober en krijg ik te horen dat mijn contract niet verlengd zal worden ivm bedrijfsbeeindiging, terwijl bedrijf (A) vrolijk verder gaat. Ik heb het gevoel dat ik en mijn directe collega`s in bedrijf (B) ben ondergebracht om ons op deze manier makkelijk te lozen. Nu lees ik op internet dat als je een bepaalde tijd zonder kontrakt werkt je aanspraak kan maken op een vast dienstverband, nu heb ik in februari weliswaar een nieuw (8 maanden) contract moeten tekenen, maar bij mij reist de vraag kan ik nog aanspraak maken op een vast contract? Of kunnen ze mijn nu gewoon na het einde van mijn dienstverband op straat zetten??Misschien een beetje warrig verhaal komt dat ik op dit moment een beetje kook.Voel me genaaid en gepiepeld...  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 28 aug 2008 2:25 Onderwerp: |
|
|
Ook al stond er misschien niets op papier, toen je in oktober 2005 in dienst trad ontstond er een arbeidsovereenkomst. Tenzij mondeling iets anders is afgesproken was dat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
In februari 2008 is die arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd omgezet in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Gezien art. 7:667 lid 4 BW eindigt die nieuwe arbeidsovereenkomst niet van rechtswege, maar is opzegging nodig. De formele wisseling van werkgever doet er niet, zie art. 7:667 lid 5 BW.
Volgens mij kunnen ze je daarom na het einde van die 8 maanden niet zomaar op straat zetten. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
gelder29
|
Geplaatst: do 28 aug 2008 8:49 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Ook al stond er misschien niets op papier, toen je in oktober 2005 in dienst trad ontstond er een arbeidsovereenkomst. Tenzij mondeling iets anders is afgesproken was dat een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd.
In februari 2008 is die arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd omgezet in een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd. Gezien art. 7:667 lid 4 BW eindigt die nieuwe arbeidsovereenkomst niet van rechtswege, maar is opzegging nodig. De formele wisseling van werkgever doet er niet, zie art. 7:667 lid 5 BW.
Volgens mij kunnen ze je daarom na het einde van die 8 maanden niet zomaar op straat zetten. | Ik heb destijds formeel een brief moeten tekenen voor ontslag bij bedrijf (A) zodat ik ook per direkt eeen 8 maanden kontrakt kon tekenen voor bedrijf (B). De mondelinge afspraak was dat mijn contract na deze termijn zou worden onmgezet in een contract voor onbepaalde tijd. Tevens heb ik mijn werkgever een papier laten tekenen dat ik al mijn opgebouwde rechten zou mee nemen naar bedrijf (B).Zou dat nog enigzins helpen? Ik vraag mij af wat zwaarder weegt het stilzwijgende contract voor onbepaalde tid van bedrijf (A) of het getekende c8 maanden contract bij bedrijf (B). :Wie het weet mag het zeggen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 28 aug 2008 11:11 Onderwerp: |
|
|
Ik heb het al gezegd.
Je huidige contract loopt niet vanzelf af, maar moet worden opgezegd. Voor opzegging is een ontslagvergunning nodig van het CWI. Ofte wel, er moet een volwaardige ontslagprocedure wordt gevolgd om van je af te komen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
gelder29
|
Geplaatst: do 28 aug 2008 11:16 Onderwerp: |
|
|
@ bona fides Dank je wel!  |
|
|
|
 |
Nautica
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 28 aug 2008 19:25 Onderwerp: |
|
|
Het bedrijf is dus niet overgenomen door bedrijf B? anders heb je volgens mij nog te maken met de overgang van een onderneming? Ik begrijp dat bedrijf A gewoon doorgaat met de normale werkzaamheden?
Ik geloof toch niet in het geval zoals bona fides schetst of mis ik iets?
Je hebt immers formeel ontslag ingediend en ondertekend en een nieuw contract afgesloten bij bedrijf B.
Anders zou het zijn als bedrijf B bedrijf A had overgenomen. In dat geval gaan de rechten en plichten gewoon over en zou het nieuwe contract nietig zijn ook al is dat ondertekend.
Ik weet niet of er een mogelijkheid is om het op dwaling te gooien aangezien je vals bent voorgelicht als je daar überhaupt al bewijzen van hebt. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 28 aug 2008 19:29 Onderwerp: |
|
|
Nautica schreef: | Ik geloof toch niet in het geval zoals bona fides schetst of mis ik iets? |
Ik verwijs in mijn antwoord naar art. 7:667 lid 4 en 5 BW. Heb je die bepalingen al gelezen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 30 aug 2008 6:18 Onderwerp: |
|
|
Hmm, van de week nog een uitspraak gelezen van een zieke werknemer in een soortgelijke situatie die loondoorbetaling eiste. Dat won ie uiteraard, want het was zoals bona schetste. Kan me de vindplaats helaas niet herinneren.
Het ging om een taxi-chauffeur met een 4e contract in de 2e helft van 2002, die ziek werd, beter werd (11 januari 2003 geloof ik) kort na afloop van dat contract en waar de zaak stopte. Dat was men al eerder van plan dus vandaar dat men een dom 3e en 4e contract had opgesteld. Enfin, werkgever kwam er goed mee weg nu werknemer al een andere baan had gevonden.
Ik vraag me wel eens af waarom ik wel dit soort info onthoudt, maar niet de vindplaats. _________________ Gelijk hebben is niet hetzelfde als bewijs hebben. |
|
|
|
 |
|