|
Auteur |
Bericht |
WiertOmta
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 23 aug 2008 13:33 Onderwerp: Verplichting tot afgeving tas |
|
|
Hallo,
Vlakbij mijn school is een C1000.
Als wij als scholieren daar heen gaan moeten wij altijd verplicht onze tassen op een onbeheerde tafel neerleggen. Hier hangt een briefje bij dat dit voor eigen risico is.
Kan de winkelier mij wel verplichten dit te doen?
Bedankt,
Wiert Omta |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 23 aug 2008 15:40 Onderwerp: Re: Verplichting tot afgeving tas |
|
|
WiertOmta schreef: | Hallo,
Kan de winkelier mij wel verplichten dit te doen?
|
Net als de zogenaamde 'verplichting' om mee te werken als het personeel je tas wil controleren, lijkt mij dit niet verplicht.
Bij weigering van de klant om de inhoud van de tas te tonen was het altijd wel zo dat de klant staande kan worden gehouden door het personeel om de komst van de politie af te wachten die vervolgens wel het recht heeft om in je tas te kijken.
Het beste lijkt mij de zaak zonder rug- schoolzak te betreden. Als ik mijn tas bij me zou hebben en er zou mij gevraagd worden om de tas op een tafel te leggen dan zou ik vragen of het mogelijk is na het winkelen bij de kassa de inhoud van de tas te laten controleren omdat er waardevolle spullen in zitten die ik niet graag onbeheerd wil laten liggen ergens op een tafel. Probeer met argumenten een compromis te bereiken.
Een andere oplossing is een medestudent buiten de winkel met de schooltassen op te zadelen terwijl de rest ongestoord winkelt. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 23 aug 2008 15:42 Onderwerp: |
|
|
De winkelier mag scholieren die hun tas niet op de tafel leggen uit de winkel verwijderen. De winkelier mag namelijk in principe zelf bepalen wie hij binnen laat, en hij heeft besloten dat hij scholieren alleen toelaat als ze hun tas op de tafel leggen. (De winkelier mag geen onderscheid maken op huidskleur en dergelijke, maar een verbod op schooltassen kan denk ik wel door de beugel.)
Quote: | Hier hangt een briefje bij dat dit voor eigen risico is. |
Of de winkelier daarmee weg zou komen als er iets met de tas gebeurt is maar de vraag. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
WiertOmta
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: za 23 aug 2008 16:39 Onderwerp: |
|
|
maar mag de winkelier mensen tm 18 jaar met schooltas wel weigeren maar mensen ouder dan 18 jaar met schooltas niet? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 23 aug 2008 16:50 Onderwerp: Re: Verplichting tot afgeving tas |
|
|
HenkR schreef: | Net als de zogenaamde 'verplichting' om mee te werken als het personeel je tas wil controleren, lijkt mij dit niet verplicht.
Bij weigering van de klant om de inhoud van de tas te tonen was het altijd wel zo dat de klant staande kan worden gehouden door het personeel om de komst van de politie af te wachten die vervolgens wel het recht heeft om in je tas te kijken. |
Het personeel kan slechts aanhouden als de klant op heterdaad is betrapt. Dat is niet het geval als de klant alleen maar weigert in zijn tas te laten kijken. De winkel kan bij weigering de klant alleen maar de winkel uitzetten en hem evt. voortaan de toegang ontzeggen.
WiertOmta schreef: | maar mag de winkelier mensen tm 18 jaar met schooltas wel weigeren maar mensen ouder dan 18 jaar met schooltas niet? |
Ik denk het wel, omdat de winkelier een grote vrijheid heeft om zelf te bepalen wie hij toelaat. Ik geef toe dat het onderscheid op leeftijd een vrij grof middel is om winkeldiefstal tegen te gaan, omdat het natuurlijk niet zo is dat alle scholieren van plan zijn om te stelen, maar als de winkelier op basis van zijn ervaring weet dat er in het algemeen meer wordt gestolen door scholieren met tassen dan door volwassenen met tassen, dan lijkt me dat een voldoende rechtvaardiging voor het onderscheid. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: za 23 aug 2008 20:25 Onderwerp: Re: Verplichting tot afgeving tas |
|
|
bona fides schreef: | HenkR schreef: | Net als de zogenaamde 'verplichting' om mee te werken als het personeel je tas wil controleren, lijkt mij dit niet verplicht.
Bij weigering van de klant om de inhoud van de tas te tonen was het altijd wel zo dat de klant staande kan worden gehouden door het personeel om de komst van de politie af te wachten die vervolgens wel het recht heeft om in je tas te kijken. |
Het personeel kan slechts aanhouden als de klant op heterdaad is betrapt. Dat is niet het geval als de klant alleen maar weigert in zijn tas te laten kijken. De winkel kan bij weigering de klant alleen maar de winkel uitzetten en hem evt. voortaan de toegang ontzeggen.
|
Ik weet niet waar je die info vandaan hebt maar de politie zelf denkt er in ieder geval anders over.
http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=5212&view=next&sid=d11ae148e6eb5920f11c7d725b5a83d0 _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 23 aug 2008 21:01 Onderwerp: |
|
|
Laat ik maar zeggen dat ik iets van mijn studie heb opgestoken en dat ik de wet kan toepassen. Bovendien is deze kwestie al meerdere malen op dit forum aan de orde geweest. (En waarom zou een ander forum betrouwbaarder zijn dan dit forum?!)
Maarre, ik zie niet direct wat op dat andere forum mij zou tegenspreken. Integendeel:
rich schreef: | Wanneer het zichtbaar bekend is gemaakt en iemand weigert toch om mee te werken dan kan het zo zijn dat een winkelier u vriendelijk verzoekt om niet meer in die winkel te komen omdat die persoon dan dus kennelijk niet in stemt met de huisregels.
Zonder een redelijke verdenking is van een winkeldiefstal/verduistering is het geen zaak voor de politie. Er wordt echter bij weigering nog wel eens een beroep gedaan op de politie en dat is voor de politie vervelend. Het kost tijd, is zonde van de inzet en zonder redelijke verdenking heeft de politie ook geen mogelijkheden.
Als er wel sprake is van een verdenking kan de persoon aangehouden worden en overgedragen worden aan de politie. Zij zullen de zaak verder in behandeling nemen en mogelijk ook een kijkje in de inhoud van de tas nemen. |
De laatste alinea van deze quote kan iets nauwkeuriger. Alleen als er sprake is van ontdekking op heterdaad kan de persoon door het personeel worden aangehouden (art. 53 lid 1 Sv). In ieder geval is de weigering om in de tas te laten kijken geen grond voor een redelijke verdenking / ontdekking op heterdaad.
Leg eens uit hoe wat ik schreef in strijd is met wat op dat forum wordt geschreven? Het lijkt mij eerder dat de draad bevestigt dat wat jij eerder schreef niet klopt:
HenkR schreef: | Bij weigering van de klant om de inhoud van de tas te tonen was het altijd wel zo dat de klant staande kan worden gehouden door het personeel om de komst van de politie af te wachten die vervolgens wel het recht heeft om in je tas te kijken. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: zo 24 aug 2008 0:07 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Leg eens uit hoe wat ik schreef in strijd is met wat op dat forum wordt geschreven? Het lijkt mij eerder dat de draad bevestigt dat wat jij eerder schreef niet klopt:
HenkR schreef: | Bij weigering van de klant om de inhoud van de tas te tonen was het altijd wel zo dat de klant staande kan worden gehouden door het personeel om de komst van de politie af te wachten die vervolgens wel het recht heeft om in je tas te kijken. |
|
Rich schreef: | Als er wel sprake is van een verdenking kan de persoon aangehouden worden en overgedragen worden aan de politie. Zij zullen de zaak verder in behandeling nemen en mogelijk ook een kijkje in de inhoud van de tas nemen. |
Spreekt boekdelen toch?
Overigens de agent en moderator spreekt over verdenking en jij over heterdaad, dat is niet hetzelfde lijkt mij.
edit: Ik zie een schaamteloze verdraaïing:
bona fides schreef: | In ieder geval is de weigering om in de tas te laten kijken geen grond voor een redelijke verdenking / ontdekking op heterdaad. |
Niet op het idee gekomen dat een verdenking vooraf kan gaan aan het verzoek om in iemands tas te kijken?  _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 24 aug 2008 10:41 Onderwerp: |
|
|
Je moet hier onderscheid maken tussen vooraf en achteraf.
De winkelier stelt het achterlaten van tassen als voorwaarde om de winkel te mogen binnengaan. Dat mag.
Dat is wat anders dan bij het verlaten van een winkel desgevraagd de inhoud van je tas moeten tonen. Wat ook mag, overigens mits dat aangekondigd wordt. De klant kan dan zlf beslissen of hij daaraan zou willen voldoen en zo niet, dan niet de winkel betreden. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: zo 24 aug 2008 11:53 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | Rich schreef: | ]Als er wel sprake is van een verdenking kan de persoon aangehouden worden en overgedragen worden aan de politie. Zij zullen de zaak verder in behandeling nemen en mogelijk ook een kijkje in de inhoud van de tas nemen. |
Spreekt boekdelen toch? |
Volgens mij is dat een fout van wie dat geschreven heeft, aangezien een verdenking niet genoeg is voor een burgerarrest. Als er sprake is van betrappen op heterdaad, kan de persoon worden aangehouden en overgedragen aan de politie. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 24 aug 2008 11:56 Onderwerp: |
|
|
Lezen kan ik je niet leren, HenkR. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: zo 24 aug 2008 16:48 Onderwerp: |
|
|
@ Laurens en Bona:
Mijn uitspraak dat de politie het niet met Bona eens was, was juist.
Het is wat naief om te zeggen dat de agent het fout heeft om vervolgens te zeggen dat ik het fout zie. Laat staan dat er iets aan mijn lezen mankeert.
Wat de agent zei, is duidelijke taal. Of hij het bij het juiste eind heeft, is een andere discussie.
HenkR schreef: |
Rich schreef: | Als er wel sprake is van een verdenking kan de persoon aangehouden worden en overgedragen worden aan de politie. Zij zullen de zaak verder in behandeling nemen en mogelijk ook een kijkje in de inhoud van de tas nemen. |
Voorstaande quotes vertellen hetzelfde verhaal:
Als het personeel een klant op de korrel heeft en ze vragen die klant om de inhoud van zijn of haar tas te laten zien dan zijn er twee opties:
1-de klant laat de inhoud van de tas zien en afhankelijk van het feit of er gestolen waar bij kan zitten wordt de klant staande gehouden ofwel mag de klant de winkel weer verlaten.
2-de klant weigert de inhoud van de tas te laten zien en dan mocht voorheen (mss is er iets gewijzigd?) het personeel de klant staande houden om de komst van de politie af te wachten die wèl gerechtigd is om een blik in de tas te werpen en afhankelijk van de bevindingen stappen gaat ondernemen.
Het komt wel eens voor dat agenten niet op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen en het kan zijn dat ik dat ook niet ben maar daarom meldde ik ook: 'was het altijd wel zo'. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 24 aug 2008 17:53 Onderwerp: |
|
|
HenkR schreef: | 2-de klant weigert de inhoud van de tas te laten zien en dan mocht voorheen (mss is er iets gewijzigd?) het personeel de klant staande houden om de komst van de politie af te wachten die wèl gerechtigd is om een blik in de tas te werpen en afhankelijk van de bevindingen stappen gaat ondernemen. |
Dat mag in het algemeen dus niet, en uit rich's verhaal volgt ook heel duidelijk dat dat in het algemeen niet mag:
rich schreef: | Zonder een redelijke verdenking is van een winkeldiefstal/verduistering is het geen zaak voor de politie. Er wordt echter bij weigering nog wel eens een beroep gedaan op de politie en dat is voor de politie vervelend. Het kost tijd, is zonde van de inzet en zonder redelijke verdenking heeft de politie ook geen mogelijkheden.
Als er wel sprake is van een verdenking ... |
En wat ik al schreef:
bona fides schreef: | De laatste alinea van deze quote kan iets nauwkeuriger. Alleen als er sprake is van ontdekking op heterdaad kan de persoon door het personeel worden aangehouden (art. 53 lid 1 Sv). |
Maar zoals al zo vaak is gebleken ben jij helemaal niet geïnteresseerd in een eerlijke discussie. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: zo 24 aug 2008 19:05 Onderwerp: |
|
|
Nou hallo, kan het even iets minder persoonlijk hier?
En on topic: de vragensteller vraagt naar de situatie vóór het betreden van de winkel en het toegestaan zijn van eventuele leeftijdsdiscriminatie daarbij. Daarop is inmiddels antwoord gegeven.
Ikzelf denk overigens dat de winkelier best weg zou komen met het eigen risico. Waarom niet? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
Tilda
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 aug 2008 5:28 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Of de winkelier daarmee weg zou komen als er iets met de tas gebeurt is maar de vraag. |
Daar komt ie zeker niet mee weg bona fides. De winkelier neemt, door zijn klanten te verplichten hun tas achter te laten, de verantwoordelijkheid hiervoor over. Hij verplicht ze om de tas achter te laten maar wil niet aansprakelijk zijn? |
|
|
|
 |
|