Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:17
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

kannibalisme strafbaar?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Softy

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 13:37    Onderwerp: kannibalisme strafbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo medestudenten,

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van mijn masterscriptie in de afstudeerrichting strafrecht (het einde is in zicht!), en nu heb ik een beetje een rare vraag Shocked , misschien weet iemand van jullie het wel:

Onder welke delictsomschrijving zouden jullie kannibalisme willen scharen? Let wel: de persoon die gegeten wordt is al overleden zonder enige schuld/opzet van de "eter".. Dus doodslag of moord gaat hier niet op.. Iemand enig idee? Alvast bedankt! Groetjes Softy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
RonnyJ

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 14:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

art. 270 Sr???
fiasc o

Leeftijd: 125
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 14:25    Onderwerp: Re: kannibalisme strafbaar? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Let wel: de persoon die gegeten wordt is al overleden zonder enige schuld/opzet van de "eter"..

Een andere vraag is natuurlijk, of je het dan onder een delictomschrijving wil scharen..

151Sr schreef:
Hij die een lijk begraaft, verbrandt, vernietigt, verbergt, wegvoert of wegmaakt, met het oogmerk om het feit of de oorzaak van het overlijden, dan wel van het dood ter wereld komen te verhelen, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.

Kom je waarschijnlijk niet weg met het oogmerk van het wegmaken.

Wat te denken van 148 Sr: Hij die opzettelijk het geoorloofd vervoer van een lijk naar een begraafplaats of crematorium verhindert of belemmert Razz

RonnyJ schreef:
art. 270 Sr???

Inderdaad
Softy

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dacht ik eerst ook, alleen dan loop ik vast bij art 261 Sr met het bestanddeel "door telastelegging van een bepaald feit". Tenzij opeten daaronder valt Confused
RonnyJ

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Softy schreef:
Dacht ik eerst ook, alleen dan loop ik vast bij art 261 Sr met het bestanddeel "door telastelegging van een bepaald feit". Tenzij opeten daaronder valt Confused

Kun je uitleggen wat daarmee wordt bedoelt?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 14:33    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 80 Wet op de lijkbezorging:
Quote:
Met hechtenis van ten hoogste drie maanden of geldboete van de derde categorie wordt gestraft:
(...)
7°. het verrichten van sectie of het verwijderen van delen uit een lijk in strijd met het bepaalde bij de artikelen 72-75 en 76, tweede lid;

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 14:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Softy schreef:

Lijkt me niet dat kannibalisme onder 'te lastelegging van een bepaald feit valt'. Opeten is niet bepaald een ten laste gelegd feit, maar een handeling die de eer aantast. Ook kan je je afvragen in hoeverre een kannibaal het doel heeft er ruchtbaarheid aan te geven.
Softy

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 14:52    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wow, wat een snelle antwoorden.. Met art. 261 Sr "telastelegging van een bepaald feit" wordt volgens mij gewoon bedoeld wat men onder smaad verstaat: strafbaar roddelen zeg maar Laughing EN art 80 Wet op de Lijkbezorging is echt een goeie, al vraag ik me af of die van toepassing is aangezien het meer ziet op het beroep van lijkbezorgen volgens mij.. En in art 82 wordt bepaald dat de feiten in die wet overtredingen zijn.. kan me niet voorstellen dat kannibalisme een overtreding is Confused Maar jullie denken goed mee zeg!
fiasc o

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor de beeldvorming:

Vind je dat kannibalisme onder een delictsomschrijving geschaard moet (kunnen) worden, of juist niet?

Ik probeer de achterliggende reden(en) te ontdekken Smile
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 15:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Softy schreef:
art 80 Wet op de Lijkbezorging is echt een goeie, al vraag ik me af of die van toepassing is aangezien het meer ziet op het beroep van lijkbezorgen volgens mij..

Maar dat is geen reden waarom het artikel niet van toepassing zou zijn. Het artikel lijkt me wel degelijk van toepassing.

Fiasc o vroeg zich of je het wel onder een delictomschrijving wilt scharen. Inderdaad, kun je je afvragen waarom het eten van mensenvlees op zichzelf strafbaar zou moeten zijn. Maar natuurlijk kun je niet zomaar doen met een lijk wat je leuk vindt, en daar ziet de Wet op de lijkbezorging op. Die wet ziet niet alleen op het beroep van lijkbezorger, maar op de behandeling van lijken in het algemeen.

Quote:
Let wel: de persoon die gegeten wordt is al overleden zonder enige schuld/opzet van de "eter"..

Wat nu als de persoon die wordt opgegeten niet is overleden, maar zelfs een hapje mee-eet? Nu biedt de Wet op de lijkbezorging geen uitkomst...

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 15:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zou het persoonlijk niet echt tof vinden als mijn lijk wordt opgepeuzeld.. Maarja, aan de andere kant voel je er niks meer van Very Happy Waarom ik dit wil weten is omdat ik bezig ben met mijn scriptie, die over culpa in causa bij overmacht gaat.. Ben bezig met mijn inleiding, en wilde het voorbeeld aanhalen van die film "Alive", waarin ze overgingen tot kannibalisme omdat ze daartoe door overmacht "gedrongen" waren.. Alleen moet kannibalisme dan wel eerst strafbaar zijn, vandaar.. En toen bedacht ik me, dat het misschien een slecht voorbeeld was Confused Kunnen jullie me nog volgen?
RonnyJ

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 15:20    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is een film over iets dat een tijdje geleden in Duitsland was gebeurt. Toen waren twee mensen overeengekomen dat de een de ander zou opeten.
Softy

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 15:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Die documentaire heb ik gezien ja.. Met die chinees die die Duitser opat die het zelf wilde. Denk dat het dan een overeenkomst is in strijd met de wet/goede zeden.. Boek 3 BW nog wat..Dus meer civiel dan, toch? Hoe idioot het ook klinkt.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 15:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het geval Armin Meiwes.

BerichtGeplaatst: wo 27 aug 2008 15:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Softy schreef:
Kunnen jullie me nog volgen?

Dat is voor zover ik weet die vliegtuigramp waarbij de overlevenden de lijken aten, ik kan je dus volgen.

Het geval van ''die Duitser" lijkt me nogal anders. Daar was inderdaad sprake van vrijwilligheid en in dat geval heeft de kannibaal het slachtoffer ook gedood. Wellicht een puntje: kannibalisme was kennelijk niet strafbaar in Duitsland.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 3 Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds