Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
Renée
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 25 aug 2008 14:46 Onderwerp: Huurrecht - overlast buur - WBV zet niet uit |
|
|
Hallo,
Wil/kan iemand mij adviseren met het volgende:
Mijn buurman is psych. patiënt en veroorzaakt al jaren overlast.
Diverse meldingen en aangiften bij de politie bekend, ook van andere buurtbewoners.
Afgelopen zaterdag weer politie langs gestuurd.
Eind 2005 overlast gemeld aan de WBV en regelmatig contact met een woonmaatschappelijk werker (WBV), wijkagent en de GGZ over deze buurman.
Medio 2006 is hij opgenomen geweest en er is toen afgesproken met GGZ, WBV en buurman dat hij zou verhuizen naar andere woning.
Overlast werd toen minder
In 2007 zat buurman nog steeds in zijn woning en overlast nam weer toe.
Regelmatig contact gehouden met woonmaatschappelijk werker en politie.
Eind 2007 heb ik WBV een brief gestuurd, met het verzoek de verhuizing door te zetten, en als dit niet lukt om ons een andere woning toe te wijzen (onder vergoeding van kosten).
Er volgde geen reactie, hier meermalen over gebeld, langs geweest etc.
Uiteindelijk een gesprek bij WBV, dit is uitgelopen op niets.
WBV ziet geen gronden om ons een andere woning toe te wijzen en dwingt buurman niet tot verhuizen.
WBV adviseert ons wel om zelf te verhuizen, maar wil daar niet actief aan meehelpen.
Ik heb toen een brief gestuurd met voorwaarden aan een evt. verhuizing van mijn kant:
1 Vergoeding van verhuiskosten
2 Vergoeding van kosten mbt het decoreren van woning (verf,behang,vloer)
3 Huidige woning achterlaten zoals hij nu is
4 Ik betaal niet voor het terugbrengen in originele staat van huidige woning
5 Ik betaal geen hogere huur, voor een gelijkwaardige woning
Vervolgens ontving ik een brief van de WBV:
"De voorwaarden die u stelt zijn in conflict met het(huur)recht, de gesloten huurovereenkomst en de algemene voorwaarden. U kunt niet, zonder argumenten, eenzijdig voorwaarden van toepassing verklaren en u kunt er van uitgaan dat indien u uw voorwaarden ten uitvoering brengt door ons in rechte betrokken zal worden"
Nu heb ik wat rond-gegoogled en als ik de informatie die ik gevonden heb goed interpreteer, is ernstige overlast door een buurman volgens het huurrecht een gebrek (art 7:204-710.
Ik heb weer een brief opgesteld, met ( in het kort) de volgende inhoud:
Overlast is een gebrek art 7:204,2 BW
Het feit dat u geen gebruik maakt van uw bevoegdheid om tegen overlastgevende huurder op te treden, levert een gebrek op jegens mij.
Verhuurder is verplicht gebreken te verhelpen art 7:206,1 BW
In november 2005 overlast gemeld, in juli 2006 afspraak met buurman gemaakt om te verhuizen.
U hebt verzuimt verhuizing door te zetten, hierdoor blijft u in gebreke.
Gebreken die verhuurder niet verhelpt, mag huurder op kosten van verhuurder zelf verhelpen art 7:206,3 BW
Dit betekent dat ik dan zelf moet verhuizen, de kosten zullen bestaan uit:
1 Verhuiskosten
2 Kosten mbt het decoreren van woning (verf,behang,vloer)
3 Kosten voor het originele staat terugbrengen huidige woning
4 Hogere huur nieuwe woning
Daarnaast biedt de wet ruimte tot het eisen van een schadevergoeding art. 208 BW
Deze mogelijkheid tot het eisen van schadevergoeding wegens geleden (emotionele) schade, onderzoek ik nog.
Zodra ik hier meer bekendheid over heb informeer ik u hierover.
Mocht u willen stellen dat overlast door een buurman niet kan worden gezien als een gebrek, verwijs ik naar een uitspraak van de Rechtbank Breda........zaak/rolnr. 435217 VV EXPL 07-30.
De rechter oordeelt hier, in een vergelijkbare zaak van overlast door buren, dat er sprake is van een gebrek in de zin van art 7:204 van het BW
Bovenstaande lijkt mij voldoende om tot een schikking te kunnen komen indien wij verhuizen naar een andere woning.
Graag binnen 30 dagen een reactie.
(het wordt toch wel een lang verhaal zo, sorry)
Mijn vragen zijn:
Is het juridisch ok wat ik in deze conceptbrief beweer?
Is overlast een gebrek en kan ik de kosten om zelf te verhuizen verhalen op de WBV?
Hoe zit het met art 7:204,3 "Een feitelijke stoornis door derden zonder bewering van recht als bedoeld in artikel 211 en een bewering van recht zonder feitelijke stoornis zijn geen gebreken in de zin van lid 2. "
Mijn overlastgevende buurman valt hier toch buiten?
Is er iets wat ik nog moet vermelden om sterker te staan?
Misschien wil iemand zijn licht hierover laten schijnen?
Alvast veel dank,
Renée
Laatst aangepast door Renée op ma 25 aug 2008 18:03, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 25 aug 2008 16:37 Onderwerp: Re: Huurrecht - overlast buur - WBV zet niet uit |
|
|
Renée schreef: | Daarnaast biedt de wet ruimte tot het eisen van een schadevergoeding art. 206 BW
Deze mogelijkheid tot het eisen van schadevergoeding wegens geleden (emotionele) schade, onderzoek ik nog. |
Ik denk niet dat je van de WBV direct vergoeding kunt vragen voor de emtionele schade die de buurman je heeft toegebracht, maar wel kun je m.i. de huurprijs verlagen wegens vermindering van het huurgenot, met ingang van het moment waarop de WBV met het gebrek bekend is geraakt. Zie art. 7:207 BW (maar ik denk dat je ook 207 bedoelde te schrijven).
Quote: | Is het juridisch ok wat ik in deze conceptbrief beweer? |
Zo op het eerste gezicht een uitstekende brief.
Quote: | Is overlast een gebrek en kan ik de kosten om zelf te verhuizen verhalen op de WBV?
Hoe zit het met art 7:204,3 "Een feitelijke stoornis door derden zonder bewering van recht als bedoeld in artikel 211 en een bewering van recht zonder feitelijke stoornis zijn geen gebreken in de zin van lid 2. "
Mijn overlastgevende buurman valt hier toch buiten? |
Hier moet ik wat beter naar kijken. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de verhuurder niet verplicht is om een huurder aan te spreken die een andere huurder het leven zuur maakt. Volgens mij zijn daar ook uitspraken over en zo te zien verwijs je naar zo'n uitspraak.
Voor zover de kosten van een verhuizing niet kunnen worden gezien als kosten om het gebrek zelf te verhelpen als bedoeld in art. 7:206 lid 3 BW, kun je denk ik op grond van wanprestatie de huurovereenkomst ontbinden en de kosten van de verhuizing verhalen. Ik probeer er later nog even naar te kijken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Renée
|
Geplaatst: ma 25 aug 2008 18:10 Onderwerp: Re: Huurrecht - overlast buur - WBV zet niet uit |
|
|
bona fides schreef: | Renée schreef: | Daarnaast biedt de wet ruimte tot het eisen van een schadevergoeding art. 206 BW
Deze mogelijkheid tot het eisen van schadevergoeding wegens geleden (emotionele) schade, onderzoek ik nog. |
Ik denk niet dat je van de WBV direct vergoeding kunt vragen voor de emtionele schade die de buurman je heeft toegebracht, maar wel kun je m.i. de huurprijs verlagen wegens vermindering van het huurgenot, met ingang van het moment waarop de WBV met het gebrek bekend is geraakt. Zie art. 7:207 BW (maar ik denk dat je ook 207 bedoelde te schrijven). |
Oeps typefoutje, moet zijn 208
Ik heb deze er overigens bijgezet om ze wat meer wakker te schudden, weet niet of het helpt.
Mogelijkheid tot huurvermindering, zou idd ook nog kunnen, maar ik wil nu eigenlijk zo snel mogelijk uit deze situatie.
In ieder geval bedankt, tot zover.
Groet Renée
P.S. Ik eindig de brief met "Bovenstaande argumenten lijken ons voldoende, om tot een schikking te kunnen komen, indien wij verhuizen naar een andere woning."
Is dit wel handig geformuleerd?
Nodigt dit niet uit om onze kosten maar gedeeltelijk te vergoeden? |
|
|
|
 |
Renée
|
Geplaatst: wo 27 aug 2008 14:37 Onderwerp: |
|
|
Update:
Ik heb gesproken met de Wethouder Wonen van mijn woonplaats.
Hij wil bemiddelen om tot een oplossing te komen, kan een week of 3 duren.
Ik wacht nog even met het versturen van mijn brief, tot ik weet wat hier uitkomt. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|