|
Auteur |
Bericht |
Dexs
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: ma 18 aug 2008 13:15 Onderwerp: Aanvraag paspoort met gescheiden ouders |
|
|
over 10 weken doet het team In 2 Motion mee met de Europese kampioenschappen formatiedansen in Moskou. Dit is een groep (jonge) paren die ons land gaan vertegenwoordigen in Moskou.
Nou moet bij een kind waarvan de ouders gescheiden zijn toestemming gevraagd worden aan vader en moeder voor de aanvraag van het paspoort / visum.
Bij mijn danspartner is het geval dat ze al 7 jaar geen contact meer heeft met haar vader, zij heeft ook van de rechter toestemming gekregen om contact met hem te weigeren alleen heeft deze man nog wel zeggenschap over haar. Dit betekent dus dat hij ook toestemming moet geven bij de aanvraag van haar paspoort, als zij dit wil doen zonder zijn toestemming moet ze een formulier aanvragen wat 280 euro kost. Dit is helaas niet te betalen voor iemand van 15 jaar.
Nou is mijn vraag, is het mogelijk om het paspoort toch aan te vragen zonder zijn toestemming en zonder het betalen van 280 euro, en zo ja hoe.
Ik vind het vreemd dat een man die zijn dochter al 7 jaar niet heeft gezien, en dus niet heeft zien opgroeien toch nog zo veel te zeggen heeft over zijn dochter. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: ma 18 aug 2008 13:27 Onderwerp: Re: Aanvraag paspoort met gescheiden ouders |
|
|
Dexs schreef: | over 10 weken doet het team In 2 Motion mee met de Europese kampioenschappen formatiedansen in Moskou. Dit is een groep (jonge) paren die ons land gaan vertegenwoordigen in Moskou.
Nou moet bij een kind waarvan de ouders gescheiden zijn toestemming gevraagd worden aan vader en moeder voor de aanvraag van het paspoort / visum.
Bij mijn danspartner is het geval dat ze al 7 jaar geen contact meer heeft met haar vader, zij heeft ook van de rechter toestemming gekregen om contact met hem te weigeren alleen heeft deze man nog wel zeggenschap over haar. Dit betekent dus dat hij ook toestemming moet geven bij de aanvraag van haar paspoort, als zij dit wil doen zonder zijn toestemming moet ze een formulier aanvragen wat 280 euro kost. Dit is helaas niet te betalen voor iemand van 15 jaar.
Nou is mijn vraag, is het mogelijk om het paspoort toch aan te vragen zonder zijn toestemming en zonder het betalen van 280 euro, en zo ja hoe.
Ik vind het vreemd dat een man die zijn dochter al 7 jaar niet heeft gezien, en dus niet heeft zien opgroeien toch nog zo veel te zeggen heeft over zijn dochter. |
Hoezo 'formulier van 280 euro' ? Er moet gewoon vervangende toestemming worden gevraagd van de rechter. Een daar zijn kosten aan verbonden. Griffierechten, salaris advocaat (of een eigen bijdrage voor de toevoeging). Het is niet anders. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: ma 18 aug 2008 16:21 Onderwerp: |
|
|
Als ik de openingspost goed begrijp, is de vader nog niet om toestemming gevraagd? Ik zou dat eerst doen, hem al dan niet via een advocaat verzoeken zijn handtekening te zetten. Wie weet vindt hij het prima.
Kennelijk hebben de ouders nog gezamenlijk gezag. Als de minderjarige niet wil dat haar vader iets over haar te zeggen heeft, dan kan verzocht worden de moeder alleen met het gezag te belasten. Zo lang dat niet zo is, heeft de vader dus formeel wel eea te zeggen. Dat is niet vreemd, dat is ons wettelijk systeem. |
|
|
|
 |
|