|
Auteur |
Bericht |
rvb
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 03 aug 2008 11:17 Onderwerp: OM vordert mijn stukken op.........kan dat zomaar? |
|
|
Hallo,
Ik heb op eigen initiatief een stuk van mij ter beschikking gesteld aan iemand die onderzoek wilde doen naar de echtheid van dit document. De verzending van dit stuk liep via de griffier. Nadat het stuk, na onderzoek, was terug gestuurd naar de griffier heeft het OM het stuk opgevorderd omdat die persoon aan welk ik het stuk ter beschikking had gesteld ondertussen aangifte had gedaan van valsheid in geschrifte.
Ik heb zelf het onderzoek aangevraagd, het stuk ter beschikking gesteld aan de wederpartij en nu krijg ik mijn stuk niet terug.
Mijn vraag is of het OM zomaar beslag kan leggen op het stuk? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 03 aug 2008 12:38 Onderwerp: |
|
|
Ja, dat mag, er is kennelijk verdenking van een strafbaar feit. |
|
|
|
 |
rvb
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 06 aug 2008 1:17 Onderwerp: |
|
|
Om de zaak iets gecompliceerder te maken:
Mijn advocaat heeft een stuk van mij in zijn bezit. Stelt dit ter beschikking - via de griffier - aan een derde. Deze derde doet aangifte tegen mij met de wetenschap dat het stuk wel eens tegen mij gebruikt zou kunnen worden. Op die manier komt het OM aan mijn stuk.
Mag dit dan nog steeds ? |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: wo 06 aug 2008 17:40 Onderwerp: |
|
|
rvb schreef: | Om de zaak iets gecompliceerder te maken:
Mijn advocaat heeft een stuk van mij in zijn bezit. Stelt dit ter beschikking - via de griffier - aan een derde. Deze derde doet aangifte tegen mij met de wetenschap dat het stuk wel eens tegen mij gebruikt zou kunnen worden. Op die manier komt het OM aan mijn stuk.
Mag dit dan nog steeds ? |
Waarom niet ? Wel is het zo dat als hier vertrouwelijkheid bedongen is, die derde mogelijk aansprakelijk is voor eventuele schade die hieruit voortvloeit. Ik zeg 'mogelijk', omdat aansprakelijkheid voor schade die het gevolg is van een strafbaar feit niet snel wordt aangenomen.
Hoofdregel is dat het OM alleen aan beperkingen gebonden is wanneer het bewijs door het OM zelf wordt vergaard. |
|
|
|
 |
|