Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:49
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wat zijn onze rechten ?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
richards

Leeftijd: 53
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: vr 29 jul 2011 17:25    Onderwerp: Wat zijn onze rechten ? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Mijn vrouw is werkzaam in de horeca bij een groot bedrijf.

3 jaar geleden heeft mijn vrouw een burn out gehad en dit zelf grotendeels opgelost door psychologische hulp te zoeken. We zijn in overleg met de werkgever terug gegaan in functie en van 36 uur naar 28 uur en in haar contract vaste werkdagen laten vast leggen. Daarnaast werkt ze al 13 jaar voornamelijk in de avond i.v.m. jonge kinderen.
Mijn vrouw heeft nu nog het probleem dat ze niet op grootte partijen kan staan want dan slaat de paniek toe en komt er teveel op haar af.
De afgelopen 3 jaar heeft de werkgever daar met de planning van het rooster rekening mee gehouden en heeft mijn vrouw goede beoordelingen.

Afgelopen december werd mijn vrouw (en nog een paar medewerkers) een contract onder haar neus geschoven om haar opgebouwde min uren mee over te nemen naar het volgende jaar. Ik heb hierop een brief geschreven en aangegeven hier niet mee akkoord te gaan. Aan het eind van het jaar behoren min uren formeel te worden "kwijtgescholden". Tot december was er sprake van 8 min uren en omdat het de laatste twee weken van het jaar heel rustig was liep dit op naar 35 uur. Ik was van mening dat dit een bedrijfsrisico is en niet op een medewerker mag worden verhaald.

Op mijn brief heeft er een gesprek plaatst gevonden met mijn vrouw en leidinggevende waarbij wordt aangegeven dat de min uren komen omdat mijn vrouw niet overal voor in te plannen is en hierdoor uitzendkrachten moeten worden ingehuurd. Waar ze ook mee kwamen is dat mijn vrouw een aantal werkzaamheden niet wil doen en ik ben van mening dat mijn vrouw deze niet kan doen, gezien de reactie die het haar geeft (paniek aanvallen etc.).
Oplossing werkgever:
In contract uren achteruit
Weer breder inzetbaar zijn in taken
Meer dagen beschikbaar zijn

Mijn voorstel was om eerst eens te laten onderzoeken of er iets aan de paniek aanvallen te doen is en een antwoord op de vraag of het niet willen is of niet kunnen.
Afgesproken is haar nu 10% ziek te melden om dit door een psycholoog te laten onderzoeken (psycholoog van de bedrijfsvereniging).

Mijn vrouw heeft bij de psycholoog aangeven graag weer alles te kunnen, psycholoog geeft aan dat ze dit niet moet willen en waarschijnlijk ook niet haalbaar en dat de kans op terugval dan groot is. Structuur is belangrijk en zoals het de afgelopen 3 jaar ging was goed te doen en wellicht eens uit moest gaan kijken naar een andere baan. Want in een gesprek met de werkgever wordt er aangegeven de structuur van de afgelopen 3 jaar niet meer te kunnen bieden en er een structurele oplossing moet komen waardoor er ook geen min uren meer ontstaan.

Vandaag een gesprek gehad om tot een oplossing te komen. Mijn vrouw heeft aangegeven eventueel ook overdag beschikbaar te zijn (kinderen zijn wat ouder) en de vaste dinsdag te laten vallen en derhalve van zo t/m do beschikbaar te zijn.
Werkgever ziet dit niet als een oplossing want dient met planning nog steeds rekening te houden met haar beperkingen en kan dit niet. Hun voorstel is om terug te gaan naar een 4 uurs contract en de openstaande diensten op te pakken waardoor ze flexibel is.
Ik heb aangegeven dat dit geen optie is, we gaan geen vast contract van 24 uur opgeven (waarin de werkdagen vast liggen zo, ma, wo en do) voor zoveel onzekerheid. De werkgever geeft aan de afgelopen 3 jaren al voldoende "lief" te zijn geweest door rekening te houden met de planning.

Werkgever gaat nu ons voorstel van het ook overdag werken en van zo t/m do bespreken en komt er binnen 2 weken op terug.

Wat zijn onze rechten, we zijn in contract uren terug gegaan van 36 naar 32 naar 28 met de afspraak dat dit wel op vaste dagen is (heeft niemand in het bedrijf). Vaste dagen is belangrijk voor mijn vrouw vanwege de structuur. En heeft een andere functie geaccepteerd.
De afgelopen 3 jaar waren er regelmatig min uren en deze zijn opgelost door een vakantie dag in te leveren en regelmatig door een extra dienst te werken. Formeel stond mijn vrouw niet als ziek gemeld de afgelopen 3 jaar.

Hadden we het contract gewoon getekend zonder mijn brief waren we gewoon het 4de jaar ingegaan zoals de afgelopen 3 jaar. Maar nu is er een balletje gaan rollen.

Graag advies !
Aanvullende vragen stel ze gerust.

M.vr.gr.
Richard
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds