|
Auteur |
Bericht |
PietP
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 jul 2008 17:08 Onderwerp: Eis teruggave van gegeven goed |
|
|
Een kennis van mij wil iets terug hebben dat hij me twee jaar geleden heeft gegeven. We hebben indertijd niets op papier gezet. De verstandhouding is na een door hem gestarte juridische procedure over een andere zaak inmiddels volledig verstoord. Ik wil niets meer met hem te maken hebben. Moet ik het hem teruggeven? Als ik dat niet wil, kan hij dat dan juridisch afdwingen? |
|
|
|
 |
Michaelm
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 jul 2008 17:26 Onderwerp: Re: Eis teruggave van gegeven goed |
|
|
PietP schreef: | Ik wil niets meer met hem te maken hebben. |
Geen idee wat het is of hoe het juridisch zit maar de bovenstaande zin zegt mij dat teruggeven je dichter bij dat doel brengt  _________________ All errors are intentional but mistakes could have been made. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 25 jul 2008 17:55 Onderwerp: |
|
|
Heeft hij het je geschonken, of geleend? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 25 jul 2008 21:46 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Heeft hij het je geschonken, of geleend? |
Juridisch gezien, gaat het hierom neem ik aan.
Menselijk gezien, zou ik het gegeven goed aan hem retourneren omdat ik er weinig plezier meer aan zou beleven. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: za 26 jul 2008 0:49 Onderwerp: |
|
|
Je hoeft het hem juridisch gezien niet terug te geven. Als hij het aan jou heeft gegeven is het toen jij het aannam jouw eigendom geworden. Natuurlijk is dit anders als het een lening betreft of er anderszins een afspraak was dat je het uiteindelijk een keer terug zou geven. Zo'n afspraak kan ook stilzwijgend zijn. Dus bij de vraag of het een schenking betrof ja of nee moet je je ook de vraag stellen of je redelijkerwijs had kunnen weten dat hij er nog een keer om terug zou vragen.
Op welke manier heeft hij het je gegeven en met welke afspraak? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 26 jul 2008 1:56 Onderwerp: |
|
|
cia76 schreef: | JDus bij de vraag of het een schenking betrof ja of nee moet je je ook de vraag stellen of je redelijkerwijs had kunnen weten dat hij er nog een keer om terug zou vragen. |
In dat laatste geval is het geen schenking. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
PietP
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 27 jul 2008 10:29 Onderwerp: |
|
|
Op welke manier heeft hij het je gegeven en met welke afspraak?
Er staat mij iets bij dat ie er wel iets bij gemompeld had dat ik het eens wellicht weer terug zou moeten geven. Maar als ie je in de tussentijd na een lange juridische strijd heeft ontslagen o.b.v. valse gronden, sta ik lang niet te popelen om nog eens bij hem terug te moeten komen. Ik wacht anders nog wel even af of ie wellicht in een tweede brief met wat dwingender taal komt, in de richting van een nieuwe juridische strijd. In de tussentijd laat ik de door jullie gegeven reacties in mij omgaan. Hartelijk dank daarvoor! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 27 jul 2008 12:59 Onderwerp: |
|
|
Het ding is dus niet geschonken maar je geleend. Juridisch gezien is de zaak dus helder. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
FAM
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 32
|
Geplaatst: vr 01 aug 2008 17:10 Onderwerp: |
|
|
Tja, 't lijkt een beetje alsof je er een principekwestie van aan het maken bent. Als het je is uitgeleend, doe dan niet kinderachtig en geef het ook gewoon weer terug. Dit staat los van de andere juridische kwestie. Daarbij sta je juridisch ook niet in je recht. Als je niet bij hem langswil (wat begrijpelijk is) dan zijn er natuurlijk verschillende oplossingen denkbaar om het toch aan hem terug te geven. Dus mijn tip; bespaar jezelf de (negatieve) energie én een onnodige tweede juridische kwestie en zorg gewoon dat datgene weer bij hem terechtkomt. Succes.  |
|
|
|
 |
|