Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Energiekosten
Boetes CJIB ni...
na-risico verz...
Arno van Kesse...
Koopovereenkom...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 01 jan 2026 10:36
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Overwerk verrichten en contractsduur
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Aricci

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: ma 14 jul 2008 21:58    Onderwerp: Overwerk verrichten en contractsduur Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik heb dus eigenlijk 2 vragen :

ik heb op 5 december 2007 een contract gekregen daarin staat :

4.1 De arbeidsovereenkomst is aangegaan voor de duur van 6 maanden en eindigd derhalve 5 juni 2008 zzonder opzegging of zonder dat daartoe toestemming van de Regionale Directeur voor de arbeidsvoorziening vereist zal zijn.

en ik heb niet meer gehoord.dit betekent tog dat mijn contract al een tijdje is afgelopen? maar ik werk nog steeds bij de zelfde werkgever.werk ik nu zwart of kan mijn werkgever mijn contract verlengen zonder het met mij te overleggen en schriftelijk samen te bevestigen?

mijn tweede vraag:

ik dat contract staat dat ik p/w 40 uurtjes week verricht en dat ik bij bijzondere gevallen overwerk moet verrichten.hoeveel uurtjes mag ik volgens de wet overwerken?

alvast bedankt
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 14 jul 2008 22:31    Onderwerp: Re: Overwerk verrichten en contractsduur Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aricci schreef:
maar ik werk nog steeds bij de zelfde werkgever.werk ik nu zwart of kan mijn werkgever mijn contract verlengen zonder het met mij te overleggen en schriftelijk samen te bevestigen?

Je contract is stilzwijgend verlengd, opnieuw met een half jaar. Het loopt nu af op 5 december 2008. Zie art. 7:668 lid 1 BW.

Quote:
ik dat contract staat dat ik p/w 40 uurtjes week verricht en dat ik bij bijzondere gevallen overwerk moet verrichten.hoeveel uurtjes mag ik volgens de wet overwerken?

In één week maximaal 60 uur, en over een periode van 16 weken maximaal gemiddeld 48 uur per week, zie art. 5:7 lid 2 Arbeidstijdenwet. Volgens lid 3 van dit artikel over een periode van 4 weken maximaal 55 uur per week, maar daar kan in de CAO van worden afgeweken.

Wordt je overwerk uitbetaald?

BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 18:16    Onderwerp: Het maken van overuren en vakantiegeld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

heb voor mijn vragen de forum ff doorgezogd mar kon niet precies antwoord vinden op mijn vraagjes...

Ik werk al sinds 5 december 2007 bij een bedrijf en heb mijn vakantiegeld pas op mn rekening gekregen.Ik verdien 1200 euro netto (40 p/w volgens contract).Als het goed is wordt de vakantiegeld berekend tot de maand mei zover ik het weet.ik heb een bedrag van 356,92 ontvangen en dat leek me een beetje weinig...wat hoor ik eigenlijk te krijgen?en hoe moet ik dit precies uitrekenen?moet ik ook mijn overuren bijrekenen?

--

Ik werk vaak tot savonds 10uur/11uur...en weekends werk ik ook (soms ook in de avond).Heb ik recht op meer geld na een bepaalde uur doordeweeks en in de weekend?

alvast bedankt en mvg
bona fides

BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 18:51    Onderwerp: Re: Het maken van overuren en vakantiegeld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Aricci schreef:
Ik werk al sinds 5 december 2007 bij een bedrijf en heb mijn vakantiegeld pas op mn rekening gekregen.Ik verdien 1200 euro netto (40 p/w volgens contract).Als het goed is wordt de vakantiegeld berekend tot de maand mei zover ik het weet.ik heb een bedrag van 356,92 ontvangen en dat leek me een beetje weinig...wat hoor ik eigenlijk te krijgen?en hoe moet ik dit precies uitrekenen?moet ik ook mijn overuren bijrekenen?

Vakantiegeld bedraagt 8% van het brutoloon t/m 31 mei.

Je moet dus niet kijken naar de nettobedragen, maar naar de brutobedragen (inclusief overwerk). Tel de brutobedragen op die je van december t/m mei hebt verdiend en neem daar 8% van. Dat zou het brutobedrag van je vakantiegeld moeten zijn. Dat wordt dan wel hoger belast dan je maandloon (omdat het bovenop je loon komt), dus netto houd je minder over dan 8%. De brutobedragen zou je moeten kunnen terugvinden op je loonstrookjes.

Quote:
Ik werk vaak tot savonds 10uur/11uur...en weekends werk ik ook (soms ook in de avond).Heb ik recht op meer geld na een bepaalde uur doordeweeks en in de weekend?

Daarvoor moet je denk ik in je CAO kijken, als er op jouw arbeidsovereenkomst een CAO van toepassing is. Weet je dat, en zo ja, welke CAO?

BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 20:02    Onderwerp: Re: Het maken van overuren en vakantiegeld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dat wordt dan wel hoger belast dan je maandloon (omdat het bovenop je loon komt), dus netto houd je minder over dan 8%.

hoe moet ik dan precies weten hoe hoog het belast wordt?
als ik alle bruto bedragen bij elkaar optel en daar 8 procent van neem,en daarvan nog 19% ofhaal moet ik precies uitkomen tog?of begrijp ik het allemaal verkeerd?

edit: intussen heb ik een mailtje gestuurd naar mijn baas om te vragen onder welk cao we vallen
Fabienne Delpeut

Leeftijd: 45
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

als het goed is staat dit op je loonstrookje onder loonheffing:

1. Schijf Loon op jaarbasis Loonbelasting/premie volksverzekeringen
t/m € 17.319

Tot 65 jaar Arrow 33,60%
65 jaar en ouder Arrow 15,70%

2 € 17.320 t/m € 31.122
Tot 65 jaar Arrow 41,85%
65 jaar en ouder Arrow 23,95%

3 € 31.123 t/m € 53.064
Tot 65 jaar Arrow 42%
65 jaar en ouder Arrow 42%

4 € 53.065 of meer
Tot 65 jaar Arrow 52%
65 jaar en ouder Arrow 52%

Je moet dus je brutojaarloon berekenen (staat ook op je loonstrookje) = 12 maandsalarissen + 8% vakantiegeld

Wanneer het totaal daarvan onder de 17.319 euro blijft en je bent jonger dan 65 gaat er 33,65% vanaf enzovoorts enzovoorts.

Ik ben niet zo goed in rekenen maar je hebt natuurlijk iets minder dan 6 maanden aan vakantiegeld opgebouwd, dus dat is ook al lager natuurlijk dan wanneer het een jaar zou zijn geweest. Je kan ook op je loonstrookje zien hoeveel vakantiegeld je hebt opgebouwd, het loonstrookje nemen van de maand dat het uitbetaald is, rechterkolom onderaan: res. vak. geld t/m deze periode

wat voor werk doe je als ik vragen mag? dan weten we zo onder welke CAO je valt
bona fides

BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 20:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Waarschijnlijk moet je (ongeveer) 33% rekenen (ipv 19%).

Maar wat belangrijker is, is dat het brutobedrag aan vakantiegeld klopt. Dat brutobedrag staat op je loonstrookje, neem ik aan. Mocht er om één of andere reden te veel loonheffing zijn ingehouden, dan kun je dat volgend jaar terugkrijgen door aangifte te doen over 2008.

BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 20:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
wat voor werk doe je als ik vragen mag? dan weten we zo onder welke CAO je valt

Ik werk bij een telecom bedrijf als verkoopmedewerker
Fabienne Delpeut

BerichtGeplaatst: za 19 jul 2008 21:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

moet ik dan denken aan een callcenter of een winkel?
Aricci

BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

allebij eigenlijk :S
Fabienne Delpeut

BerichtGeplaatst: di 22 jul 2008 9:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dan is waarschijnlijk de CallcenterCAO van toepassing

wat betreft werktijden:

art 7.1: de arbeidstijd bedraagt ten hoogste 9 uur per dag en het dagdienstvenster ligt tussen 08:00 en 22:00

Dus als je later dan 10 uur 's avonds werkt of voor 8 uur 's ochtends, is er sprake van overuren.......tenzij het bij het werk hoort zoals opruimen, maar dat weet ik niet helemaal zeker!

art 20: eventuele meeruren worden niet extra betaald, maar het gewone loon wordt dan betaald, wel bouw je vakantierechten op over die uren (je mag ze dus wel meerkenen met het vakantiegeld). een kwartiertje extra werken worden niet beschouwd als meeruren

Dit komt uit de CAO van 2007-2008, die is echter al verlopen en de nieuwe is nog niet algemeen verbindend verklaard.....de onderhandelingen verlopen nogal stroef

de CAO van 2008-2010 stelt in art 7:1 dat de arbeidstijd 12 uur per dag bedraagt ten hoogste (dat is dus anders) en wat betreft meeruren zijn er geen veranderingen
Marco Knol

Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 24 jul 2008 2:57    Onderwerp: Re: Het maken van overuren en vakantiegeld Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:

Die datum wil ook nog wel eens variëren per CAO, al is 31 mei wel het gebruikelijkst. Sommige CAO's hanteren ook 30 april of 30 juni en ik dacht dat de uitzendcao een halfjaarlijkse uitbetaling kent (of in ieder geval; kende)
Verder sluit ik me geheel aan bij bona; kijk naar het bruto bedrag, dat moet kloppen.

Verder valt op te merken dat CAO's ook geregeld die 8% over de onregelmatigheidstoeslag of overwerktoeslag uitsluiten. Of dat werkgevers dat gewoon doen c.q dat de CAO daar niet echt duidelijk over is. in ieder geval zou dat kunnen volgens art. 16 lid 1 Wet minimumloon.

Met betrekking tot de bruto/netto berekening dient opgemerkt te worden dat vakantiebijslag in de categorie bijzondere heffingen valt en dat dus geen rekening wordt gehouden met loonheffingskorting. Concreet; je betaald extra veel belasting over je vakantiebijslag die je later eventueel kunt terugvragen.

Kortom, zoals bona al schreef, check vooral het brutobedrag.

BerichtGeplaatst: do 24 jul 2008 10:47    Onderwerp: Re: Het maken van overuren en vakantiegeld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
bona fides schreef:

Die datum wil ook nog wel eens variëren per CAO, al is 31 mei wel het gebruikelijkst. Sommige CAO's hanteren ook 30 april of 30 juni en ik dacht dat de uitzendcao een halfjaarlijkse uitbetaling kent (of in ieder geval; kende)

Art. 17 lid 1 Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag zegt "tot en met 31 mei", uit te betalen in juni. Ingevolge lid 2 mag van het tijdstip van uitbetaling worden afgeweken. Zoals ik het artikel lees mag van "31 mei" niet worden afgeweken, al is dat misschien niet helemaal logisch.

Quote:
Verder valt op te merken dat CAO's ook geregeld die 8% over de onregelmatigheidstoeslag of overwerktoeslag uitsluiten. Of dat werkgevers dat gewoon doen c.q dat de CAO daar niet echt duidelijk over is. in ieder geval zou dat kunnen volgens art. 16 lid 1 Wet minimumloon.

Ah, inderdaad. Lijkt me dat de CAO daar dan wel duidelijk over moet zijn, maar ik geloof meteen dat de praktijk wel eens anders is.

Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: wo 30 jul 2008 4:36    Onderwerp: Re: Het maken van overuren en vakantiegeld Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Art. 17 lid 1 Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag zegt "tot en met 31 mei", uit te betalen in juni. Ingevolge lid 2 mag van het tijdstip van uitbetaling worden afgeweken. Zoals ik het artikel lees mag van "31 mei" niet worden afgeweken, al is dat misschien niet helemaal logisch.

Het loon en dergelijke waarover de vakantiebijslag wordt opgebouwd moet opeisbaar zijn tot en met 31 mei. Zo lees ik artikel 17 lid 1 althans. Dat houdt dus al in dat indien je een maandloon ontvangt welke steeds achteraf aan het begin van de volgende maand uitbetaald wordt het loon van mei nog niet opeisbaar is op 31 mei en dientengevolge het jaar van de vakantietoeslag loopt van 1 mei t/m 30 april.
Als we het over maandlonen hebben. Bij de 4-wekelijkse betaling zal dat lopen van periode 6 t/m 5 (week 20 is ongeveer half mei).

BerichtGeplaatst: wo 30 jul 2008 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Daar heb je denk ik ook een punt. Maar wat als bij CAO is besloten dat het vakantiegeld in juli of augustus wordt uitbetaald. Gaat het dan nog steeds over het opeisbare loon t/m 31 mei? Daar lijkt het wel op.

Ligt natuurlijk niet erg voor de hand om vakantiegeld pas eind augustus te betalen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds