|
Auteur |
Bericht |
peter_maarschalkerweerd
Leeftijd: 68 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 07 okt 2008 18:05 Onderwerp: Hoe te handelen? |
|
|
Hallo,
Mijn zoon zijn relatie is ongeveer 2 jaar geleden geeindigd. Toen hij nog samenwoonde heb ik hem een rubber boot te leen gegeven compleet met buitenboordmotor.
Eerder dit jaar heeft hij om de gevraagd en werd hem verteld door zijn ex dat ze hem verkocht had. De boot staat op onze verzekeringspapieren als zijnde bijboot.
mijn vraag is de volgende.
Kan ik (nog) actie ondernemen door bv een brief te schijven dat ik de boot terug eis of de waarde van de boot terug vorderen?
Hoe moet ik zo'n brief opstellen (ergens op internet voorbeelden)? Valt dit onder diefstal of verduistering?
En heeft het nog wel zin.
Als schrijven niet helpt kan er dan aangifte gedaan worden of moet dit direct civiel (met advocaat) afgehandeld worden?
Ik heb gezocht in het archief maar kon even niets passends vinden.
Alvast bedankt.
Groet,
Peter |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 07 okt 2008 22:00 Onderwerp: |
|
|
U kunt in uw eigen woorden een brief schrijven waarin u aangeeft dat u uw eigen boot terug wilt hebben.
U doet er verstandig aan in die brief een termijn te stellen en deze brief zowel normaal als aangetekend te verzenden.
Wanneer dit geen effect sorteert, kunt in rechte afgifte van uw boot vorderen (eventueel voorafgegaan door een conservatoir beslag tot levering). In dat geval doet u er goed aan een advocaat in te schakelen. |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 08 okt 2008 21:50 Onderwerp: |
|
|
U hebt de boot in feite uitgeleend aan uw zoon en zijn partner. De vraag is even wat hij gedaan of gezegd heeft op het moment dat zij uit elkaar gingen. Kennelijk heeft die partner de boot meegenomen, met of zonder zijn toestemming.
Als die partner 'stiekum' de boot heeft meegenomen, pleegde die partner diefstal. Als die partner over die boot kon beschikken en toen de boot heeft verkocht, pleegde die partner verduistering.
Het zijn beide strafbare feiten, waar u aangifte van kunt doen bij de politie.
Maar: het strafrecht is er niet voor bedoeld om u uw eigendom terug te bezorgen. Daarvoor zult u een civiele aktie moeten beginnen. Dat betekent of naar een advocaat gaan of bijvoorbeeld het Juridisch loket. |
|
|
|
 |
|