|
Auteur |
Bericht |
Alboreto
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: za 19 jul 2008 23:53 Onderwerp: Verkoop geërfde woning - toestemming na scheiding???? |
|
|
Mijn moeder is in december 2007 overleden. Ik en mijn zusters hebben mijn broer gemachtigd om de verkoop van de woning van mijn moeder (vader 25 jaar geleden overleden) te regelen. Er is inmiddels een koper en een voorlopige koopakte. Nu blijkt dat de notaris meldt dat de ex-vrouw waarvan mijn broer 8 jaar geleden is gescheiden toestemming moet geven om de geërfde woning te mogen verkopen.
Mijn broer is overigens 4 jaar geleden getrouwd met een nieuwe vrouw.
Het komt op mij vreemd over dat zijn ex-vrouw, waar hij al 8 jaar geen contact meer mee heeft, nu toestemming moet geven voor de verkoop van de van onze moeder geërfde woning. Is dit echt allemaal waar???? Ik ben zeer nieuwsgierig naar de reactie(s) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: za 19 jul 2008 23:57 Onderwerp: |
|
|
Tenzij zijn ex-vrouw in het testament staat vermeld, wat in theorie natuurlijk mogelijk is, zou ik niet weten wat zij met de verkoop van het huis te maken zou hebben.
Bedoelt de notaris niet dat zijn huidige vrouw toestemming moet geven? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: zo 20 jul 2008 9:33 Onderwerp: |
|
|
Hangt van het testament van vader af denk ik. Als de boedel van vader onverdeeld is gebleven dat zat het onverdeelde erfdeelvan vader in de gemeenschap van goederen die tussen broer en ex-partner heeft bestaan.
Als dat niet expliciet is toebedeeld aan broer bij de echtscheiding dan zal zijn ex inderdaad toestemming moeten verlenen voor de verkoop/levering van de woning. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
Alboreto
|
Geplaatst: ma 21 jul 2008 22:39 Onderwerp: Verkoop geërfde woning - toestemming na scheiding???? |
|
|
Houd er rekening mee dat het antwoord van Flash van toepassing kan zijn. Als aanvulling op de case: de ex van mijn broer is twee jaar geleden opnieuw getrouwd. Ook mijn broer is opnieuw getrouwd. Blijft het dan niet vreemd dat zijn ex alsnog toestemming moet geven voor de verkoop van de woning van de van moeder geërfde woning?
Ben benieuwd naar de reactie(s) |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 22 jul 2008 0:15 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt me dat Flash het antwoord heeft gegeven. Als ik het goed begrijp is de ex-vrouw zelfs mede-eigenaar van de woning. Hertrouwen kan dat niet veranderen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Alboreto
|
Geplaatst: di 22 jul 2008 21:39 Onderwerp: Verkoop geërfde woning - toestemming na scheiding???? |
|
|
En is het dan zo dat zijn ex-vrouw dan mede-eigenaar is van het erfdeel van onze vader, of is zij ook mede-eigenaar van het erfdeel van onze moeder. Ben benieuwd. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 22 jul 2008 21:56 Onderwerp: |
|
|
Alleen van het erfdeel van jullie vader.
Misschien weet je, of kun je uitzoeken, hoe het testament van je vader op het punt van het huis in elkaar stak? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|