|
Auteur |
Bericht |
Scherpmes
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 01 jul 2008 5:04 Onderwerp: Achternaam ontnemen ... |
|
|
Ik hoop dat deze vraag op zichzelf mag staan en als zo ook beantwoord mag worden hier op het forum.
Mijn achternaam word juridisch gezien primair gedragen door mijn grootvader, mijn oom, mijn vader en mijn broer.
Verder zijn er geen mannen binnen de stamboom die de naam kunnen overdragen.
Mijn broer en ikzelf zijn wanneer bovengenoemde allen niet meer in leven zijn de enige twee dragers van die naam.
Tenminste als mijn vader niet besluit om te hertrouwen.
En daar schort het hem ...
Mijn broer en ik, wetende dat wij de enige twee overgebleven uiteindelijke achternaam dragers zullen zijn van onze stamboom hebben geen behoefte aan een ongewenste uitverkoop van onze familie naam.
Kunnen wij gelet op de toekomst (wetende dat wij als enige twee kinderen de boom dragen) eisen dat wij gevrijwaard blijven van de schande die mijn vader van plan is ?!
Mijn grootvader, mijn oom, zijn er eveneens op tegen dat de achternaam die wij gemeen ook háár achternaam word. |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: di 01 jul 2008 7:32 Onderwerp: |
|
|
Nou 't antwoord is kort en krachtig; nee, je kunt hier helemaal niks mee. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 01 jul 2008 8:04 Onderwerp: |
|
|
Wie bedenkt zo'n vraag?  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
equity
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM Studieomgeving (MA): UM Berichten: 14
|
Geplaatst: vr 04 jul 2008 20:31 Onderwerp: |
|
|
Al was je achternaam Van Orange-Nassau-Lippe-Biesterfeld dan had je nog geen poot om op te staan.... |
|
|
|
 |
Knorps
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: ma 07 jul 2008 12:03 Onderwerp: |
|
|
Misschien is het een kleine troost dat je vaders nieuwe echtgenote de naam weliswaar mag "gebruiken", maar haar officiele achternaam door huwelijk niet verandert. Jullie blijven dus de enige dragers van die naam. Dat is slechts anders wanneer zij in bepaalde andere landen trouwt (Engeland, Denemarken, VS, bijv.).
Voor de kinderen uit het huwelijk is dat natuurlijk een andere zaak. |
|
|
|
 |
Henk Cornelissen
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 23 jul 2008 13:53 Onderwerp: Re: Achternaam ontnemen ... |
|
|
Kortom, jouw ego mag in de weg staan van het nieuwe geluk van je vader?
Het zal je kind maar wezen....... |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: wo 23 jul 2008 14:25 Onderwerp: Re: Achternaam ontnemen ... |
|
|
Henk Cornelissen schreef: | Kortom, jouw ego mag in de weg staan van het nieuwe geluk van je vader?
Het zal je kind maar wezen....... |
Ben je een betrokkene of een beginnend jurist? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: do 24 jul 2008 2:29 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Irrelevant, HenkR |
Ik dacht het niet.
Een jurist helpt mensen zonder 'aanzien des persoons'.
De post van Henk Cornelissen was 'irrelevant'.
Op geenstijl.nl is dat passend maar hier -onder rechtenstudenten- niet. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
Henk Cornelissen
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 25 jul 2008 9:23 Onderwerp: |
|
|
Kan het zo zijn dat sommige vragen een bepaalde emotie bij je oproepen?
Dat je je afvraagt hoe iemand op een bepaalde gedachtengang komt?
Ik ben inderdaad "betrokkene": ik heb ook kinderen...... |
|
|
|
 |
HenkR
|
Geplaatst: vr 25 jul 2008 12:47 Onderwerp: |
|
|
Henk Cornelissen schreef: | Kan het zo zijn dat sommige vragen een bepaalde emotie bij je oproepen?
Dat je je afvraagt hoe iemand op een bepaalde gedachtengang komt?
Ik ben inderdaad "betrokkene": ik heb ook kinderen...... |
Ik kwam -uiteraard zou ik bijna zeggen- tot dezelfde vraag als jij.
Maarja zo kunnen we bij de meeste rechtzaken afvragen waarom ze gestart moeten worden, er is immers bijna altijd een mogelijkheid om ze te voorkomen?
Topicstarter lijkt ouderwetse denkbeelden te hebben maar dat lijkt me opzich geen belemmering vormen om in bovenstaande casus te kijken naar wat er juridisch mogelijk is. Er zijn zoveel denkbeelden immers..
Sommige dingen zijn voor de een nu eenmaal belangrijker dan voor de ander.
In bepaalde kringen zullen dit soort vragen omtrent de familienaam wel vaker voorkomen, neem ik aan.
En ik neem ook aan dat de boel opgelost kan worden zonder het geluk van de betrokkenen in de weg te staan.
Maar dat is helaas niet een ieder gegeven, het is een kunst of een meevaller.
Het 'recht' voorziet immers in die gevallen waarin burgers er zelf niet meer uitkomen? _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|