Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 07 aug 2025 6:12
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Maand opzegtermijn
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Fabienne Delpeut

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 10:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even antwoord geven op mijn eigen vraag:

Artikel 7:672 lid 2 is van toepassing wanneer aan de hand van artikel 7:667 is vastgesteld of opzegging is vereist. Wanneer opzegging is vereist komt art 7:672 om de hoek kijken voor de termijnen.

In het geval van Dizzer, waarbij dus al is vastgesteld dat opzegging niet was vereist, heeft hij niets aan art 7:672 en eindigt het contract van rechtswege zonder opzegging.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 13:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, art. 7:672 BW bepaalt alleen de lengte van de opzegtermijn die in acht moet worden genomen bij een opzegging. Uit het artikel volgt niet dat er ook een bevoegdheid bestaat om op te zeggen. Om dezelfde reden ben ik van mening dat als in een arbeidsovk staat vermeld "opzegtermijn bedraagt 1 maand", dit nog niet automatisch betekent dat er daarmee ook een bevoegdheid bestaat om op te zeggen. Uit de uitlegging van de arbeidsovereenkomst (aan de hand van Haviltex e.d.) zal moeten volgen of het de bedoeling van die bepaling was om bijv. tussentijdse opzegging mogelijk te maken.

Fabienne Delpeut schreef:
In mijn ogen gaat de rechter inderdaad ook volledig voorbij aan de toestemming van het CWI, maar partijen voeren ook niet aan dat deze toestemming ontbrak en dat dat de reden is dat de opzegging onrechtmatig was. Dus volgens mij mag de rechter dat dan ook niet concluderen toch?

Daar heb je denk ik gelijk in. De advocaat van de werknemer in die zaak heeft dus niet zo goed opgelet.

Quote:
Er zit inderdaad wel een hele dunne lijn tussen mededeling van opzegging (om het even zo te noemen) en verplichting tot opzegging. Lijkt mij dat het verschil (en dus het wel of niet bestaan van een verplichting) per geval moet worden bekeken.

Inderdaad. Maar ik vind het wel redelijk om zo'n verplichte mededeling/waarschuwing niet gelijk te stellen aan een opzegging. Zonder een verplichte tijdige waarschuwing kun je als werknemer voor een onaangename verrassing komen te staan de dag voordat je contract afloopt. Het is dus netjes als de werkgever tijdig moet aangeven dat je tijdelijke contract niet zal worden verlengd. Maar het gaat weer te ver om dan ook een ontslagvergunning verplicht te stellen.

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: ma 21 jul 2008 16:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het makkelijkste is dus inderdaad om het meteen de eerste keer goed te regelen en duidelijk maken wat je nou bedoelt!

Quote:
De advocaat van de werknemer in die zaak heeft dus niet zo goed opgelet.

Nee dat had denk ik ook wel beter gekund.

Quote:
Het is dus netjes als de werkgever tijdig moet aangeven dat je tijdelijke contract niet zal worden verlengd. Maar het gaat weer te ver om dan ook een ontslagvergunning verplicht te stellen.

Het verplicht stellen gaat mij ook te ver. Door alle administratieve rompslomp die dat met zich mee brengt maakt het ook niet beter. Als het verplicht was zou je als werkgever echt nog maar amper van medewerklers afkomen denk ik, de kantonrechtersformule is nu ook vaak al een hoge drempel voor werkgevers hoewel ik natuurlijk niets mis vind met een uitgebreide bescherming voor werknemers tegen willekeur van werkgevers.

Het doen van een tijdige mededeling dat het contract niet verlengd gaat worden getuigt mijns inziens van goed werkverschap!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Marco Knol

Leeftijd: 55
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 24 jul 2008 3:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Altijd leuke discussies dit. Enfin, het houdt mij van de straat en brengt brood op de plank. Wat ik altijd adviseer in een contract op te nemen is het volgende:
1. een contract voor bepaalde tijd eindigt van rechtswege
2. als je tussentijds wil kunnen opzeggen; prima, maar vermeld dat expliciet
3. vermeld de opzegtermijn
4. geef aan dat de opzegtermijn door partijen onderling bepaald kan worden
5. geef aan dat hetgeen onder 2 en 3 bedoeld wederzijds geld

De jurisprudentie, zeker bij de Kr, is, zoals eigenlijk hier ook al geconstateerd, toch wat wisselend, en aangezien de Kr toch veelal in KG moet beslissen over al dan niet voortbestaan van de arbeidsovereenkomst ivm de loonbetaling, is mijn motto wat dat betreft:"Better safe than sorry."

Opzeggen, ook als is overeengekomen dat dat kan is nog altijd gebonden aan de bepalingen van het BBA etc. Ofwel, je hebt toestemming van CWI nodig of overeenstemming met werknemer, danwel ontbinding.

Tot slot; sommige CAO's en arbeidsovereenkomsten kennen een termijn waarvoor aangegeven moet worden dat een contract niet verlengd gaat worden. Overtreding daarvan maakt iha werkgever schadeplichtig doch staat aan beëdindiging niet in de weg.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 2 van 2 Ga naar pagina Vorige  1, 2

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds