|
Auteur |
Bericht |
EppoNL
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1
|
Geplaatst: do 20 sep 2007 14:09 Onderwerp: Abbonement opzeggen |
|
|
Beste mensen,
Ik heb een probleem met mijn hosting provider. Vorig jaar had ik namelijk een factuur gekregen voor mijn domein naam en hosting. Na wat heen en weer gemailt is de domein naam verwijderd van de factuur, aangezien die al een geruime tijd ergens anders was onder gebracht en dus niet meer bij hun. Tevens heb ik toen gevraagd hoe ik mijn hosting kon opzeggen, aangezien ik het toch niet meer gebruik. Hierop kreeg ik te horen dat ik dat via de post moest doen.
Ik heb toen dus een brief geschreven met daarin dat ik de hosting met ingang van het nieuwe jaar wil opzeggen (helaas heb ik de brief niet aangetekend verzonden aangezien het ging om een €12,- hosting en daarvoor €7,50 verzendkosten te betalen zag ik toen niet zitten.), maar nu kreeg ik van de week weer de factuur in mijn mail box met daarop weer de domein naam. Na een paar keer heen en weer mailen komt het er nu op neer dat het bedrijf vind dat hun niks fout hebben gedaan en dat ik gewoon moet betalen. Is dat echt zo en moet ik gewoon betalen of heb ik gelijk en is het contract gewoon ontbonden?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
Mvg Remco |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 20 sep 2007 23:21 Onderwerp: |
|
|
Het contract is geldig beëindigd (als je dat tijdig en volgens de geldende voorwaarden hebt gedaan), maar je probleem is dat je dat niet keihard kunt bewijzen.
Je kunt nog wel wat babbelen over de ontvangsttheorie (een verklaring krijgt haar werking op het moment dat die de ontvanger bereikt en met de post lukt dat gewoonlijk wel binnen 2 dagen, 3:37 lid 3 BW), maar ik denk dat je er niet echt uitkomt.
Vanwege de hoogte van het bedrag zou ik ze voorstellen of ze accoord willen gaan met die middenweg: jij 6 euro betalen en dan klaar.
Tip: verstuur de volgende keer de opzeggingbrief ook per fax en maak een printje van de verzendbevestiging. Soms kan dat zelfs met een deel van de tekst van de fax er op. Dan sta je iets beter. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 20 sep 2007 23:55 Onderwerp: |
|
|
Als zij ontkennen een opzegging binnengekregen te hebben en jij niet kunt bewijzen dat zij de brief ontvangen hebben, dan kun je je er niet op beroepen dat het abonnement opgezegd is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
GAPPESTEIN
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 12
|
Geplaatst: di 23 okt 2007 21:05 Onderwerp: opzegtermijn van 2 maanden, mag dat? |
|
|
Hallo mensen,
Als ik mag inhaken met mijn ''probleem''.
Ik zit namelijk in dezelfde situatie.
In Februari schriftelijk opgezegd en krijg nu een factuur voor volgend termijn.
Gebeld met ze, maar er is daar niets te vinden van een opzegging dus wordt derhalve stilzwijgend verlengd.
Niet aangetekend verstuurd..........
Maar toen ik zei dat ik dan nu direkt (per email) ging opzeggen (nieuwe periode start pas 15-11-2007) omdat dit mijns inziens binnen een redelijk termijn is (kleine 7 weken voor einde oude contract), werd mij gezegd dat er in de voorwaarde staat dat je minimaal 2 maanden van te voren moet opzeggen.
Is dit wettelijk te onderbouwen door de webhost of is dit een onredelijk en niet billijk termijn voor een opzegging van een webhosting.
1 Maand voor beëindiging moet toch meer dan voldoende zijn?
Wel doordacht mij te factureren 8 dagen na ''overschrijding'' van de 2 maanden opzegtermijn, dit lijkt mij niet in orde en over nagedacht.
Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet,
Richard _________________ Audemus iura nostra defendere |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
Berichten: 3307
|
Geplaatst: wo 24 okt 2007 8:58 Onderwerp: |
|
|
Ja dit mag.
Dat ze 8 dagen na overschrijding van de opzegtermijn factureren lijkt mij juist logisch. Dan heeft het bedrijf het overzicht van wie er (op tijd) heeft opgezegd en wie er verlengt. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
roadrunner391
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 1
|
Geplaatst: do 17 jul 2008 13:52 Onderwerp: |
|
|
Ik wilde ook graag even inhaken:
Ik heb een contract afgesloten voor een bepaalde tijd, expliciet aangegeven welk bedrag en op welke datum geld afgeboekt mag worden (voor contractsduur). Dit alles is contracuteel vastgelegd.
Ik heb schriftelijk opgezegd, maar heb hier helaas geen bewijs van. Nu wordt er na contractseinde nog steeds geld afgeboekt en bovendien een hoger bedrag dan in het contract stond.
Welke stappen kan ik nu ondernemen? |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
Berichten: 791
|
Geplaatst: do 17 jul 2008 19:58 Onderwerp: Re: opzegtermijn van 2 maanden, mag dat? |
|
|
GAPPESTEIN schreef: | In Februari schriftelijk opgezegd en krijg nu een factuur voor volgend termijn.
Gebeld met ze, maar er is daar niets te vinden van een opzegging dus wordt derhalve stilzwijgend verlengd.
Niet aangetekend verstuurd..........  |
Een (1) filmpje maken waarin te zien is dat de brief in envelop en op de bus doet doet lijkt mij voldoende.
GAPPESTEIN schreef: | Niet aangetekend verstuurd..........  |
Een reactie binnen twee weken vragen is goed bewijs.
GAPPESTEIN schreef: | Is dit wettelijk te onderbouwen door de webhost of is dit een onredelijk en niet billijk termijn voor een opzegging van een webhosting.
1 Maand voor beëindiging moet toch meer dan voldoende zijn? |
De bewijslast licht bij jou. Deze wordt omgedraaid wanneer de opzeg termijn langer is dan drie maanden. Een reden waarop deze onredelijk bezwarend zou kunnen zijn is je al enige tijd geen gebruik meer maakte van het abonnement en dit voor de tegenpartij duidelijk was. Dat laatste lijkt me hier lastig. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
Berichten: 1146
|
Geplaatst: do 17 jul 2008 21:33 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Het contract is geldig beëindigd (als je dat tijdig en volgens de geldende voorwaarden hebt gedaan), maar je probleem is dat je dat niet keihard kunt bewijzen.
|
Met een kopie van de verstuurde brief sta je nog vrij sterk.
Er is jurisprudentie over maar het naadje van de kous weet ik niet helaas. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 17 jul 2008 22:26 Onderwerp: |
|
|
roadrunner391 schreef: | Ik heb schriftelijk opgezegd, maar heb hier helaas geen bewijs van. Nu wordt er na contractseinde nog steeds geld afgeboekt en bovendien een hoger bedrag dan in het contract stond.
Welke stappen kan ik nu ondernemen? |
Praktisch gezien kun je storneren: je bank opdracht geven de automatische incasso terug te draaien. Dit moet binnen 4 weken gebeuren.
Juridisch gezien zit je nog aan het contract (en dus ook betaling) vast als er niet (op de juiste wijze) is opgezegd. Als het bedrijf waar je het abonnement hebt betwist dat jij hebt opgezegd, rust in beginsel de bewijslast van dat opzeggen op jou. Dan moet je aantonen dat jouw opzegging het bedrijf (tijdig) heeft bereikt. Dat valt waarschijnlijk niet mee. (Als het bedrijf de opzegging niet betwist is er uiteraard geen probleem, dan is het abonnement gewoon beëindigd.)
In dit geval is het interessant dat het bedrijf een hoger bedrag heeft afgeboekt dan normaal. Het bedrijf heeft dus iets uit te leggen. Dat kun je mogelijk gebruiken mocht het bedrijf betwisten dat jij hebt opgezegd. Als het bedrijf geen verklaring heeft voor de verhoging, dan zou je kunnen suggereren dat het iets te maken moet hebben met jouw opzeggingsbrief, die blijkbaar niet op de juiste manier is verwerkt. Ik kan me voorstellen dat de bewijslast dan verschuift naar het bedrijf. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|