Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 23:02
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Voordeelstoerekening/matiging schadevergoeding
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nautilus

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 3:57    Onderwerp: Voordeelstoerekening/matiging schadevergoeding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de volgende vraag. Het antwoord is misschien eenvoudiger dan ik denk, toch kom ik er niet uit.

Casus:

Door een fout van B wordt schade aangebracht aan de pijpleiding van A. Deze leiding heeft een technische levensduur van 80 jaar, is inmiddels 40 jaar in gebruik, en een vervangende leiding zou 1 miljoen euro kosten. Aangesproken tot schadevergoeding verweert B zich door te stellen dat hij slechts voor 500.000 euro aanspreekbaar is, aangezien A bij vervanging een voordeel geniet nu deze al veertig jaar in gebruik is. Is deze stelling juist?

Ik denk zelf dat de stelling niet juist is, nu bij zaakschade vaak de abstracte wijze van schadevergoeding de norm is.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Nautilus

Leeftijd: 37
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 6:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hm, in HR Staat/Knebel zijn wel regels te vinden, maar die gaan enkel om de schadevergoeding wanneer herstel nog mogelijk is. In dat geval bestaat de vermogensschade uit de kosten van herstel; de waardevermindering na herstel wordt van deze kosten afgetrokken, en zo houdt men het bedrag aan te vorderen schadevergoeding over.

Ik denk niet dat die regel analoog op de situatie waarbij slechts vervanging mogelijk is, kan worden toegepast.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 15 jul 2008 12:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als je uitgaat van vergoeding van de vermogensschade (art. 6:95 BW), dan moet je strikt genomen kijken naar wat A nu heeft en wat A zou hebben gehad zonder de onrechtmatige daad. Het verschil is een pijpleiding die nog 40 jaar mee kon. Wat is daar de waarde van? Als een ruwe schatting zou je inderdaad op 500.000 euro uit kunnen komen. (Lijkt mij dat je eigenlijk moeilijk moet doen met contante waardeberekeningen en dergelijke, maar dat laten we nu maar zitten.)

(Als de kosten van reparatie onder dat bedrag liggen, dan is het eenvoudiger, want dan betaalt B gewoon de kosten van reparatie, met evt. een correctie voor waardevermindering als in Staat/Knebel. Maar in dit geval lijkt reparatie hetzij fysiek hetzij economisch onmogelijk te zijn.)

Ik kom dus niet uit op voordeelstoerekening, omdat ik niet kijk naar wat het kost om A in dezelfde fysieke toestand te brengen waarin hij zich zou hebben bevonden zonder de onrechtmatige daad, maar alleen naar wat het kost om A in dezelfde vermogenspositie te brengen.

Nu kan ik me voorstellen dat het gemis aan pijpleiding voor A weer extra kosten oplevert. Misschien gaat zijn bedrijf wel failliet als hij de pijpleiding niet vervangt. Dan zou B in principe ook voor die schade moeten opdraaien, laten we zeggen nog een miljoen euro (totaal 1,5 miljoen). Dan wordt het opeens economisch verstandiger om de pijpleiding te vervangen (1 miljoen vs. 1,5 miljoen), net zoals reparatie economisch verstandiger kan zijn dan het vergoeden van de dagwaarde. In dat geval ligt het m.i. voor de hand om B te laten opdraaien voor de kosten van vervanging van de pijpleiding (want dat is goedkoper dan vergoeding van de dagwaarde plus de schade van het faillissement).

Nu rijst het probleem of je voordeelstoerekening moet toepassen. A heeft inderdaad het voordeel dat de nieuwe pijpleiding langer meegaat dan de oude pijpleiding. Maar een beroep op voordeelstoerekening door B komt eigenlijk neer op een beroep door B op ongerechtvaardigde verrijking van A. Ik heb het idee dat zo'n beroep hier niet opgaat. B heeft schuld en A heeft er niet voor gekozen om zijn geld nu al uit te geven i.p.v. over 40 jaar. Mijns inziens moet B nu gewoon de volledige 1 miljoen euro betalen. (Maar dit is dus in het scenario dat de pijpleiding economisch gezien vervangen moet worden omdat de totale schade anders nog groter wordt.)

Wat betreft wel/geen beroep op voordeelstoerekening / ongerechtvaardigde verrijking bij vervanging, dat doet me denken aan het Quelle-arrest. Het HvJ EG zag geen plaats voor ongerechtvaardigde verrijking bij late vervanging van een (niet-conform) product. Een heel andere situatie, maar er is een parallel te trekken. (En interessant dat het HvJ EG zich zo duidelijk over privaatrechtelijke rechtsfiguren uitlaat.)
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds