Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 18:47
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

6:233 onder b: wel of niet aan informatieplicht voldaan?
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Nautilus

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 0:39    Onderwerp: 6:233 onder b: wel of niet aan informatieplicht voldaan? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Inderdaad, ik val jullie lastig met mijn huiswerk, maar daar is dit forum natuurlijk ook een beetje voor bedoeld. Cool

Casus: Groothandel Jan Jong BV nodigt, onder verwijzing naar zijn algemene voorwaarden, Verbeek BV- een vervoerder- uit om aan Jan Jong BV een aanbod te doen in verband met het vervoer over land van een aantal machines. Verbeek doet het aanbod en gaat daarmee akkoord met de gelding van de eerder genoemde algemene voorwaarden. Vervolgens aanvaardt Jan Jong BV het aanbod en stelt tegelijkertijd aan Verbeek een exemplaar van de voorwaarden ter hand.

Vragen:

a) Op grond van welk wetsartikel is hier sprake van tijdige terhandstelling, en op grond van welk wetsartikel is hier sprake van ontijdige terhandstelling?

b) Stel dat beide partijen een mondelinge overeenkomst aangaan met inbegrip van de nog niet ter hand gestelde algemene voorwaarden van Jan Jong BV. Vervolgens ondertekent Verbeek een formulier waarop deze algemene voorwaarden staan afgedrukt. Heeft de terhandstelling tijdig plaats gevonden?

Ik kan hier in de literatuur en in wetsartikelen weinig over vinden en ben dus niet tot een antwoord gekomen. Ik heb wel wat gedachtes over de vragen:

a) Jan Jong BV doet een uitnodiging tot een aanbod. Vervolgens reageert Verbeek: hij doet een aanbod, en aanvaard daarmee de algemene voorwaarden (6:231c jo. 6:232, BW). Hij is daarmee aan de bedingen gebonden. Aangezien Jan Jong tijdens het aanvaarden een exemplaar van de algemene voorwaarden aan Verbeek geeft, lijkt het mij dat voldaan is aan 6:234 onder a, BW. Op grond van dit artikel zou dus tijdig aan de informatieplicht zijn voldaan. Maar op grond van welk artikel zou hier niet aan voldaan zijn? Ik weet zelf niet waar ik het zoeken moet. In het feit dat het hier om twee ondernemingen gaat, en 6:233 dus niet van toepassing is (6:235)? (Lijkt mij onwaarschijnlijk Confused.) Of zou HR Geurtzen/Kampstaal hierover een aanwijzing kunnen geven? (Die heb ik zelf niet kunnen vinden.)

b) Hier wordt pas aan de informatieplicht voldaan ná het sluiten van de overeenkomst. Ook hier heb ik geen idee, hoewel ik denk aan 6:234 onder b BW.

Als iemand mij kan helpen met dit probleem, dan hoor ik het graag. Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: zo 06 jul 2008 1:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

a) Artikel 6:234 BW eventueel in combinatie met Artikel 6:233 sub b BW.

Quote:
a) Jan Jong BV doet een uitnodiging tot een aanbod. Vervolgens reageert Verbeek: hij doet een aanbod, en aanvaard daarmee de algemene voorwaarden (6:231c jo. 6:232, BW). Hij is daarmee aan de bedingen gebonden. Aangezien Jan Jong tijdens het aanvaarden een exemplaar van de algemene voorwaarden aan Verbeek geeft, lijkt het mij dat voldaan is aan 6:234 onder a, BW.

Verbeek kom op deze wijze immers voor een verdrongen feit te staan. Het lijkt mij niet dat dit artikel op deze wijze is bedoelt. Verbeek zou in dit geval minstens de kans moeten krijgen om zijn aanbod te herroepen.

6:233 b, 6:234 a, 6:248 BW?

b) In princiepe is het antwoord nee, maar het heeft wat weg van de overeenkomst nog niet tot stand is gekomen. In dat laatste geval is het antwoord ja maar let wel: het is dan Jong BV die het aanbod doet en Verbeek die het aanbod accepteerd. Een uitnodiging tot een aanbod doen wil zoveel zeggen de overeenkomst kleur geven door bijvoorbeeld een prijs te noemen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds