Content Syndication
|
|
|
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
Auteur |
Bericht |
efviedie
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 30 jun 2008 14:11 Onderwerp: Eenzijdig aanpassen van de voorwaarden voor bonus na ontslag |
|
|
Hallo,
Ik heb een vraag/probleem en ik hoop dat er hier mensen zijn die daarover wat advies kunnen geven.
Ik heb een aantal jaar gewerkt bij een werkgever. Op 30 april dit jaar is dat contract op mijn verzoek ontbonden.
Een van de onderdelen van het contract was een variabel loon van ruim 600,- euro per maand. De voorwaarden voor het bepalen van de hoogte van het uit te keren variable loon zijn de afgelopen jaren door de werkgever een aantal keren eenzijdig aangepast (kan dit uberhaupt zo maar?).
Na (of eigenlijk al voor) mijn vertrek heb ik gevraagd naar uitsluitsel over de hoogte van dit bedrag (over de eerste vier maanden). Twee maanden later heb ik eindelijk een antwoord. De voorwaarden om tot uitbetaling van het variabele loon over 2008 zijn wederom aangepast. Mag dit zo maar?
Een van de punten waarop de hoogte van het variabele loon wordt gebaseerd is ook een beoordelingsformulier. Jullie raden het al deze was de afgelopen jaren erg goed, alleen over dit jaar is het een stuk minder (en pas opgemaakt na mijn vertrek).
In hoeverre kan mijn ex-werkgever dit maken. Ik voel me niet zo netjes behandeld, maar weet niet zo goed op welke rechten ik me kan beroepen. En of er uberhaupt rechten zijn die dit soort gevallen dekken.
Wie o wie kan me wat informatie geven. Ik heb wel het eea aan informatie gevonden, maar die is eigenlijk nooit volledig. |
|
|
|
 |
D Error
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 149
|
Geplaatst: wo 02 jul 2008 23:41 Onderwerp: |
|
|
Het eenzijdig aanpassen van arbeidsvoorwaarden komt in de praktijk veelvuldig voor.
Doorslaggevend is altijd hetgeen dat in de arbeidsovereenkomst staat.
De werkgever is bevoegd tot wijzigen van de individuele arbeidsvoorwaarden als:
-primaire arbeidsvoorwaarden:
A: dmv uitleg beding: haviltexcriterium toepassen.
B: eenzijdig wijzigingsbeding 7:613 BW, mits aan de voorwaarden is voldaan, echter de heersende leer is dat deze niet individueel kan worden toegepast, maar zich leent tot wijziging collectieve arbeidsvoorwaarden (CAO)
C: instemming: verwijzen naar personeelsgids of een andere eenzijdig door de werkgever opgemaakt collectieve regeling (al dan niet in samenspraak OR)
D: 7:611 BW, Goed werknemerschap: je moet op redelijke voorstellen WG ingaan (HR:Van der lely/ taxi Hofman), tenzij dit onaanvaardbaar is (HRGuitoneau/ Midnet Tax BV)
Het is dus mogelijk om arbeidsvoorwaarden te wijzigen eenzijdig door de werkgever. De vraag is wat voor beding staat in de arbeidsovereenkomst. Is er een CAO van toepassing, zo ja wat wordt daarin omtrent dit onderwerp geregeld. Bestaat er een verwijzing naar een personeelsgids of andere regeling waarin deze mogelijkheid tot wijziging aan de werkgever wordt gegeven of niet. Als er een regeling is, wat zegt deze dan?
Je geeft ook aan dat je de overeenkomst hebt ontbonden, is dit gedaan door wederzijdse toestemming? Zo ja onder welke voorwaarden? Is dit gedaan ex 7:685 BW? Zo ja, heeft de rechter een vergoeding ex lid 8, de kantonrechtersformule gegeven, waarin deze factoren zijn afgewogen bij een schade vergoeding? Was het een dringende reden, en heb je ontslag op staande voet genomen en de werkgever schadeplichtig is geworden?
Ik kan je geen simpel antwoord geven nu er vele vragen ontbeantwoord zijn. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 03 jul 2008 0:25 Onderwerp: Re: Eenzijdig aanpassen van de voorwaarden voor bonus na ontslag |
|
|
@D Error: uit efviedie's bericht volgt vrij duidelijk dat hij zijn contract met inachtneming van een termijn van 2 maanden heeft opgezegd. Over een ontslagvergoeding gaat de vraag niet.
efviedie schreef: | Een van de onderdelen van het contract was een variabel loon van ruim 600,- euro per maand. De voorwaarden voor het bepalen van de hoogte van het uit te keren variable loon zijn de afgelopen jaren door de werkgever een aantal keren eenzijdig aangepast (kan dit uberhaupt zo maar?). |
Dat ligt er een beetje aan hoe dat in je contract is vastgelegd. Als de voorwaarden in je contract stonden, kunnen die niet eenzijdig (in je nadeel) worden aangepast, net zoals je vaste salaris niet eenzijdig kan worden verlaagd. Maar als het meer om een bonusregeling gaat die eigenlijk bovenop de arbeidsvoorwaarden die in je contract (en in de CAO) zijn vastgelegd komt, dan heeft het bedrijf m.i. wel wat vrijheid bij het inrichten van die regeling.
Je schrijft weliswaar dat het variabel loon onderdeel van je contract was, maar dat zou bijv. een regel kunnen zijn als "werknemer komt in aanmerking voor de bonusregeling". Maar als er staat "het variabele loon bedraagt 1% van de gemaakte omzet", dan kan daar niet zomaar 0,5% van worden gemaakt.
Quote: | Een van de punten waarop de hoogte van het variabele loon wordt gebaseerd is ook een beoordelingsformulier. Jullie raden het al deze was de afgelopen jaren erg goed, alleen over dit jaar is het een stuk minder (en pas opgemaakt na mijn vertrek).
In hoeverre kan mijn ex-werkgever dit maken. |
Er bestaat natuurlijk geen regel die zegt dat dat mag. De werkgever moet zich gewoon aan de geldende voorwaarden houden. Maar het zal waarschijnlijk lastig zijn om aan te tonen dat hij dit niet heeft gedaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|
 |
Pagina 1 van 1 |
|
|
U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen U mag geen reacties plaatsen U mag uw berichten niet bewerken U mag uw berichten niet verwijderen U mag niet stemmen in polls
|
|
|
|