|
Auteur |
Bericht |
kassenbouwer
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 20 jun 2008 15:34 Onderwerp: Greenshoe optie bij beursintroductie |
|
|
Ik heb nog een vraag naar aanleiding van mijn scriptie over beursintroducties. Ditmaal over de Greenshoe optie. Indien bij de introductie een Greenshoe optie is gegeven, betekent dit dat de begeleidende bank de mogelijkheid heeft een extra pakket aandelen van de verkopende aandeelhouders of onderneming te kopen tegen de introductieprijs. De grootte van dit extra pakket aandelen kan variëren, maar zal meestal rond de 15% liggen. De optie kan normaal gesproken gedurende de eerste 30 dagen na introductie worden uitgeoefend.
De optie is voor de bank een manier om risicoloos te koers te kunnen ondersteunen, maar kan ook gebruikt worden voor speculatie. Dat laatste is verboden in Richtlijn 2003/6/EG. Maar weet iemand misschien waar dit in de Nederlandse wet staat?
En wat is de juridische term in Nederland voor de Greenshoe optie, over-allotment optie, overtoewijzingsoptie/faciliteit, overinschrijvingsfaciliteit?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
hummus
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: zo 22 jun 2008 18:09 Onderwerp: scriptie |
|
|
Wat is precies jou onderwerp van je scriptie.
Ik ben namelijk ook een scriptie aan het schrijven over IPO's.
Die van mij gaat over de beursintroductie van TomTom
Groeten |
|
|
|
 |
kassenbouwer
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: zo 22 jun 2008 18:55 Onderwerp: Re: scriptie |
|
|
hummus schreef: | Wat is precies jou onderwerp van je scriptie.
Ik ben namelijk ook een scriptie aan het schrijven over IPO's.
Die van mij gaat over de beursintroductie van TomTom
Groeten |
Het onderwerp is de processen omtrent de beursgang. Ik heb interviews gedaan met CEOs/CFOs van bedrijven die in Nederland recent naar de beurs zijn gegaan. TomTom hoort daar ook bij. |
|
|
|
 |
hummus
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: zo 22 jun 2008 20:14 Onderwerp: beursintroductie |
|
|
en is je nog wat opgevallen bij de beursintroductie van TomTom?
Volgens mij is het enige dat er niet direct sprake was van underpricing maar na een maand wel.
Of heb jij daar misschien nog andere ideeen over omtrent TomTom |
|
|
|
 |
|