|
|
| Auteur |
Bericht |
unknown
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA):
|
Geplaatst: ma 17 sep 2007 22:33 Onderwerp: Vrijlating van dieren strafbaar? |
|
|
Wanneer iemand bijvoorbeeld koeien expres uit de wei laat onstnappen (zonder toestemming van de boer). Onder welk strafbaar feit valt dit dan? Diefstal lijkt me niet aangezien je je de dieren niet wederrechtelijke toeeigend...
Is er ergens een artikel over 'vrijlating van dieren'
alvast bedankt voor de reacties. |
|
|
|
|
 |
cogito-ergo-sum
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: di 18 sep 2007 0:01 Onderwerp: |
|
|
In ieder geval onder de privaatrechterlijke onrechtmatige daad (art. 6:162 BW)  |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: di 18 sep 2007 0:27 Onderwerp: |
|
|
| art. 350 Sr schreef: | 1. Hij die opzettelijk en wederrechtelijk enig goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, vernielt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste twee jaren of geldboete van de vierde categorie.
2. Gelijke straf wordt toegepast op hem die opzettelijk en wederrechtelijk een dier dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, doodt, beschadigt, onbruikbaar maakt of wegmaakt. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
unknown
|
Geplaatst: di 18 sep 2007 9:04 Onderwerp: |
|
|
hai, die moest ik hebben, bedankt.... Want ik had nu wel al een artikel gevonden met betrekking tot het vrijlaten van VEE , maar dan vroeg ik me weer af hoe het bijvoorbeeld zit met het vrijlaten van konijnen of vossen, maar dat is dus 350 sr. ik moet voortaan is wat verder lezen dan me neus lang is  |
|
|
|
|
 |
unknown
|
Geplaatst: di 18 sep 2007 10:49 Onderwerp: diefstal |
|
|
| maar valt het eigenlijk helemaal niet onder diefstal (310 sr)??? Wat is nou precies 'Wederrechtelijk toeeigenen', valt het laten ontsnappen van dieren daar ook onder? je hebt immers tijdelijk heerschappij over de dieren terwijl je geen eigenaar bent... |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 18 sep 2007 11:47 Onderwerp: Re: diefstal |
|
|
Het oogmerk van wederrechtelijke toeëigening is afwezig wanneer je dieren laat ontsnappen.
Welk artikel heeft betrekking op het vrijlaten van vee? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
Lucas
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: zo 21 okt 2007 22:35 Onderwerp: |
|
|
| Beetje late reactie, maar art. 424 Sr. (baldadigheid) kan bij het opzettelijk vrijlaten van koeien wellicht van stal worden gehaald. |
|
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 29 jun 2008 17:08 Onderwerp: re. op vrijlaten dieren |
|
|
Ik reageer erg lang na de probleemstelling. Maar toch ...
Het vrij laten van dieren valt onder art. 350 Sr. (vernieling)
Dat artikel stelt namelijk strafbaar het opzettelijk en wederrechtelijk vernielen, beschadigen, onbruikbaar maken of wegmaken van een goed dat een ander toebehoort. Dus het weg laten vliegen van kanaries, weg laten zwemmen van karpers door de sluis van de vijver open te zetten etc.
levert vernieling op. Ook een fietsband laten leeglopen, een aardappel in de uitlaat van een auto drukken, levert derhalve vernieling op.
Lid 2 van art. 350 Sr stelt dieren gelijk met 'enig goed'. |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: zo 29 jun 2008 17:48 Onderwerp: Re: re. op vrijlaten dieren |
|
|
| Lexus schreef: | Ik reageer erg lang na de probleemstelling. Maar toch ...
Het vrij laten van dieren valt onder art. 350 Sr. (vernieling) |
Klopt, maar dat was op 18 september 2007 ook al vastgesteld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
|
|