|
Auteur |
Bericht |
Schaapje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 25 jun 2008 17:45 Onderwerp: Overuren niet meer betalen |
|
|
Hoi, ik ben zelf ook een rechtenstudent, maar met dit weet ik ff geen raad meer.
Ik heb inmiddels 5 jaar een bijbaantje bij hetzelfde bedrijf. In die 5 jaren werden alle overuren uitbetaald. De afspraak die ik met hun had (helaas niet op papier, maar mondeling is toch ook een contract), is dat mijn overuren altijd uitbetaald zouden worden (tenzij het er maar een paar waren). Ik heb een contract van 8 uur, maar werk ook al sinds jaar en dag 16 uur in de week. Kortom ik maak 8 overuren in de week, die ik dus nu niet meer uitbetaald zou krijgen. De vaste medewerkers hadden dit beleid al langer, maar voor de zaterdaghulpen (wat ik ben) is dit nooit zo geweest.
Nu is mijn vraag, kunnen ze dit zomaar maken?
En als dit zo is, kan ik dan tegen hun zeggen dat ik me dan aan mijn contract ga houden en dat de uren die ze me meer hebben ingepland, dat ik die niet meer ga maken. Want ik werk toch voor die uren... Ze zullen het uiteindelijk wel gaan uitbetalen, maar dit zal waarschijnlijk pas aan het einde van het boekjaar zijn. Dit zou betekenen dat ik dus meer dan 5 maanden op mijn geld zou moeten gaan wachten. Is dit acceptabel?
Graag jullie advies hierover....
Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
RPRN
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 99
|
Geplaatst: do 26 jun 2008 20:25 Onderwerp: |
|
|
Aangezien de overuren niet tot de 'bedongen arbeid' behoren, ben je uiteraard nergens toe verplicht en kan je gewoon de andere 8 uur weigeren. Weliswaar is het praktijk, maar dit zegt uiteraard niets. Wel moet je werkgever de overuren gewoon gelijktijdig betalen met je salaris. Wijs je werkgever gewoon eens op jullie mondelinge overeenkomst. Indien dit niet werkt, kun je dreigen met een loonvordering in te stellen of gewoon niet meer overwerken en wachten tot het jaar voorbij is en uitbetaald krijgen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 26 jun 2008 23:49 Onderwerp: |
|
|
Als je "sinds jaar en dag" 16 uur in de week werkt, dan lijkt het mij dat er inmiddels een arbeidsovereenkomst voor 16 uur per week is. Helemaal nu er kennelijk zelfs niets op papier staat.
In onderling overleg kan er natuurlijk ook 8 uur van worden gemaakt. Maar op dit moment kun je m.i. 16 uur (betaald) afdwingen en kan de werkgever dat op zijn beurt ook. De werkgever kan dat natuurlijk niet als hij je maar 8 uur wil betalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
RPRN
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 99
|
Geplaatst: vr 27 jun 2008 0:09 Onderwerp: |
|
|
Klopt inderdaad. Art. 7:610b BW is een artikel waar veel werkers met overuren een beroep op doen om de omvang van hun arbeid aan te tonen. |
|
|
|
 |
|