|
Auteur |
Bericht |
keesvdmade
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 11:36 Onderwerp: Zienswijze/Bezwaar |
|
|
De volgende situatie...
Tijdens de 6 weken waarin zienswijzen kunnen worden ingediend (bij voornemen vrijstelling ex artikel 19 lid 2 WRO) zijn geen zienswijzen ingediend danwel te laat ingediend.
Bestaat na verlening bouwvergunning dan voor degene die geen/te laat zienswijze hebben ingediend nog de mogelijkheid bezwaar te maken?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 13:25 Onderwerp: Re: Zienswijze/Bezwaar |
|
|
keesvdmade schreef: | Bestaat na verlening bouwvergunning dan voor degene die geen/te laat zienswijze hebben ingediend nog de mogelijkheid bezwaar te maken? |
Nee, tenzij. Zie art. 6:13 Awb (jo. art. 7:1 Awb). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 14:34 Onderwerp: |
|
|
Wacht even, we hebben het hier over twee verschillende besluiten.
1) De vrijstelling van het bestemmingsplan.
2) De bouwvergunning.
Iemand die verzuimt zienswijzen in te dienen tegen een voorgenomen vrijstelling van het bestemmingsplan, kan niet meer in beroep tegen die vrijstelling (tenzij...). Dat volgt uit 6:13 Awb.
Echter, bezwaar maken tegen de bouwvergunning kan nog wel! Dat bezwaar maakt alleen (denk ik) geen kans, als dat (slechts) inhoudt dat de vrijstelling ten onrechte is verleend. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 17:29 Onderwerp: |
|
|
arizona schreef: | Wacht even, we hebben het hier over twee verschillende besluiten. |
Oei, goed gezien.
Hoe werkt dit als er een aanvraag voor een bouwvergunning wordt gedaan waarvoor vrijstelling nodig is, zodat die aanvraag wordt geacht mede een verzoek om zodanige vrijstelling in te houden (art. 46 lid 3 Woningwet)? Wordt dan eerst met gebruikmaking van de uniforme voorbereidingsprocedure een vrijstelling verleend, waarna vervolgens op de "normale manier" een bouwvergunning wordt verleend? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 19:09 Onderwerp: |
|
|
Goede vraag. Ik twijfel.
Quote: | Een aanvraag om bouwvergunning die slechts kan worden ingewilligd na vrijstelling als bedoeld in de artikelen 15, 17 of 19 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening wordt geacht mede een verzoek om zodanige vrijstelling in te houden. |
Hieruit maak ik op dat er wel sprake is (blijft) van zowel een aanvraag voor een bouwvergunning als een verzoek om vrijstelling: twee aanvragen met twee besluiten dus. Dit maak ik ook op uit artikel 49, hoewel dat wel een wat verwarrend artikel is.
Het bepaalt dat het besluit op de aanvraag voor de bouwvergunning moet worden genomen binnen X weken na het verstrijken van de termijn voor het indienen van zienswijzen - naar ik aanneem op de voorgenomen vrijstelling want ik zie nergens afdeling 3.4 Awb van overeenkomstige toepassing verklaard op de bouwvergunningprocedure. Dit blijkt ook als je dit artikel legt naast 19a WRO, waarin (kortere) termijnen zijn gesteld voor het besluit op de vrijstelling.
Overigens wordt in artikel 49 ook bepaald dat de verleende vrijstelling voor beroep geacht wordt deel uit te maken van de bouwvergunning waarop hij betrekking heeft. Het rare is dat hiermee in feite - neem ik aan - voor het vrijstellingsbesluit een uitzondering wordt gemaakt op afdeling 3.4 Awb, in zoverre namelijk, dat het besluit "mee" lijkt te gaan met het beroep in twee instanties van de bouwvergunning, terwijl dat normaal gesproken beroep in één instantie zou zijn.
(Ik zal nog even kijken of ik links naar de artikelen kan opnemen).
Edit: ja gelukt
Edit 2: inmiddels twijfel ik niet meer  |
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 19:31 Onderwerp: |
|
|
In geval van een aanvraag bouwvergunning die enkel kan ingewilligd worden met behulp van een vrijstelling worden de twee besluiten voor de mogelijkheid van beroep geacht één besluit te zijn.
Het bouwvergunningsbesluit is daarbij leidend ten opzichte van het vrijstellingsbesluit, dat is voorbereid met afdeling 3.4 Awb. Dus tegen het vrijstellingsbesluit én het bouwvergunningsbesluit staat bezwaar, beroep, hoger beroep open.
In de nieuwe Wet ruimtelijke ordening, in werkingtreding 1 juli 2008, is dit gelijk getrokken en is afdeling 3.4 Awb op beide procedures van toepassing verklaard, ingeval van aanvraag bouwvergunning die enkel ingewilligd kan worden met vrijstelling (dan een ontheffing). |
|
|
|
 |
arizona
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 19:35 Onderwerp: |
|
|
fiasc o schreef: | Het bouwvergunningsbesluit is daarbij leidend ten opzichte van het vrijstellingsbesluit, dat is voorbereid met afdeling 3.4 Awb. Dus tegen het vrijstellingsbesluit én het bouwvergunningsbesluit staat bezwaar, beroep, hoger beroep open. |
Natuurlijk, ook nog bezwaar. Jemig zeg, beetje overdreven (zienswijzen én bezwaar tegen een besluit). Maar goed, onder de nieuwe Wro vervalt bezwaar dan dus.
Voor het antwoord op de eerste vraag maakt dit alles neem ik aan niet uit, in die zin dat art. 6:13 Awb niet in de weg staat aan het indienen van bezwaar tegen de bouwvergunning, voor zover dat bezwaar betrekking heeft op iets anders dan de vermeende ongeldigheid van de - aan de bouwvergunning ten grondslag liggende - verleende vrijstelling. |
|
|
|
 |
fiasc o
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 150
|
Geplaatst: di 24 jun 2008 10:46 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Voor het antwoord op de eerste vraag maakt dit alles neem ik aan niet uit, in die zin dat art. 6:13 Awb niet in de weg staat aan het indienen van bezwaar tegen de bouwvergunning, voor zover dat bezwaar betrekking heeft op iets anders dan de vermeende ongeldigheid van de - aan de bouwvergunning ten grondslag liggende - verleende vrijstelling. |
Bij nader inzien, is het toch anders...
Afdeling bestuursrechtspraak Raad van State,4 juli 2007,200703198/1.
Hierin wordt overwogen dat aangezien de bouwvergunningsprocedure leidend is, in een bezwaarfase ook bezwaren tegen het vrijstellingsbesluit naar voren kunnen worden gebracht, die in een zienswijze niet worden genoemd. |
|
|
|
 |
keesvdmade
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 24 jun 2008 13:58 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor al het meedenken!
Resumé: Indien te laat een zienswijze is ingediend tegen de voorgenomen vrijstelling blijft de mogelijkheid om als belanghebbende in de bezwaarfase bezwaar te maken tegen de verleende bouwvergunning (welke tegelijk met de vrijstelling wordt verleend) Klopt het zo? |
|
|
|
 |
fiasc o
|
Geplaatst: di 24 jun 2008 14:13 Onderwerp: |
|
|
keesvdmade schreef: | Bedankt voor al het meedenken!
Resumé: Indien te laat een zienswijze is ingediend tegen de voorgenomen vrijstelling blijft de mogelijkheid om als belanghebbende in de bezwaarfase bezwaar te maken tegen de verleende bouwvergunning (welke tegelijk met de vrijstelling wordt verleend) Klopt het zo? |
Zoals ik de bovengenoemde uitspraak heb gelezen kan dat inderdaad.
graag gedaan  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 24 jun 2008 15:34 Onderwerp: |
|
|
Interessante uitspraak die fiasc o vond. Ook te vinden als LJN BA8695.
Als ik het goed begrijp is er een verschil tussen de situatie dat er afzonderlijke aanvragen zijn gedaan voor vrijstelling van het bestemmingsplan en voor een bouwvergunning, en de situatie dat er alleen een bouwvergunning is aangevraagd, welke aanvraag op grond van art. 46 lid 3 Woningwet wordt geacht mede een verzoek om vrijstelling in te houden.
In de tweede situatie verlies je door het niet indienen van een zienswijze blijkens de uitspraak van de RvS geen bezwaar- en beroepsmogelijkheden. Dit is als ik het goed begrijp de situatie van keesvdmade.
In de eerste situatie zijn er twee afzonderlijke procedures en moet je een zienswijze tegen de vrijstelling hebben ingediend om ertegen in beroep te kunnen.
Maar in de tweede situatie is het weer anders als de uniforme openbare voorbereidingsprocedure van toepassing is verklaard (art. 3:10 Awb) op de bouwvergunningaanvraag. Dan kun je (en moet je) tijdig een zienswijze indienen tegen zowel de vrijstelling als de vergunningverlening en staat alleen beroep open tegen de vrijstelling en vergunningverlening gezamenlijk.
keesvdmade schreef: | Indien te laat een zienswijze is ingediend tegen de voorgenomen vrijstelling blijft de mogelijkheid om als belanghebbende in de bezwaarfase bezwaar te maken tegen de verleende bouwvergunning (welke tegelijk met de vrijstelling wordt verleend) Klopt het zo? |
Klopt, en dat bezwaar kan dus óók gericht zijn tegen de vrijstelling. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
fiasc o
|
Geplaatst: di 24 jun 2008 20:53 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Interessante uitspraak die fiasc o vond. Ook te vinden als LJN BA8695. |
Zoals in de noot bij de uitspraak ook wordt aangegeven, verliest de uitspraak haar relevantie na de invoering van de nieuwe Wet ruimtelijk ordening. Dan wordt in de Woningwet de uniforme openbare voorbereidingsprocedure voorgeschreven op de bouwvergunningaanvraag, in geval van samenhang met een ontheffing. Dus de tweede situatie die bona fides beschrijft.
Voor de hoofdvraag in dit topic is dit echter allemaal niet relevant. |
|
|
|
 |
Cogito ergo sum
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 jul 2008 13:52 Onderwerp: Re: Zienswijze/Bezwaar |
|
|
keesvdmade schreef: | De volgende situatie...
Tijdens de 6 weken waarin zienswijzen kunnen worden ingediend (bij voornemen vrijstelling ex artikel 19 lid 2 WRO) zijn geen zienswijzen ingediend danwel te laat ingediend.
Bestaat na verlening bouwvergunning dan voor degene die geen/te laat zienswijze hebben ingediend nog de mogelijkheid bezwaar te maken?
Alvast bedankt! |
Jazeker.
Lange tijd is dit onzeker geweest omdat de rechtbank Roermond en Amsterdam in hun uitspraak lijnrecht tegenover elkaar stonden.
Echter heeft zich in 2007 de Afdeling hierover uitgesproken en bepaald dat ook hij die geen zienswijze heeft ingediend wel ontvankelijk is in bezwaar. |
|
|
|
 |
abraxes
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 10 jul 2008 19:26 Onderwerp: |
|
|
Maar... we leven inmiddels in 2008... |
|