|
Auteur |
Bericht |
jpdeboer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: zo 22 jun 2008 19:54 Onderwerp: Is organisatie rechtspersoon ex art. 2:1 lid 2 BW |
|
|
Morgen tentamen Bestuursrecht 1, maar ik blijf de fout ingaan bij het bepalen of een orgaan onderdeel is van een rechtspersoon ex 2:1 lid 2 BW. Neem bv waterschap. Het klink mij logisch in de oren dat dit een rechtspersoon is ingesteld krachtens publiekrecht, maar waar kan ik vinden dat het waterschap rechtspersoonlijkheid heeft? Of kun je dit afleiden uit art. 10 Waterschapswet, waarin wordt gesproken over bestuursorganen? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 22 jun 2008 20:11 Onderwerp: |
|
|
Heb je art. 2:1 lid 1 BW gelezen? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jpdeboer
|
Geplaatst: zo 22 jun 2008 21:08 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Heb je art. 2:1 lid 1 BW gelezen? |
dom dom dom...
Maar moet er in 2:1 lid 2 gevallen letterlijk gesproken worden over rechtspersoon in de desbetreffende wetten, of zijn er nog andere omschrijvingen die worden gebruikt om rechtspersoonlijkheid toe te kennen? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: zo 22 jun 2008 21:28 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij moet je voor je tentamen weten dat een bestuursorgaan iets anders is dan de rechtspersoon. Jij zal dus moeten kunnen duiden dat de gemeente rechtspersoonlijkheid heeft en privaatrechtelijke overeenkomsten aan kan gaan en het College (onder andere) een bestuursorgaan is dat besluiten neemt in de zin van de Awb.
Uit de vragen zou je mijns inziens moeten kunnen opmaken of er sprake is van rechtspersoonlijkheid en uit het BW maak je dus op dat sowieso de staat, gemeente, provincie en waterschap rechtspersoonlijkheid hebben. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: zo 22 jun 2008 21:36 Onderwerp: |
|
|
Groene serie privaatrecht:
Quote: | Voorbeelden van lichamen die vallen onder art. 1 lid 2 zijn de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), art. 4a WVW (1994), de Sociaal Economische Raad (SER), art. 1 Wet op de Bedrijfsorganisatie (1950), het College voor zorgverzekeringen, art. 1a Ziekenfondswet (1964), het Commissariaat voor de Media, art. 9 lid 1 Mediawet en de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW), art. 1.16 Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (1992), De arbeidsvoorzieningsorganisatie, art. 2 Arbeidsvoorzieningenwet 1996, het Faunafonds, art. 83 Flora- en faunawet. |
art. 4a WVW schreef: | Er is een Dienst Wegverkeer, in het maatschappelijk verkeer aangeduid als RDW. De dienst bezit rechtspersoonlijkheid en is gevestigd te Zoetermeer. |
art. 1 Wet op de bedrijfsorganisatie schreef: | 1. Er is een Sociaal-Economische Raad, hierna genoemd Raad.
2. De Raad heeft zijn zetel te 's-Gravenhage.
3. De Raad is rechtspersoon. |
_________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
jpdeboer
|
Geplaatst: zo 22 jun 2008 21:46 Onderwerp: |
|
|
BG schreef: | Volgens mij moet je voor je tentamen weten dat een bestuursorgaan iets anders is dan de rechtspersoon. Jij zal dus moeten kunnen duiden dat de gemeente rechtspersoonlijkheid heeft en privaatrechtelijke overeenkomsten aan kan gaan en het College (onder andere) een bestuursorgaan is dat besluiten neemt in de zin van de Awb.
Uit de vragen zou je mijns inziens moeten kunnen opmaken of er sprake is van rechtspersoonlijkheid en uit het BW maak je dus op dat sowieso de staat, gemeente, provincie en waterschap rechtspersoonlijkheid hebben. |
Het gaat mij vooral om de lid 2 gevallen waarbij rechtspersoonlijkheid moet blijken uit het bij of krachtens de wet bepaalde. Tijdens het tentamen moet ik ook aan kunnen geven uit welk artikel dit blijkt.
@Bona fides, tnx voor je voorbeelden! |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: ma 23 jun 2008 20:28 Onderwerp: |
|
|
Het werkt met jo's, zo moet je het opschrijven. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
|