Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
tentamens op i...
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 22 aug 2025 23:34
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Toerekenbaarheid OD bij verkeerde voorlichting door derde
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Arnoud Engelfriet

Leeftijd: 50
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2008 22:11    Onderwerp: Toerekenbaarheid OD bij verkeerde voorlichting door derde Reageer met quote Naar onder Naar boven

Stel ik loop door het bos en zie een mooie appelboom met appels. Ik wil er een plukken, maar vraag me af of dat wel mag. Ik mag immers niet zomaar andermans appels wegnemen. Gelukkig komt er een boswachter op de fiets langs, en die verzekert mij dat dat mag omdat de boom van de gemeente is en die dit gewoon toelaten.

Ik pluk even later een appel, en vanachter een (andere) boom springt de jonkheer te voorschijn. Ik bleek namelijk van een boom op zijn terrein geplukt te hebben in plaats van een gemeenteboom.

Is deze onrechtmatige daad mij toerekenbaar? Ik mocht er immers gerechtvaardigd op vertrouwen dat het een gemeenteboom was, omdat de boswachter me dit verzekerde.

Arnoud
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 22 jun 2008 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het plukken van de appel is in beginsel onrechtmatig wegens inbreuk op het eigendomsrecht van de jonkheer. De onrechtmatigheid kan worden weggenomen door toestemming van de eigenaar. In dit geval heb je geen toestemming van de eigenaar, want de boswachter handelde niet names de jonkheer.

Een andere rechtvaardigingsgrond zie ik verder niet. Wel kun je proberen de boswachter aan te spreken, ik zou zeggen op grond van art. 6:162 BW. (Op grond van art. 3:70 BW als de boswachter namens de jonkheer toestemming had gegeven maar hiertoe niet bevoegd was.)

edit: je vroeg naar de toerekenbaarheid. De gedraging is je zonder meer toe te rekenen. (Of ben ik nu al te stellig? Misschien kan ik er beter nog even over nadenken.)

edit2: ik ben toch geneigd om de toerekeningsvraag hier te beperken tot het verband tussen de dader en de gedraging. In dit geval lijkt het me duidelijk dat het plukken van de appel is toe te rekenen aan de plukker. De vraag of de plukker zich kan beroepen op, bijvoorbeeld, gerechtvaardigd vertrouwen is dan een vraag naar de rechtmatigheid van het plukken. Het plukken is in beginsel onrechtmatig jegens de eigenaar, en daar verandert de mededeling van de boswachter niets aan.

Ik neem aan dat je het in ieder geval eens bent dat de jonkheer schade kan vorderen. Als dat niet van de plukker kan, dan blijkbaar van de boswachter. De vraag is dus of het plukken misschien (ook?) is toe te rekenen aan de boswachter. Daar twijfel ik een beetje over, maar daar is in ieder geval wel wat voor te zeggen. Dus misschien kan de jonkheer ook direct de boswachter aanspreken. Een andere redenering is dat de boswachter onrechtmatig jegens de jonkheer handelde niet vanwege een inbreuk op zijn eigendomsrecht, maar door schending van de ongeschreven norm dat je potentiële appelplukkers niet tegen beter weten in wijsmaakt dat het mag.

Maar ook als de jonkheer de boswachter direct kan aanspreken, lijkt de plukker zelf me (ook) aansprakelijk jegens de boswachter. Ik zie geen goede reden waarom de jonkheer de plukker niet kan aanspreken alleen omdat de boswachter (waar de jonkheer niets mee heeft te maken) iets heeft gezegd.

BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 9:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zat te denken aan verontschuldigbare dwaling, ik was immers te goeder trouw in de veronderstelling dat het mocht. Behoort de schade dan wel voor mijn rekening te komen?

Maar ja, als dat niet zo is dan is dat wel heel oneerlijk voor de jonkheer. Van wie kan die dan zijn schade vergoed krijgen? Een niet nader bekende boswachter? Dan gaat die ook weer naar zijn collega wijzen die hem dat gezegd had ooit maar nu met pensioen in Spanje zit.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Arnoud Engelfriet schreef:
Maar ja, als dat niet zo is dan is dat wel heel oneerlijk voor de jonkheer. Van wie kan die dan zijn schade vergoed krijgen? Een niet nader bekende boswachter? Dan gaat die ook weer naar zijn collega wijzen die hem dat gezegd had ooit maar nu met pensioen in Spanje zit.

Precies, dat was ook mijn gedachte. Maar je hebt een punt met verontschuldigbare dwaling. Daar stapte ik toch te makkelijk overheen.

Mijn eerste benadering "de plukker is degene die plukt, dus het plukken is hem toe te rekenen" lijkt me toch niet juist. Het gaat bij de toerekening toch om schuld/verwijtbaarheid aan de onrechtmatige gedraging. Misschien is er inderdaad geen verwijtbaarheid van de plukker (omdat je de boswachter zou moeten kunnen vertrouwen, dus verontschuldigbare dwaling), maar dan zou ik het hem toch willen toerekenen krachtens de in het verkeer geldende opvattingen. Vooral omdat het mij vreemd lijkt als de jonkheer alleen de boswachter zou kunnen aanspreken.

Met rechtvaardigingsgronden (bijv. toestemming) wordt op deze manier rekening gehouden in lid 2 van art. 6:162 BW. Met schulduitsluitingsgronden (bijv. verontschuldigbare dwaling) in lid 3.

Nu vraag ik me wel af wanneer een beroep op verontschuldigbare dwaling dan wel zou helpen. Als de persoon die schade lijdt daar ook niets aan kan doen, waarom zou die niet altijd de feitelijke dader kunnen aanspreken, die dan weer verhaal kan halen op de persoon die hem deed dwalen?

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Ram

BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Is het niet zo dat de Jonkheer de schade van de weggenomen appel civiel kan verhalen op de appelplukker, en deze appelplukker dit bedrag weer kan verhalen op (de werkgever van) de boswachter?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Arnoud Engelfriet

BerichtGeplaatst: ma 23 jun 2008 20:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat moet sowieso lukken. Maar ik vroeg me meer af of de plukker onder de aansprakelijkheid uit zou kunnen komen door zich achter de boswachter te verschuilen. Valt dat niet onder toerekenbaarheid in de zin van 6:162 lid 3?
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds