|
Auteur |
Bericht |
JohnathanDoe
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 01 okt 2007 16:10 Onderwerp: herroepen adoptie/ petitie starten |
|
|
mail:marcelVerstraaten@gmail.com
Laatst aangepast door JohnathanDoe op zo 10 mei 2009 22:46, in totaal 3 keer bewerkt |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 01 okt 2007 17:19 Onderwerp: |
|
|
Burgerlijk Wetboek, boek 1, artikel 231
1. De adoptie kan door een uitspraak van de rechtbank op verzoek van de geadopteerde worden herroepen.
2. Het verzoek kan alleen worden toegewezen, indien de herroeping in het kennelijk belang van de geadopteerde is, de rechter van de redelijkheid der herroeping in gemoede overtuigd is, en het verzoek is ingediend niet eerder dan twee jaren en niet later dan vijf jaren na de dag, waarop de geadopteerde meerderjarig is geworden.
Burgerlijk Wetboek, boek 1, artikel 232
1. Door herroeping van de adoptie houdt de familierechtelijke betrekking tussen de geadopteerde en zijn kinderen enerzijds en de adoptiefouder of adoptiefouders en zijn bloedverwanten anderzijds op te bestaan.
2. De familierechtelijke betrekking die door de adoptie opgehouden had te bestaan, herleeft door de herroeping.
3. Artikel 230 vindt ten aanzien van de herroeping overeenkomstige toepassing.
U kunt de adoptie dus alleen herroepen als u op het moment van het verzoek 20, 21 of 22 jaar oud bent. Het verzoek moet u indienen bij de civiele sector van de rechtbank. Voor het indienen van het verzoek heeft u een advocaat nodig. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
JohnathanDoe
|
Geplaatst: di 02 okt 2007 8:53 Onderwerp: |
|
|
mail:marcelVerstraaten@gmail.com for further questions
Laatst aangepast door JohnathanDoe op zo 10 mei 2009 22:47, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
JetKroket
Leeftijd: 105 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: di 02 okt 2007 9:23 Onderwerp: |
|
|
Ik weet hier helaas verder niets van af.
Een goede advocaat in de arm nemen, is mijn advies.
Zo te lezen hebt u die al. _________________ 'Sorry, onze bar is gesloten. Wilt u misschien iets drinken in afwachting dat ze opengaat?'
- Wiet van Broeckhoven |
|
|
|
 |
komodo
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 04 okt 2007 19:42 Onderwerp: |
|
|
Hmmm, zoals ik er tegen aankijk zou ik je petitie waarschijnlijk wel tekenen. Ik vind ook dat de termijn waarbinnen je de adoptie moet herroepen te kort is, evenals de mogelijkheden voor een minderjarige trouwens om zijn adoptie tegen te houden tot op het moment dat hij daar zelf een wil over kan hebben.
Wat betreft het aanklagen van je adoptiefamillie denk ik dat het erg zal afhangen wat er precies is voorgevallen en hoe een en ander bewezen zou kunnen worden. Alleen maar een köt jeugd gehad hebben is natuurlijk niet voldoende; er moet wel in strafrechtelijke zin of in civiel rechtelijke zin een norm zijn geschonden. Daarbij moet je je ook afvragen in hoeverre je een dergelijke gang naar de rechter echt wilt, maar dat is natuurlijk aan jou.
Ik ben zeer geïnteresseerd in deze problematiek, en zou het op prijs stellen als je ons enigzins op de hoogte wilt houden. Helaas kan ik je (nog) niet van advies dienen, ik heb nog onvoldoende kennis van het recht daarvoor. |
|
|
|
 |
JohnathanDoe
|
Geplaatst: za 06 okt 2007 23:02 Onderwerp: |
|
|
Laatst aangepast door JohnathanDoe op zo 10 mei 2009 22:48, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
JohnathanDoe
|
Geplaatst: di 13 mei 2008 0:24 Onderwerp: |
|
|
Laatst aangepast door JohnathanDoe op zo 10 mei 2009 22:49, in totaal 2 keer bewerkt |
|
|
|
 |
JohnathanDoe
|
Geplaatst: wo 11 jun 2008 16:27 Onderwerp: |
|
|
Laatst aangepast door JohnathanDoe op zo 10 mei 2009 22:49, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 11 jun 2008 20:33 Onderwerp: |
|
|
Gefeliciteerd en bedankt dat je laat weten hoe het is afgelopen.
Ik hoop dat dit je zal helpen het verleden achter je te laten. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Jana
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: vr 13 jun 2008 17:43 Onderwerp: herroepen van de adoptie door de adoptieouder(s) zelf |
|
|
Gefeliciteerd JD!!!
Ik heb ook een vraag over adoptie. Namelijk, kan de adoptieouder(s) zelf de adoptie herroepen/terugdraaien? Als die zich na een aantal jaren bedenkt...weten jullie daar iets over? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: vr 13 jun 2008 18:16 Onderwerp: |
|
|
Zonder de wet erop na te slaan durf ik te zeggen dat dat niet kan.
En inderdaad geeft de wet die mogelijkheid niet. Het is zelfs zo dat de adoptie in stand blijft als later blijkt dat aan de voorwaarden voor adoptie (art. 1:228 BW) niet was voldaan (art. 1:230 BW).
Het artikel over herroeping is:
art. 1:231 BW schreef: | 1. De adoptie kan door een uitspraak van de rechtbank op verzoek van de geadopteerde worden herroepen.
2. Het verzoek kan alleen worden toegewezen, indien de herroeping in het kennelijk belang van de geadopteerde is, de rechter van de redelijkheid der herroeping in gemoede overtuigd is, en het verzoek is ingediend niet eerder dan twee jaren en niet later dan vijf jaren na de dag, waarop de geadopteerde meerderjarig is geworden. |
Als ik het goed begrijp is JD erin geslaagd om de rechter ervan te overtuigen dat de limiet van vijf jaren van lid 2 in zijn geval buiten toepassing moet blijven. Aan de informatie die hij van Koomen & Franken advocaten heeft te zien zou dit kunnen zijn gebaseerd op een jurisprudentiële uitzondering (die vermoedelijk te maken heeft met art. 8 EVRM, maar het fijne weet ik er niet van).
Ik kan me niet voorstellen dat er op basis van een bepaling als art. 8 EVRM een recht is voor adoptieouders om de adoptie terug te draaien. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
JohnathanDoe
|
Geplaatst: vr 13 jun 2008 20:09 Onderwerp: |
|
|
mail:marcelVerstraaten@gmail.com for further questions |
|