|
Auteur |
Bericht |
WhatsInAName
Leeftijd: 47 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 12 jun 2008 14:46 Onderwerp: Duur Projectcontract |
|
|
Beste mensen,
Ik ben in 2007 gaan werken bij een bedrijf middels een zogenoemd Projectcontract.
Hier staat het volgende in:
---------
2.1 De arbeidsovereenkomst wordt aangegaan voor de duur van het project [naam project] dat duurt tot en met [einddatum in 2007] met optie op verlenging van steeds een kalendermaand.
2.2 De overeenkomst eindigt van rechtswege na de duur, waarvoor zij is aangegaan, zonder dat daartoe opzegging zal zijn vereist.
--------
Na dit project ben ik werkzaamheden blijven verrichten voor dit bedrijf, zij het bij andere klanten dan het project waar in de overeenkomst aan gerefereerd wordt. Ik heb na dit contract nooit een nieuw contract getekend.
Het feit wil nu dat ik een vaste aanstelling aangeboden heb gekregen bij een ander bedrijf, waar ik ja op heb gezegd.
Nu verteld het eerste bedrijf mij dat dit projectcontract automatisch is overgegaan in een contract voor onbepaalde tijd, en dat ik dus een opzegtermijn heb van een maand, en een relatiebeding van 3 maanden.
Kan iemand mij iets meer vertellen over het fenomeen: projectcontract?
Loopt dit inderdaad automatisch door in een contract voor onbepaalde tijd (ook al staat er OPTIE op verlenging)?
Met vriendelijke groet |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 12 jun 2008 16:14 Onderwerp: |
|
|
Een projektcontract kan inderdaad worden aangegaan voor een bepaalde tijdsduur afhankelijk van het project. Los daarvan gaat een tijdelijk contract veelal over in een contract voor onbepaalde tijd als de werknemer gewoon werkzaamheden blijft verrichten. Dit is juist ter bescherming van werknemers! Ik weet niet goed wat ik moet maken van die optie om telkens met 1 maand te verlengen.
Maar wat is precies het probleem? Een opzegtermijn van 1 maand is redelijk en wettelijk ok, en een relatiebeding van 3 maanden ook. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
WhatsInAName
|
Geplaatst: do 12 jun 2008 16:25 Onderwerp: |
|
|
Ja het is redelijk in die zin, maar ik was mij niet bewust van dit relatiebeding, en heb in de tussentijd een aantal nieuwe relaties opgebouwd, waar ik dus de komende 3 maanden niet zou kunnen werken..
Het mooiste is: het bedrijf waar het om gaat heeft totaal geen weet wat ik bij die relaties doe (heeft deze relaties zelfs nog nooit gezien) en de kans is niet aanwezig dat ze er zelf werkzaamheden gaan verrichten (geen contacten, geen kennis en geen capabel personeel), dus het wordt nu puur gebruikt om mij te 'pesten'. |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: do 12 jun 2008 16:33 Onderwerp: |
|
|
Als dat zo is, goede kans dat het beding inderdaad als onredelijk uitgelegd moet worden.
Praktisch: je hebt slechts last van dat beding voor zover je ex werkgever je eraan gaat houden. Als ze zelf nauwelijks contact hebben met die relaties is de kans daarop wellicht klein.
Verder, zo'n beding kan je niet zomaar in de maag gesplitst worden. Je moet er wel voor hebben getekend. Als dat niet is gebeurd is het ongeldig. Is de moeite om even te checken. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
WhatsInAName
|
Geplaatst: do 12 jun 2008 16:40 Onderwerp: |
|
|
Mijn ex-werkgever heeft, sinds ik heb aangegeven dat ik een nieuwe uitdaging heb gevonden, 'de pik op me', dus ja, hij gaat me er aan houden, puur om te pesten.
En ik heb er voor getekend destijds, het was opgenomen in de projectovereenkomst. Nu staat er echter:
"het bedrijf van opdrachtgever van werkgever, of een bedrijf gelijk, gelijksoortig, of aanverwant aan dat van werkgever, dan wel direct of indirect zelf een dergelijk bedrijf te leiden of daaraan deel te nemen"
Het bedrijf van opdrachtgever is geen probleem, want daar werk ik al lang en breed niet meer, maar "Soortgelijk" is natuurlijk helemaal een mooie, want dan zou ik 3 maanden niet werkzaam kunnen zijn op mijn vakgebied (wat mij overigens wel weer het recht geeft om mijn ex-werkgever te verzoeken mij hiervoor een redelijke vergoeding wegens gederfte inkomsten te doen toekomen). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 12 jun 2008 17:47 Onderwerp: |
|
|
WhatsInAName schreef: | En ik heb er voor getekend destijds, het was opgenomen in de projectovereenkomst. Nu staat er echter: |
Staat er nu wat anders dan toen je ervoor tekende?
Quote: | Het bedrijf van opdrachtgever is geen probleem, want daar werk ik al lang en breed niet meer, maar "Soortgelijk" is natuurlijk helemaal een mooie, want dan zou ik 3 maanden niet werkzaam kunnen zijn op mijn vakgebied (wat mij overigens wel weer het recht geeft om mijn ex-werkgever te verzoeken mij hiervoor een redelijke vergoeding wegens gederfte inkomsten te doen toekomen). |
Dat is duidelijk een concurrentiebeding. Het is blijkbaar schriftelijk overeengekomen, en daarmee lijkt het mij geldig. Een periode van 3 maanden is zeer bescheiden.
Dat je contract van rechtswege is overgegaan in een vast contract lijkt me wel te kloppen. Opzegtermijn van een maand hoort daarbij.
Quote: | Loopt dit inderdaad automatisch door in een contract voor onbepaalde tijd (ook al staat er OPTIE op verlenging)? |
Als de werkzaamheden worden voortgezet is er sprake van stilzwijgende verlenging (art. 7:668 BW). De derde verlenging geeft een vast contract. Interessant is wel voor welke periode er steeds stilzwijgend is verlengd:
art. 7:668 lid 1 BW schreef: | Indien de arbeidsovereenkomst na het verstrijken van de tijd, bedoeld in artikel 667 lid 1, door partijen zonder tegenspraak wordt voortgezet, wordt zij geacht voor dezelfde tijd, doch telkens ten hoogste voor een jaar, op de vroegere voorwaarden wederom te zijn aangegaan. |
Voor nog eens de duur van het project, of toch gewoon voor een maand? Voor een maand lijkt mij voorlopig de meest redelijke uitleg. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
WhatsInAName
|
Geplaatst: do 12 jun 2008 21:39 Onderwerp: |
|
|
Nee het is nog steeds dezelfde overeenkomst.
Wat ik alleen niet fair vind is dat dit contract is afgesloten voor dat specifieke projekt, en dat het relatiebeding nu ineens geldt voor ál mijn klanten omdat het kontrakt stilzwijgend verlengt schijnt te zijn... Sommige klanten had ik al lang voordat ik bij dit bedrijf kwam, dus die staan ook raar te kijken straks als ik ineens niet meer langs "mag" komen..
Mijn "werkgever" weet niet eens waar deze klanten zitten, heeft ze nog nooit in persoon gezien, en stuurt alleen de factuur op basis van de urenstaten die ik inlever. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 12 jun 2008 22:50 Onderwerp: |
|
|
WhatsInAName schreef: | Wat ik alleen niet fair vind is dat dit contract is afgesloten voor dat specifieke projekt, en dat het relatiebeding nu ineens geldt voor ál mijn klanten omdat het kontrakt stilzwijgend verlengt schijnt te zijn... |
Niet "ineens", zoals we al hebben vastgesteld. Dat concurrentiebeding had je voor zover ik het begrijp ook gehad als je direct na afloop van het project zou zijn vertrokken.
Het gaat om slechts 3 maanden. Je kunt in een kort geding vorderen dat het concurrentiebeding ongeldig wordt verklaard of in reikwijdte wordt beperkt, maar of je daar nu veel mee winnen kunt vraag ik me af. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|