|
Auteur |
Bericht |
Bromelia
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 jun 2008 12:29 Onderwerp: Facturen naar oud adres ondanks officiele adreswijziging |
|
|
Hallo,
Ik zit met het volgende probleem:
2 bedrijven (Verzendhuizen ) blijven - ondanks diverse officiele adreswijzigingen (zowel per brief, per aangetekende brief, per fax en per telefoon) - de facturen verzenden aan mijn oude adres.
Hoe kan ik deze leveranciers ertoe brengen dat ze de facturen naar mijn nieuwe adres versturen?
Ik heb hen alle nodige informatie verschaft (Gemeentelijk uitschrijvingsbewijs oude woonplaats en Gemeentelijk inschrijfbewijs nieuwe woonplaats) - en toch blijven ze naar het oude adres sturen.
Dit loopt reeds sinds begin maart 2008!
Kan iemand mij hierover a.u.b. raad geven?
Ik heb al gedacht om de nieuwe bewoners te vragen om de post eenvoudigweg te weigeren (of indien het reeds in de brievenbus is gegooid, ongefrankeerd te retourneren met de vermelding dat de geadresseerde onbekend is op dit adres). Mag dit?
Wat kan ik doen? Ben hiermee een beetje ten einde raad.
Bestaat er een bepaalde wetgeving, regel die dit kan bevorderen?
Groeten en bedankt alvast!  |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 jun 2008 12:38 Onderwerp: |
|
|
Wat is het probleem? Volgens mij hoef je een factuur die niet naar jou verstuurd is ook niet te voldoen... |
|
|
|
 |
Bromelia
|
Geplaatst: ma 09 jun 2008 12:42 Onderwerp: |
|
|
Freak schreef: | Wat is het probleem? Volgens mij hoef je een factuur die niet naar jou verstuurd is ook niet te voldoen... |
Hoi Freak,
De facturen zijn voor mij bestemd.
Staan ook netjes aan mijn naam gericht, echter sturen de bedrijven de betreffende rekeningen nog steeds aan mijn oude adres. Ik ontvang de facturen ofwel te laat of helemaal niet. En dat is heel vervelend.
Vandaar mijn probleem. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 09 jun 2008 13:38 Onderwerp: |
|
|
Puur juridisch gezien zit je goed zolang je kunt aantonen dat jij de adreswijziging hebt doorgegeven. Vanaf dat moment dragen de verzenders het risico dat een factuur gestuurd naar het oude adres je niet bereikt. Natuurlijk zul je de factuur uiteindelijk wel moeten voldoen, maar er kunnen geen extra kosten in rekening worden gebracht voor niet tijdig betalen.
(Om precies te zijn rust dat risico altijd op de verzender, behalve als het aan jou ligt dat een bericht je niet bereikt (art. 3:37 BW). Bijv. als je verhuist zonder adreswijziging door te geven. Maar je hebt de wijziging wel doorgegeven, dus je zit goed.)
Je mag de nieuwe bewoners dus vragen om de facturen voortaan te weigeren of retour te sturen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Freak
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 jun 2008 20:20 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Puur juridisch gezien zit je goed zolang je kunt aantonen dat jij de adreswijziging hebt doorgegeven. Vanaf dat moment dragen de verzenders het risico dat een factuur gestuurd naar het oude adres je niet bereikt. Natuurlijk zul je de factuur uiteindelijk wel moeten voldoen, maar er kunnen geen extra kosten in rekening worden gebracht voor niet tijdig betalen. |
Dit geldt dan enkel als de factuur uiteindelijk wel op het goede adres aankomt (binnen de daarvoor gestelde periode) (toch?). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 09 jun 2008 20:33 Onderwerp: |
|
|
Freak schreef: | Dit geldt dan enkel als de factuur uiteindelijk wel op het goede adres aankomt (binnen de daarvoor gestelde periode) (toch?). |
Binnen de verjaringstermijn van 5 jaar. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: ma 09 jun 2008 23:06 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
(Om precies te zijn rust dat risico altijd op de verzender, behalve als het aan jou ligt dat een bericht je niet bereikt (art. 3:37 BW). Bijv. als je verhuist zonder adreswijziging door te geven. Maar je hebt de wijziging wel doorgegeven, dus je zit goed.)
|
Valt zo'n factuur wel onder het begrip verklaring (met inbegrip van mededeling) zoals bedoeld in 3:37 BW? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 10 jun 2008 0:01 Onderwerp: |
|
|
Als het geen verklaring zou zijn, dan ontbeert de factuur iedere juridische werking en kun je de factuur zelfs negeren als die wel naar het juiste adres is gestuurd.
(Ja, het is een verklaring.) _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Bromelia
|
Geplaatst: di 10 jun 2008 10:08 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie hulp!!!
 |