|
Auteur |
Bericht |
janpeterb
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 12 jun 2008 12:09 Onderwerp: Ontslag voordat dienstverband ingaat |
|
|
Zaak: Werkgever L is van mening dat werknemer A niet bij het bedrijf past. A is momenteel in dienst bij L via detacheringsbureau, maar heeft met L een getekende arbeidsovereenkomst die later dit jaar ingaat.
L wil hier vanaf zien. Wat zijn de mogelijkheden voor A die zich bepiepeld voelt? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: do 12 jun 2008 12:31 Onderwerp: |
|
|
Aangezien A op dit moment als uitzendkracht bij L werkt (en ik neem aan twee maanden of langer), kunnen A en L geen rechtsgeldige proeftijd overeen zijn gekomen. L kan zich dus niet beroepen op die proeftijd en heeft een probleem. (De vraag of L misbruik van bevoegdheid zou maken door nog vóór de aanvang van de proeftijd A te ontslaan hoeft dus niet beantwoord te worden.)
Zolang L de arbeidsovereenkomst niet rechtsgeldig opzegt of door de rechter laat ontbinden, zal A zich bereid moeten verklaren arbeid te verrichten. Als L straks weigert zijn loon te voldoen, kan A een loonvordering instellen.
L kan er ook voor kiezen om tegen betaling van een vergoeding A ervan te overtuigen met wederzijds goedvinden de overeenkomst te ontbinden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: do 12 jun 2008 13:41 Onderwerp: |
|
|
Ik sluit me bij Bona aan: er kan geen sprake zijn van een proeftijd en om die reden kan alleen via de kantonrechter of conform BBA (ontslagvergunning) ontslagen worden. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 12 jun 2008 22:58 Onderwerp: |
|
|
Maar in casu gaat de arbeidsovereenkomst pas later dit jaar in.
Volgens mij kan L dan nog wel zeggen dat hij er toch maar van af ziet, toch? _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
janpeterb
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 13 jun 2008 16:16 Onderwerp: |
|
|
Overeenkomst gaat pas later in, maar is wel schriftelijk aangegaan. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 13 jun 2008 16:27 Onderwerp: |
|
|
tikSimone schreef: | Maar in casu gaat de arbeidsovereenkomst pas later dit jaar in.
Volgens mij kan L dan nog wel zeggen dat hij er toch maar van af ziet, toch? |
Volgens mij kan dat niet, maar misschien kun je aangeven op welke wijze (vernietiging, ontbinding, opzegging) en op welke grond L volgens jou van de reeds gesloten overeenkomst af kan komen?
Of bedoel je dat er geen overeenkomst is, ondanks het aanbod en de aanvaarding van dat aanbod? _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: vr 13 jun 2008 22:31 Onderwerp: |
|
|
L kan volgens mij nu al duidelijk maken (en dat doet hij op grond van wat vragensteller zegt ook) om hem moverende redenen niet na te zullen gaan komen.
Omdat L waarschijnlijk verder niets zal doen zou de zaak stil blijven liggen tot het moment dat de arbeidsovereenkomst zou worden aangegaan.
De werknemer kan er nu al wel wat mee doen door zelf om ontbinding te vragen.
Nu is de werknemer wel beschermd in ons arbeidsrecht, maar juist omdat de a.s. werknemer eigenlijk vroegtijdig op de hoogte wordt gesteld verwacht ik niet dat een te betalen schadevergoeding erg hoog zal zijn.
Dus dat zit een beetje achter mijn opmerking. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 14 jun 2008 2:14 Onderwerp: |
|
|
De manier voor de werkgever om ervan af te komen is door te onderhandelen over beëindiging met wederzijds goedvinden en als dat niet helpt de rechter om ontbinding te vragen.
Doet hij dat niet, dan zijn de gevolgen m.i. helemaal voor rekening van de werkgever. Zie mijn eerdere bericht. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|